92.
Kang mBok Setyawati ngguyu rada banter, nanging ketara
yen dudu sing tulus, guyu ngece semu ngremehne marang apa sing lagi wae dingendikakne
Guru, ya Raden Kala Canthuka sing sadurunge iki tak sebut asmane Ki Tanpa Aran.
Rada suwe lan rada dawa anggone gumuyu Ratu Kraton Katentreman kuwi, nganti
Guru katon rumangsa yen disepelekne. Kamangka sing tak weruhi sasuwene iki,
Guruku iki ora tau nggatekne patrape liyan marang panjenengane, panjenengane
ora tau nggagas pangalembana utawa panacad saka liyan. Nanging beda, dina kuwi
Guru katon ora karenan krungu digeguyu lan disepelekne dening Kang mBok
Setyawati, wanita ayu tanpa cacad sing umure wis atusan tahun nanging nggadhuh
kanugrahaning Hyang Agung rupa nom tan kena ing tuwa iki.
“Heh Ratu Kraton Katentreman” dumadakan Guru ngendika
banter ngendheg guyune Kang mBok Setyawati “apa sing ndika geguyu? Aja dumeh
ndika sasuwene iki tansah winongwong ing dewa temah ora tau kepleset marang
tumindak dosa banjur ndika rumangsa luwih mulya tinimbang wong sing tau
kecemplung ing juranging kanisthan kaya aku iki. Apa ndika wis lali marang
pituture Eyangmu Resi Paluamba sing ndhawuhake yen kang gumelar ing jagad iki
anane mung sarwa owah gingsir? Durung karuwan wong sing suci bakal suci
selawase lan durung mesthi nek wong wis tau tumindak ala bakal selawase dadi
ala?”.
Aneh banget, krungu pangandikane Guru ngono kuwi, Kang
mBok Setyawati sakala meneng. Pasuryane didhingklukne, mripate diremne, banjur ambegan
rada landhung wola-wali.
“Gusti mugi paringa pangaksama dhumateng titah ingkang
nembe supe” alon-alon keprungu Ratu Kraton Katentreman kuwi nyebut, banjur
ngelekne mripate. Karo nyawang marang Guruku, wong ayu kuwi banjur guneman alon
nanging keprungu cetha “banget panuwunku marang ndika Raden Kala Canthuka sing
wis ngelingake aku sing lagi lali, lan tak jaluk ndika gelema aweh pangapura
awit laliku temah wis nyenggol rasa pangrasa ndika”.
“Ora prelu ndika atur panuwun marang aku Ratu” Ki Tanpa
Aran aweh wangsulan karo cengar-cengir maneh “awit tuhune dudu aku sing
ngelingne ndika, nanging mung Sih saka Hyang Agung sing tumurun lan ngobahake
ati ndika sing bisa ndadekne ndika kelingan. Lan ndika uga ora kudu njaluk
pangapura marang aku, awit ndika ora luput marang aku sarta ora gawe
kapitunanku, malah ndika luput marang salira ndika dhewe temah saupama ndika
ora enggal bali eling, ndika dhewe sing bakal nandhang kapitunan”.
“Bener apa sing ndika kandhakne kuwi Raden Kala
Canthuka” wangsulane kang mBok Setyawati karo pasuryan sing sajak seneng lan kang
mangkono kuwi sansaya nambahi ayune wong ayu sing tanpa cacad iki, ndadekne
atiku sansaya ora karu-karuwan rasane merga saking sansaya kansengseme marang
Ratu Panguwasa Taman Pangayoman iki “nyata ora luntur saka telenging atimu
pitutur luhur sing tau ndika tampa saka Kanjeng Eyang ing Paluamba. Saiki ndika
kandhakne wae apa sing ndika karepake klawan tembung ndika sing arep aweh
pambiyantu marang aku lan Dhimas Suwanda magepokan karo Ngelmu Sejatining Sih
peparinge Kanjeng Eyang Resi Doradruwasa sing durung sampurna anggonku bisa
nampa mau?”.
“Eman Ratu” Guru wangsulan karo panggah cengar-cengir
nganyelake “lekas ciptaning ati suci sing tak kandhakne ing ngarep mau ora
gampang bisa tak tindakne, jalaran ana sarat sing kudu ana, lan sarat kuwi bisane
ana lan bisane ora ana gumantung marang ati ndika apa dene atine Raden Bagus
Suwanda, sing nganti dina iki aku durung weruh wujude”.
“Aja ndedawa mangsa lan aja kakehan ngronce ukara sing
tundhone malah dadi ora cetha Kala Canthuka” Ratu Kraton Katentreman kuwi nyaut
pangandikane Guru karo ngincangne alise “diage kandhakna apa sarat sing kudu
ana kuwi?”.
“Sarate ndika apa dene Raden Bagus Suwanda kudu percaya
karo sing bakal tak kandhakne mengko, Ratu” wangsulane Guru “mau aku wis
rembugan karo Raden Bagus Suwanda, putra angkate Tumenggung Jatikusuma iki wis
kandha yen percaya banget marang apa sing wis lan arep tak kandhakne marang
dheweke, saiki kari Ratu Katentreman sing ana ngarepku iki kersa apa ora percaya
karo apa sing arep tak kandhakne mengko?”.
Kang mBok Setyawati katon bola-bali njengkerutne
palarapane. Wangune lagi nggagas utawa nimbang-nimbang anggone arep aweh
wangsulan marang Guru. Jroning ati aku ngarep-arep banget, muga-muga wong ayu kuwi
gelem lan nggugu apa sing arep didhawuhne Guru ya iku Ngelmu Sejating Sih
peparinge Kanjeng Eyang Resi Doradruwasa kuwi lagi bisa temen-temen manunggal
marang aku lan marang Kang mBok Setyawati, lamun aku karo dheweke wis bisa
manunggal dadi siji, urip bebojowan. Nanging dumadakan, mbuh sapa sing mbisiki
atiku, aku banjur kelingan sing mau diucapne dening Kang mBok Setyawati yen
biyen Raden kala Canthuka sing saiki wis dadi guruku iki, tau kasmaran lan
kepengin mengku garwa Dewi Setyawati sing isih kaprenah sedulur nak dulure
dhewe iki. Ana rasa kuwatir jroning atiku, kuwatir yen nganti mengko Ratu Panguwasa
Taman Pangayoman iki wis muni gelem percaya marang Guru, banjur Raden Kala
Canthuka ngandhakne manawa sarat sabanjure Dewi Setyawati admajane Raden Damarwulan
iki kudu dadi jodhone Raden Kala Canthuka putrane Raden Layang Seta. Yen
sabanjure jebul Kang mBok Setyawati percaya, harak sida ajur mumur rasaning
atiku?. Ora krasa gagasanku banjur nglambrang tekan ngendi-endi.
“Kepriye Ratu?” dumadakan anggonku nglamun dibuyarake
karo suwara pitakone Guru marang kang mBok Setyawati sing wis rada sauntara ora
enggal aweh wangsulan marang Raden Kala Canthuka, guruku. Aku ndengengek, bali
nyawang marang Ratu Kraton Katentreman sing sansaya katon mencorong prabane.
“Ngene ya Raden kala Canthuka” alon-alon Kang mBok
Setyawati wiwit guneman aweh wangsulan marang Guru.
“Iya Ratu, ndika dhawuhake wae panemu ndika, aku bakal
sabar ngrungokne apa sing bakal ndika dhawuhake” wangsulane Guru karo mesem.
“Sanadyan aku durung tau krungu yen didhaku murid
dening Kanjeng Eyang Resi ing Paluamba, nanging jagad ora bisa nyelaki manawa
aku iki wayahe Pandhita sing tau tate jumeneng minangka Pepatih ing Nagara
Majapahit kae” kaya wong ngetung beton Kang mBok Setyawati olehe ngucapne
wangsulan marang Guru “dadi apa sing dingendikakne dening Eyang Resi ing
Paluamba sing tau tak rungokne, kuwi klebu ngelmu sing kudu tak ugemi dadi
paugeraning uripku”.
“Iya, Ratu” Guru nigas kandhane Kang mBok Setyawati “aku
wis bisa nampa karo sing ndika dhawuhake iki. Banjur apa sambung rapete karo
sing tak kandhakne ing ngarep babagan sarat sing kudu ana mau?”.
“Sabar dhisik Kala Canthuka” Kang mBok Setyawati
wangsulan karo mesem, sanadyan esem kuwi ora ditujokne kanggo aku, nanging
weruh esem kuwi ndadekne kaya rontog-rontoga isenisening dhadhaku, gebyaring
untune Ratu Panguwasa Taman Pangayoman iki nyata ngemu perbawa tresna sing tan
bisa kinaya apa mungguh ing kaendahane “salah siji pitutur sing tau tak tampa
saka Kanjeng Eyang ing Paluamba biyen nyebutake, yaiku salah siji sing bisa ngregeti
ati sing suci yaiku nalika ati kapencokan sipat dhemen ngingu pandakwa ala
marang sapa wae, lire gampang nganggep wong liya kuwi wong ala, gampang
nggorohake utawa ora percaya marang apa sing dikandhakne dening liyan, mung
jalaran saka pangaribawane rasa ora seneng utawa gething marang wong mau. Dadi
gampang ora percaya utawa gampang nggorohake tembunge wong liya merga sengite
marang wong liya mau, bisa ndadekne rereget sajroning ati”.
“Dadi Ratu Kraton Katentreman percaya karo sing arep
tak kandhakne mengko?” Guru mundhut pirsa katon pasuryane sumunar nuduhne yen
penggalihe lagi kalegan.
“Aja kesusu gawe dudutan Kala Canthuka” sepisan maneh
Kang mBok Setyawati wangsulan karo mbalangne esem, sanadyan mung kasababan
rasaning atiku dadi sansaya ora karu-karuwan “rembugku durung tutug, jare ndika
mau arep sabar ngrungokne apa sing arep tak kandhakne?”.
Ana candhake.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar