93.
Diunekne ngono kuwi Guru mung kari bisa cengar-cengir,
wangune rumangsa yen wis diwelehne dening Ratu ing Kraton Katentreman kuwi.
Nanging sajake kang mBok Setyawati ya ora pati seneng ndedawa nggone gawe dolanan
pangrasane Guru sing sela kora sabar anggone ngenteni wangsulan, ketitik Ratu
Kraton Katentreman kuwi tumuli nutugne olehe guneman :
“Mula sing dadi dhawuhe Eyang ing Paluamba biyen kae
ora ana lupute, nanging gandheng aku uga kaparingan nalar lan budi sing jangkep
dening Kang Maha Agung, aku banjur duwe dudutan yen sing dikersakne dening
Eyang ing Paluamaba biyen kae, kuwi sikep sing dicakne marang wong sing ora tau
kandha goroh lan ora seneng guneman sing ora jumbuh karo kahanan sing satemene mung
jalaran saka nuruti ati sing melik, kesusu selak muluk barang sing katone
melok. Ewa samono, kandhane wong sing sok goroh kuwi uga durung karuwan yen
goroh kabeh, sabab saala-alaning wong mesthi duwe kabecikan lan sabecik-beciking
wong uga mesthi duwe cacad utawa kekurangan. Mula, sadurunge aku ngandhakne
percaya lan orane marang apa sing arep ndika kandhakne, aku kudu luwih dhisik
krungu apa sing dadi kandha ndika kuwi Raden Kala Canthuka. Lan sawise aku krungu
klawan kupingku dhewe, lagi bisa tak gawe dudutan aku kudu percaya apa kudu
nggorohake”.
Guru manthuk-manthuk, karo palarapane bola-bali
dijengkerutne. Wangune
Guru lagi menggalih utawa nata ukara kanggo mangsuli katrangan sing dikandhakne
Kang mBok Setyawati iki mau. Aku rada gumun, jebul ngadhepi Ratu ing Kraton Katentreman
iki, Guru sing padatan yen mangsuli sapa wae bisa ceplas-ceplos ora ndadak
dipenggalih luwih dhisik, nanging bareng arep paring wangsulan marang Kang mBok
Setyawati ketara yen mbutuhne nata ukara luwih dhisik. Ana sethithik pangira
sing tuwuh ing atiku, apa merga Kang mBok Setyawati sing ayune ora karuwan iki
isih ndadekne Guru kagungan pangarep-arep kepengin ketetsan sih saka Ratu ing
Kraton Pangayoman iki? Yen pangiraku iki bener, prasasat Guru wis mentala
muthes rasa tresnaku tenan, awit aku ngrumangsani sanadyan mbok menawa wae aku
isih menang bagus ing babagan rupa, nanging aku bakal ora menang yen kudu
rebutan tresna mungsuh Guruku sing kagungan sewu cara iki.
“Lha yen kaya mangkono sing dadi wangsulane Ratu”
sawuse kendel rada suwe Guru banjur ngendika, olehe ngendika beda karo padatan,
nanging ketara yen kuwi ucape wong sing ganep nalare, dudu gunemane wong sing
gendheng “Ratu isih durung percaya marang aku, siswane Kanjeng Eyang Resi ing
Paluamba iki?”.
“Tak baleni ya Raden Kala Canthuka” Kang mBok
Setyawati wangsulan karo mesem, manis banget “yen sing dhawuh lan ngendika kuwi
Kanjeng Eyang Resi ing Paluamba, samedhang datan ana kang karempit, kabeh bakal
tak percaya lan tak gugu yen iku mesthi benere, jalaran kanjeng Eyang ing
Paluamba kuwi kajaba ora tau ngendika goroh, uga ora kagungan melik sing
mamrihake hawa napsune dhewe. Beda karo ndika Raden Kala Canthuka, sing aku uga
wis ngerti lan kepara wis apal kaya apa lakuning urip ndika sasuwene iki, dadi
bares wae, aku bisa percaya lan nggugu sing dadi kandha ndika lamun sing ndika
kandhakne jumbuh karo paugeraning nalar sarta ora nerjang pepacuh kapitayan
sing tak rasuk”.
Sepisan maneh Guruku, ya Ki Tanpa Aran sing kagungan
asma asli Raden Kala Canthuka iki manggut-manggut karo nyokoti lathine dhewe.
Guru pranyata durung kuwawa nundhukne Kang mBok Setyawati supaya ngandel karo
apa sing arep dikandhakne. Ing batin aku ya semu maido marang Guru, ya gene Guru
ndadak ndedawa crita, ora enggal ngendika wae yen sranane bisa mangwasani
Ngelmu Sejatining Sih, aku karo Kang mBok Setyawati kudu padha-padha anggone
ngepek sisihan. Aku kudu ngepek Kang mBok dadia sisihanku, samono uga Kang mBok
Setyawati kudu ngepek aku dadia gurulakine?. Apa olehe ora enggal ndhawuhake
mangkono mau jalaran Guru wis ngowahi lekas sing jarene arep methukne aku karo
Kang mBok Setyawati lan aweh pambiyantu supaya aku klakon bisa ngrabeni Ratu Panguwasa
Taman Katentreman iki ? Lire wis owah jalaran Guru isih kagungan rasa kapencut
marang sedulur nak dulure kuwi?. Rasaning atiku dadi sansaya ora karu-karuwan,
jantungku sansaya krasa dheg-dhegan.
“Yen mangkono” Guru banjur ngendika maneh marang Kang
mBok Setyawati “apa ora luwih becik tak wurungake wae ciptaning ati suciku kango
nuduhake dalan marang Ratu marang kasampurnaning kawruh Aji Sekti Ngelmu Sejatining
Sih iki? Sanadyan satemene aku ya weruh dhewe, Ratu Setyawati durung paya-paya
sampurna nggone angawruhi Ngelmu Sejatining Sih iki?”.
“He he he…..” Kang mBok Setyawati gumuyu lirih nanging
keprungu renyah, guyu sing endah, sing bisa gawe rasaning atiku sansaya
kayungyun marang sing duwe guyu kuwi.
“Apa sing ndika guyu Ratu?” dumadakan keprungu
suwarane Guru takon nganggo suwara sing sajak ora karenan penggalihe midhanget guyune
Kang mBok Ratu sing renyah kuwi.
“Aja gampang rumangsa Raden Kala Canthuka” Kakang mBok
Ratu wangsulan karo ngempet guyune “aku mung nggeguyu awakku dhewe. Ya gene
kanggo nindakne jejibahanku dhewe aku kudu ngrungokne kojahe wong liya sing ora
ana sambung rapete karo jejibahan sing kudu tak ayahi iki. Saiki babar pisan
tak wangsuli pitakon ndika Kala Canthuka, yektine aku ora butuh krungu karo apa
sing arep ndika kandhakne kuwi, nanging aku uga ora banjur kumalungkung ngangep
yen arep ndika kandhakne kuwi ora ana gunane. Mula wangsulanku, kari sakarep
ndika wae, ndika gelem guneman ngandhakne sing ndika arani srana murih enggal
bisa nguwasani Ngelmu Sejatining Sih marang aku ya becik, dene ora gelem
ngandhakne ya ora ana alane. Lan murih ora katut kalepetan dosa merga kaluputan
ndika sing wis wani ninggalne kuwajiban rumeksa Candhi ing Gunung Kumitir, kapeksa aku kudu
nundhung ndika saka papan sing dadi wewengkonku iki”.
Krungu wangsulane Kang mBok Ratu sing canthas lan
cetha kuwi, atiku dadi masgul sakala. Guru wis dikongkon ninggalne Taman
Pangayoman kene, banjur aku kudu kepriye. Yen Guru banjur lunga saka kene,
minangka murid aku kudu ndherek mbuh menyang ngendi parane, mangkono iku cetha
yen wis nugel tekadku kanggoi bisa ngaweruhi Ngelmu Sejatining Sih klawan
wutuh. Lan yen aku kudu lunga saka kene, ateges aku bakal kelangan
pangarep-arep kanggo bisa mengku Kang mBok Setyawati dadi sisihanku. Karo
meneng aku wiwit nimbang-nimbang, apa sing kudu tak lakonoi sabanjure. Tetep
setya marang Guru, apa kudu murtad cukup tekan semene wae anggonku dadi muride
Ki Tanpa Aran sing asma asline Raden Kala Canthuka iki?.
“Apa sing ndika kandhakne kuwi mau pancen wis bener Ratu”
dumadakan Guru ngendika sing suwarane keprungu sabar lan sareh “tumrap ndika
iya awit durung sumurup kang sanyatane, wis bener yen ndika ngandhakne ora
mbutuhake kandhaku sing arep medhar srana murih ndika tumuli bisa nyampurnakne
Ngelmu Sejatining Sih kuwi. Kudune, minangka wong sing ora kepengin dadi Kebo Gerang
Nantang Pasangan, luwih kinurmat kanggoku tumuli lunga saka papan kene.
Nanging, bareng aku kelingan kabecikan sing tau tak tampa saka Rama lan Ibu
ndika temah aku isih dikeparengake urip nganti saiki, ora dikatutake dosane
wong tuwa lan eyangku, malah banjur direngkuh kanthi becik dening Eyang ndika
ya pepundhenku Kanjeng Eyang Resi ing Palu Amba, aku rumangsa bakal kaya Munyuk
sing mendem Kecubung yen aku nganti nuruti panasing ati banjur tumuli lunga
saka kene ngono wae”.
“Apa sing ndika karepake karo tembung ndika sing keri iki
Kala Canthuka?” Kang mBok Setyawati nugel gunem kanthi pitakon sing canthas
suwarane.
“Aku panggah arep ngandhakne apa sing bisa dadi sarana
nggon ndika bisa tumuli mangwasni Ngelmu Sejatining Sih mau. Mung wae sepisan
maneh aku takon, apa Ratu kersa paring palilah marang aku ngandhakne apa sing
arep tak kandhakne mau?”.
Ana candhake.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar