Total Tayangan Halaman

Minggu, 20 Agustus 2023

SENDHANG MUSTIKANING WARIH 7 (84)


 

84.

            Kawontenan dados kraos sumuk, tiyang-tiyang ingkang manggolong dhateng Kyai Daka ingkang sami sumerep menawi tiyang-tiyang ingkang manggolong dhateng Ki Lurah namung tiyang-tiyang ingkang sampun sepuh-sepuh saha boten mbeta dedamel menapa-menapa ketingal sansaya ageng manahipun, awit ngremehaken dhateng titiyang ingkang badhe dados pepalangipun. Kyai Daka piyambak namung mesem ngece dhateng Ki Lurah Sarkara, awit rumaos bilih piyambakipun mimpang ing kekiyatan.

            “Kyai Daksa” dumadakan Ki Pawit ingkang wiwit wau kendel kemawon wicanten mawi suwanten ingkang sora ngundang dhateng Kyai Daksa, ngetingalaken bilih piyambakipun nembe duka “jebul ndika sakanca kuwi nduweni teku sing luwih asor tinimbang asu!” .

            “Ha ha ha ha Ki Pawit wong pikun, ndika kuwi guneman apa he?” Kyai Daksa semaur kalihan nggetak sangar “dadi wong tuwa ora wis mambu lemah, nek guneman kok mung waton mangap, apa karepmu he?”.

            “Karepku ngelingake ndika supaya bali dadi manungsa ngerti?!?” Ki Pawit wangsulan seru.

            “Aku ora lali! Merga aku durung pikun kaya ndika!” gentos wangsulanipun Kyai Daksa “Lan mung wong sing mripate wis bawur kepangan umur sing ora weruh nek aku iki manungsa”.

            “Blegermu wae sing wujud manungsa Kyai Daksa” Ki Pawit sansaya ketingal serik manahipun “nanging kelakuwanmu sing luwih asor tinimbang kewan, jeneh sing jeneng asu wae ngerti males kabecikan marang bendarane sing aweh pangan, nanging ndika sakanca jebul ora weruh ing budi. Biyen nDika sakanca teka neng papan kene, depe-depe ngadhep Ki Lurah, nyuwun sih kawlasan nembung ndherek mangayom ing Kepuh Agal. Ki Lurah sing dhasare kagungan watak welas asih mring sasama, kepareng nampa ndika sakanca kalilan melu mbabat kanggo yasa pomahan lan pategalan kanggo papan lan lanjaran ndika nutugne urip, nanging bareng ndika wis bisa mangan wareg lan nyandhang wutuh, dudu punjungan sing ndika aturne ing ngarsane Ki Lurah nanging ndika malah wani murang tata, ndaga dhawuh kanthi ngongasake kasudiran mamerne landhepe gegaman, arep ngrodha peksa murih nggugu marang karep ndika. He Kyai Daksa, rungokna kanthi trawaca, aja ndika rumangsa lanang dhewe, nadyan wis tuwek ngekek, jambul wanen, ngadeg ora jejeg nek ora dituwak nganggo teken, suprandene aku ora bakal trima ndika murang tata marang Ki Lurah………”.

            “Babo-babo, wong gerang bosen urip kowe Pawit” Kyai Daksa nigas rembagipun Ki Pawit mawi suwanten sereng lan namung njangkar dhateng Ki Pawit “aja kakehan cangkem, nek pancen kowe wani karo aku, nyaketa mrene ! sida klakon tugel gulumu, kowe”.

            Mireng suwantenipun Kyai Daksa ingkang makaten menika, sakala Ki Pawit nyilakaken jaritipun, ngencengi koloring lancingan, tata-tata badhe nyaketi Kyai Daksa. Nanging saderengipun kelampahan, kapunggel dening suwantenipun Ki Lurah ingkang ngendika kebak ing perbawa :

            “Kyai Daka, rungokna rembugku lan sawangen praupanku. Aku Sarkara, Lurah Kepuh Agal, sing netepake kawicaksanan manunggal lan mangayom marang Mataram, nek ndika ora nyarujuki lan arep meksa supaya Kepuh Agal madeg dhewe ucul saka Pangwasane Gusti Panembahan Senapati, mungsuh ndika dudu Ki Pawit, nanging aku ya Lurah Sarkara ndika adhepi kanthi alus utawa kasar!”.

            Wicanten makaten menika Ki Lurah sarwi ngadeg, tanganipun ingkang kanan sampun nyepeng ukiranipun wangkingan Kyai Pantek ingkang sampun dipun dudut saking wrangkanipun. Keris Kyai Pantek ketingal mramong mencorong kados gegaman ingkang nembe kaangkat saking mawa ububan. Samanten ugi Ki Lurah inggih katingal wibawa semu angker, boten mantra-mantra menika Ki Lurah Sarkara, nanging sampun kados Bathara Surapati ingkang ngejawantah ing marcapada. Inggih ingkang makaten menika awit sampun manunggalipun Kyai Pantek kalihan jiwa lan raganipun Ki Lurah Sarkara. Sadaya tiyang ingkang wonten ing Pendhapa Kalurahan menika ketingal sami ngowoh, gawok semu eram sumerep kawontenanipun Ki Lurah Sarkara ingkang ngliga Dhuwung Kyai Pantek menika. Sakala Kyai Daka miris manahipun, samanten ugi para titiyang ingkang manggolong dhumateng piyambakipun.

            Dereng ngantos saged wicanten menapa-menapa, dumadakan tiyang sapandhapa dipun kagetaken malih sareng sumerep tetingalan ingkang sakalangkung nggegirisi. Ki Lurah Sarkara ingkang kala wau namung lenggah tanpa kanca, samangke sasampunipun ngadeg kaliyan anyepengi Wangkingan Kyai Pantek, ing kanan keringipun, ugi ing wingkingipun ngantos dumugi ing griya wingking, kebak nem-neman ingkang ngagem busana kaprajuritan Mataraman, jangkep sadedamelipun, siyaga badhe rerencang Ki Lurah Sarkara. Boten namung menika, ing sajawining griya lan pendhapa Kalurahan Kepuh Tunggal sarta ing pekaranganipun, ketingal bregada prajurit ingkang boten wilangan cacahipun, sedaya sami surak ambata rubuh kados suwantening prajurit ingkang badhe anempuh mengsahipun ing palagan.

            Kyai Daka lan rencang-rencangipun ingkang kala wau kober ngraos badhe saged ngrampungi Ki Pawit lan rencang-rencangipun, dupi sumerep kawontenan makaten maneka sakala telas manahipun. Ketingal lemes bayu angganipun. Gegaman ingkang kala wau sami kukuh dipun cepengi sami nggregeli dhawah ing siti boten dipun mangertosi. Kyai Daka lajeng ndheprok ing jogan, makaten ugi para rencangipun. Tiyang-tiyang ingkang kala wau sami radi nggadhahi raos samar menawi ngantos Kyai Daka sakancanipun tumandang, namung saged sami ningali kanthi panyawang gumun kaworan gawok. Sedaya sami boten nginten manawi badhe wonten kedadosan ingkang kados kepanggih nalar ngaten menika. Sedcaya sami boten sumerep saking pundi dugini[un prajurit Mataram ingkang tanpa wilangan cacahipun menika.

            Dumadakan Kyai Daka ngesot nyaketi papanipun Ki Lurah Sarkara ngadeg, kalihan tanganipun kekalih nyembah. Tiyang-tiyang ingkang kala wau sami anggolong dhateng Kyai Daka inggih lajeng tumut ngesot kados lekasipun Kyai Daka. Pranyata cacahipun tiyang-tiyang ingkang manggolong dhateng Kyai Dala lan sampun sikep gegaman kala wau sedaya wonten tigangdasa wolu, tigang dasa sanga manawi Kyai Daka ugi dipun etang. Sasampunipun dumugo ngajenganipun Ki Lurah, Kyai Daka lan kanca rowangipun sami sujud, angambung jogan.

            “Ki Lurah” kepireng suwantenipun Kyai Daka wicanten wor lan suwanten tangis ingkang dipun ampet “saestu kula sakanca ngrumaosi lepat saha dosa dhateng Ki Lurah saha dhateng Gusti Panembahan Senapati ing Mataram, bares kemawon Ki Lurah, nalika kula mireng menawi Gusti Prabu ing Pajang sampun surut ing kasedan jati, saha panguwaosing Tanah Jawi kaasta dening Raden Sutawijaya ingkang samangke ngagem asma Panembahan Senapati ing Alaga, kula nampi bebisiking Iblis Dajil Laknat, ingkang nyarisosi bilih Kawontenanipun Mataram menika boten benten kalihan kawontenaipun Kepuh Agal mriki. Temah kula melik kamukten ingkang anggendhong lali, kepengin sanget Dhusun Kepuh Agal mandhireng pribadi boten kabawah sinten kemawon. Saestu Ki Lurah, dosa kula sakalangkung ageng pantes kemawon manawi kedah nampi pidana pejah. Nanging Ki Lurah, mugi wontena sih kawelasan jengandika dhumateng kula lan rencang-rencang kula sedaya, sokur menawi ta pidana pejah kasalinan mawi pidana sanesipun dene menawi ta panuwun kula ingkang makaten menika kaanggep degsura lan murang tata, kula suwun sageda dosa lan kalepatan menika kapatrapaken dhateng kula sakanca kemawon awit anak saha semah kula babar pisan boten tumut-tumut ing prakawis menika, awit saking menika mugi anak saha semah kula sakanca boten dipun katutaken nanggel dosa lan kalepatan kula, lan ingkang langkung baken malih, sanaosa kapidana pejah kula badhe lila sauger Ki Lurah sampun paring pangaksami dhateng sedaya dosa lan kalepatan kula”.

            “Kula inggih makaten Ki Lurah”

            “Kula inggih makaten Ki Lurah”

            Kanthi saur manuk sedaya rencang-rencangipun Kyai Daka ingkang cacahipun tigang dasa wolu menika ugi sami matur dhateng Ki Lurah sarwi sujud angambung jogan.

            Sasampunipun unjal ambegan landhung wongsal-wangsul, Ki Lurah lajeng wiwit wicanten, paring wangsulan dhateng Kyai Daka lan kanca-kancanipun :

            “Kyai Daka, yen ngelingi lekas ndika sakanca sing dumadakan ngadeg karo nglolos lan ngliga pedhang saka warangka, uga rembug ndika marang Ki Pawit mau, wis trep banget menawa aku nibakne pidana marang ndika lan kanca-kanca ndika. Jalaran upama ndika kuwasa, ndika sakanca nganggep remeh marang nyawane wong sing ora sapanemu karo ndika. Nanging sing prelu ndika ngerteni lan dingerteni dening kabeh warga Kepuh Agal kene, Ki Sarkara beda karo Kyai Daka. Bedane manggon neng ngendi? Mengko utawa kapan yen ana wektu kang mirunggan bisa tak jlenterahake. Saiki, sadurunge aku aweh putusan marang ndika Kyai Daka sakancane kabeh, aku butuh takon lan mbutuhake wangsulan marang ndika jumbuh karo isen-isening ati ndika sing sabenere. Mula tak jaluk ndika wangsuli pitakonku iki mengko kanthi jujur, bares apa anane. Dene unine pitakonku ya kuwi : Pitakon kang kapisan kepiye pangrasa ndika, saupama ndika sakanca bakal tak tibani pidana tumpes kelor sakulawargane ?  Dene kaping pindho apa sing bakal ndika kabeh tindakne lamun kajaba tak wenehi pangapura lan ndika ora kapatrapan pidana apa-apa ?”.

            Kawontenan lajeng dados tintrim, boten wonten kepireng suwantenipun tiyang klesak-klesik rembagan sesamining rowang malih. Sadaya sami ngrantos awit kepengin ngertos kados pundi wangsulanipun Kyai Daka awit pandangunipun Ki Lurah Sarkara ingkang makaten menika. Tiyang-tiyang ugi kepengin mangertos menggah kersanipun Ki Lurah ndhawahaken pitaken dhateng Kyai Daka ingkang kepireng radi aneh menika.

 

 

Ana candhake.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

SENDHANG MUSTIKANING WARIH 8. (52)

  52.         Tiyang-tiyang ingkang wonten ing Pringgitan sampun boten kaget malih mireng wicantenipun Bebau Sumber makaten menika. Sadaya s...