39.
Aku
banjur mikir sedhela nata ukara sing arep tak kandhakne marang Puranta. Satemene
aku ya durung mathuk sawutuhe karo panemune Ki Jurudah lan Ki Prasanta sing
ngandhakne nek Puranta wis ngalkoni dosa gedhe rong prekara kuwi. Mungguhku wis
jamak lumrahe menungsa sing duwe akal iku ndhisikne rasa percaya marang pikirane,
dene menawa jebul lakune pikir kleru kuwi luwih gampang dibenerake, akal luwih
gampang ditata tinimbangane rasa.
“Ki
Puranta” aku miwiti guneman “mbok menawa ana beda sethithik antarane aku karo
Ki Jurudah lan Ki Prasanta sajrone ngarani kaluputan sing ana jiwa raga ndika
kuwi”.
“Bentenipun
kados pundi mBah?” Puranta nyela rembug.
“nDika
rungokne dhisik ta!” wangsulanku “aja kesusu nugel gunem, kuwi ora pati prayoga”.
“Inggih
mBah, nyuwun pangapunten”.
“Dosa
gedhe miturut panemune Ki Jurudah lan Ki Prasanta kang ndika sandhang kuwi” aku
nutugne nggonku guneman “miturut panemuku mung prekara lumrah mung wae nek
diumbar bakal bisa mbalabar dadi brahala. Cethane ngene, wiwit pisanan nalika Bapak
ndika arep budhal menyang Pratapan Bata Pawon lan arep masrahake jejibahan
nutugne kuwajiban nglurahi Kalurahan Tambak , landhesane Paugeraning Kalurahan.
Lan sing kasebut ing paugeraning kalurahan kuwi ndika, nanging bawane ndika luwih
percaya marang nalar ndika sing weruh yen Ki Jaswana banget kepengine bisa dadi
Lurah merga oleh panyengkuyunge Bebau Kidul lan Kebayan Kalurahan ya Ki Bontot,
ndika milih ngalah. Nalar ndika ngandhakne yen nganti Ki Jaka Swana ora dadi
Lurah, mangka Kalurahan Tambak bakal kisruh, merga nalar ndika ngandhakne yen
Bebau Kidul lan Kebayan Bontot sing wis nusun kekuwatan bakal mbalela
sinamudana tegese bakal gawe rusuh kanthi cara dhedhemitan. Dadi olehe ndika
migunakake unine Paugeran Kalurahan sing ngisor dhewe nalika samana tenane mung
merga rasa kuwatir ndika sing ana angen-angen lan nalar ndika wae. Teka kene
kandhaku iki bener apa luput?”.
“Mila
leres makaten mBah” Puranta aweh wangsulan.
“Kanthi
nuruti lakuning nalar ndika, kuwi satemene ndika wis ngremehake Bakuning
Paugeran sing biyen digawe dening wong tuwa ndika awit pituduh saka Kasultanan
Pajang. Kamangka olehe gawe Paugeran kuwi ora mung dolanan, nanging uga
direwangi nganggo laku prihatin, murih bisa murakabi tumrap Kalurahan Tambak. Kang
mangkono kuwi wis bisa dikandhakne yen ndika wis tumindak luput. Sing wekasane
Gusti Kang Maha Wicaksana wis melehake ndika, kanthi sansaya ndadrane kamurkan
sing ana atine Bebau Kidul lan Kebayan Bontot, sanadyan Jaswana wis klakon dadi
lurah. Bebau Kidul apa dene Jagabaya Bontot tenane mung kepengin mukti wibawa
dadi panguwasa ing Kalurahan Tambak, adoh saka rasa kepengin gawe kamulyan lan
karaharjane kawula ing Kalurahan Tambak. Dadi anane Ki Lurah Tambak Kapindho nglorot
Bau Tengah lan diganteni Bebau Kidul minangka sesepuhing para Bebau tuwin
tambahing panguwasa sing dicekel dening Kebayan Bontot merga munggah drajat
dadi Jagabayaning Kalurahan, kuwi merga ndika sing mbukak dedalane kanthi
kumawani migunakne unining paugeran sing mapan ana ngisor dhewe lan ninggalne
paugeran sing luwih baku. Wekasane ndika weruhi dhewe, wiwitane sing dadi
kurban dudu ndika, nanging kawula ing Kalurahan Tambak, kalebu para Bebau lan
Pamong liyane. Sepisan maneh tak kandhakne kabeh mau, ora ana sing luput gedhe
dhewe kajaba ndika sing nuruti lakuning nalar sing ndika kira luwih bener”.
“Inggih
mBah, kula ngrumaosi lepat” Puranta nugel gunem karo ndhingkluk.
“Sabanjure”
aku nutugne guneman “sawuse ndika dadi kurban, klawan kena pandakwa ndhustha
Kyai Pantek kang wekasane ndika rumangsa katundhung lunga saka Kalurahan
Tambak, ndika nuruti pangajake nalar maneh yen sarana nuruti parentahe Ki
Tambak Kapindho ndika ngira bakal ndadekne luwih becike Kalurahan Tambak. Kaping pindhone nalika ndika nyaguhi dhawuhe
Ki Lurah ngupadi Kyai Pantek, nalar ndika wis ngandhakne yen mokal ndika bisa
nemokne Kyai Pantek, wekasan ndika nduwe panduga yen dhawuh saka Ki Lurah kuwi
mung samudana murih ndika minggat saka Kalurahan Tambak. Nalar ndika ngandhakne
yen panemu ndika kuwi wis bener. Pancen bener mungguhe nalar ndika. Nanging
satemene kanthi mbenerake nalar sing mangkono kuwi mau ndika wis nglalekne Maha
Kuwasaning Gusti sing nata mobah musiking jagad raya iki. Kamangka, yen mung
butuh nemokne ing ngendi mapane Kyai Pantek wae, kanthi pitulungane Gusti Kang
Maha Mulya aran ora angel babar pisan. Pitulungan saka Gusti kuwi ora kabeh
lakune bisa diwaca luwih dhisik mawa nalare manungsa. Gampangane wae, nalar
ndika mesthi ora tau ngandhakne yen sawise ndika remuk rempu merga kaculikane
Kyai Lopara samurid-muride, ndika bakal kepethuk aku neng papan kene iki. Uga
ndika mesthi ora tau nggagas yen bakal ana macan putih loro sing gedhene meh
sagajah-gajah ngadhang lakune wong-wong srayane Bebau Kidul. Lan kanyatane sing
babar pisan ora tau mampir neng angen-angen ndika kuwi sing kaleksanan. Mula
kaluputan utawa dosa sing miturut Ki Jurudah lan Ki Prasanta sing ndika sandhang
kuwi, siji : ndika dhemen kebacut nggone percaya marang petungane nalar lan kaping
pindho ndika dhemen nglalekne Gusti Sing Nyata Maha Kuwasa. Yen loro-lorone
kuwi isih ndika kukuhi, ndika ora bakal nemu kabegjan selawas-lawase. Manungsa
kuwi wajib nggunakne nalar kanthi sabecik-becike nanging kudu tansah eling
marang Sing Paring Nalar. Aja nganti merga kaparingan nalar malah kanggo
nggorohake apa dhawuhe sing paring nalar”.
“Inggih
mBah, kula ngaturaken gunging panuwun” kandhane Puranta sawuse aku meneng
sedhela, leren nggonku guneman “kalepatan-kalepatan kasebat badhe kula budidaya
murih ing tembe boten kula wangsuli malih”.
“Apa
mung kuwi sing tuwuh ing angen-angen ndika sawuse ndika weruh kaluputan lan
wohing kaluputan ndika?” wangsulanku karo nanting atine Puranta maneh “nek sing
katon wohing kaluputan ndika mung sing tumanduk marang ndika dhewe, mbok menawa
kanthi janji kaya sing ndika kandhakne kuwi wis rada nyukupi, nanging yen awit
kaluputan sing ndika tindakne wis gawe sengsarane wong akeh sing tenane ora melu-melu
nglakoni dosane, nek mung digetuni wae ya ora ana gunane”.
“Inggih
mBah” wangsulane Puranta “mila kula kepengin sanget nebus kalepatan kula sarta
ndandosi risaking kawontenan awit saking kumalungkung kula ingkang rumaos
sampun leres lan wicaksana, nanging jebul klintu lan sembrana. Awit saking
menika mugi mBah Tambak kersa paring pitedah, menapa ingkang prayogi kula
lampahi?”.
“mBalik
marang carita ndika marang aku kae” wangsulanku marang Puranta “nalika ndika
wis kentekan pangarep-arep merga tekane susulan wong-wonge Bebau Kidul sing
banjur tekane Macan Putih sing gedhene sagajah-gajah kae, apa sing ndika
lakoni?”.
“Inggih
kados ingkang sampun kula aturaken, gandheng kula sampun katelasan tenaga nanging
rahayunipun taksih emut bilih ingkang wenang murba gesang lan pejah kula menika
namung Gusti Ingkang Maha Agung, mila kula inggih lajeng masrahaken samudayanipun
dhumateng Gusti Allah, mBah” wangsulane Puranta “nanging samangke, ing mriki
wonten priyantun-priyantun ingkang tuhu wicaksana, inggih mBah Tambak, Ki
Jurudah lan Ki Prasanta, awit saking menika kanthi linandhesan raos pasrah
dhumateng Gusti, kula nyuwun pitedah dhateng mBah Tambak, Ki Jurudah miwah Ki
Prasanta, murih prayogining lampah”.
Sadurunge
aku wangsulan, mripatku kober nglirik Ki Jurudah lan Ki Prasanta. Wong loro
kuwi padha mesem karo ngethungne jempolan tangane marang aku. Panampaku, wong
loro kuwi rumangsa mathuk karo apa sing dikandhakne Puranta sing keri dhewe
kuwi mau. Mula aku banjur guneman maneh marang Puranta, sing kira-kira wong
loro Ki Jurudah karo Ki Prasanta padha ora ngira yen aku bakal mbukak wewadine
:
“Ki
Puranta, ndika ngandhakake yen sawise ndika wis pasrah marang Gusti Allah,
dumadakan Macan Putih sing cacah loro mau padha teka maneh lan kober nggugah Ki
Puranta kari Nyi Sirep, jebul tekane ora duwe sedya ala malah ngirimi gedhang
raja satangkep kanggo ngiseni weteng ndika, bener ngono ta?” .
“Inggih
mBah Tambak”
“Lha
saiki gandheng ndika wis pasrah marang Gusti Allah, mula ing kene tumuli bakal
bisa ndika temoni Macan Putih loro kae, nanging wis salin ageman he he he”.
“Nyuwun
pangapunten mBah Tambak” Puranta ketara rada bingung “kula dereng mudheng
kalihan dhawuh jengandika menika?!?”.
“Pancen
wiwit jaman isih nom biyen, mBah Tambak kuwi seneng guyon kok Ngger, nanging
guyone so kora lucu lan ora pati tinemu ing nalar …..” Ki Prasanta sing nyauti
tembunge Puranta. Sauntara Ki Jurudah tak sawang katon mesem kecut ngempet
anyel.
“Tak
wartani ya Ki Puranta ?” aku ngguyu karo wangsulan “ora adoh saka papan kene
iki ana negara kang asipat gaib sing diratoni dening Ratu Ayu, jenenge Kraton
Pangayoman utawa Kraton Ngiyom. Lha Senapatine Kraton Pangayoman kuwi ana loro,
kasektene prasasat tanpa tandhing. Ya ora nggunmunake lha wong Senapati loro
kuwi biyen tau dadi abdine Gusti Prabu Brawijaya garwane Kanjeng Ratu
Kencanawungu. Lha senapati loro kuwi, nek ngadhepi wong-wong culika sing mung
duwe kasekten lumrah wae, ora tau mentala gawe tatune mungsuh luwih-luwih gawe
patine. Mula cukup kanthi nggunakne busana peparinge Kanjeng Ratu ing Kraton
Pangayoman, mungsuh-mungsuhe bakal salang tunjang nggone mlayu. Dadi tenane
sing nylametake ndika saka wong-wong susulan sawuse Puludan lunga menyang
Tambak Tengah melu Sabekti kae, ora ana liya kajaba Senapati saka Kraton Ngiyom
sing wis ngagem busana mau. Yen ndika kepengin ngerti, Ki Jurudah lan Ki
Prasanta sing katone mung kaya wong padesan kuwi satemene Macan Putih loro sing
wis paring Gedhang Setangkeb marang ndika kae”.
Puranta
malih ndomblong krungu kandhaku ngono kuwi mau. Mesthine dheweke ora ngira yen
satemene Ki Jurudah lan Ki Prasanta kuwi Senapatine Kanjeng Ratu Setyawati saka
Kraton Pangayoman. Luwih gumun maneh, bareng tak jarwani yen Macan Putih sing
wis nundhung wong-wonge Bebau Kidul sing nedya gawe cilakane kae, ora ana liya
kajaba Ki Jurudah lan Ki Prasanta sing saiki ana sandhinge.
“Ngaturaken
sewu kalepatan Kanjeng Senapati……..” dumadakan Puranta sujud ing ngarepe Ki
Jurudah lan Ki Prasanta karo asok kaluputan, ditutne Sirep sing uga banjur melu
sujud “nyuwun gunging pangaksami awit kadegsuran
kula ing ngarsa jengandika”.
“Aja
kaya ngono Ngger….” Ki Prasanta nyandhak pundhake Puranta banjur disurung murih
bali lungguh “Raden Bagus Suwanda sing saiki nganggo jeneng mBah Tambak kuwi
nek guneman pancen sok seneng diluwih-luwihi. Pancen bener yen aku karo Kakang
Jurudah kuwi abdi Kraton Pangayoman, nanging ya mung kaya iki wujud asline ora
beda karo ndika sing satemene isih wayah dalem Kanjeng Sultan Adiwijaya ing
Pajang sing babar pisan ora ngatonake sapa leluhure”.
Puranta
bali lungguh, katone rumangsa kewiyak wadine yen satemene dheweke iku isih
trahing kusuma rembesing madu turase wong andana warih.
Ana candhake.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar