01.
Hawane
krasa atis, rasa adhem ora mung tekan lumahing kulit wae, nanging krasa nusup
tekan jero balung. Mula ora mokal yen Tanggon, Tolu, Paing lan Pangkas banjur
padha ngrapetaken kemule kanggo nutupi awake, murih rasa adhem ora nemen-nemen
nyiksa awake. Wong papat andhahane Bagus Pradapa kuwi sajak ora mikir bebaya
apa-apa, anggone turu bener-bener dikepenakne. Suwara siliring angin parak esuk sing nerjang gegodhongan ing alas,
tumlethoking banyu bun sing kaya suwara udan arep teka saya nambahi wong papat kuwi
ngrapetake mripat, supaya ora tangi dhisik. Gagasane padha. Wong papat kuwi
duwe panemu yen wektune isih “bengi”, durung wayahe tangi.
Sauntara
kuwi, ing pajokan sing rada kiwa, Bagus Pradapa wis tangi saka anggone turu.
Bocah nom kuwi ngrasakne segering awake, tatu tilas kena kudi ing lempenge wis pulih
lan ora krasa lara babar pisan. Menang-meneng Pradapa rumangsa gumun marang
bocah nom loro sing wis nulungi dheweke, temah ora sida mati ing tangane Lurah
Danara lan andhahane. Yen nitik saka tamba sing ditibakne marang tatune sing
nduweni daya ngedab-edabi kaya ngono kuwi, cetha yen nom-noman sing jeneng
Marga kuwi dudu menungsa sabaene. Adat sing lumrah, nambani tatu kaya sing
disandhang dheweke wingi kae, yen sing nambani kuwi Dhukun sekti sing nduweni
japa mantra mandi, paling ora mbutuhake wektu sepasar munggahe tekan sesasi
lagi tatu tilas gegaman bisa nutup. Nanging Marga lan Rangga ora nganti setugel
dina olehe nibakne tambane, wis bisa mulihake tatune.
“Apa
wong loro kae, Dewa sing ngejawantah ya?” pitakonan kang mangkono kuwi bola-bali
keprungu saka telenging atine Pradapa. Banjur dititugne anggone ngudarasa :
“Wingi
wis akeh nggonku nyritakne lelakon sing disandhang Mbah Tambak, paraga sing wis
nulungi wong tuwaku biyen. Lan dina iki mengko kudu tak tutugne nganti entek, ya
tekan lelakon sing kudu tak sandhang dina iki. Nanging menyang ngendi wong loro
mau?. Kamangka aku tangi mau ora let suwe sawise suwara rijalolah meneng.
Nanging wong loro sing mau mapan turu ana sandhingku kuwi wis ora ana”.
Pradapa
banjur ngadeg, mripate lirak-lirik ngulati papan kiwa tengene, nggoleki Rangga
lan Marga sing ora katon ing panyawange. Karo nyandhak gaman sing dadi sipat
kandele, Pradapa mlaku arep metu saka jero guwa, nggoleki Rangga lan Marga ana
jaba. Tekan lawanging guwa, Pradapa weruh yen wayahe wis saput lemah. Pedhut
peteng mbaka sethitik wiwit sumingkir kaya-kaya wedi marang srengenge sing wis aweh
tengara yen sedhela maneh bakal teka, njudhul saka bantala sisih wetan, kanthi
rupa abang sing sansaya suwe sansaya cetha, madhangi jagad sing mentas wae
dikemuli dening petenging wengi. Pradapa kepengin mlaku nggoleki Rangga lan
Marga, nanging isih tidha-tidha, dheweke isih metung ing jabaning guwa kuwi ora
mokal akeh bebaya sing ngarah marang dheweke. Nanging Pradapa selak kepengin
ngaweruhi, saiki iki Marga lan Rangga ana ngendi?.
“Sugeng
enjang Kakang ……” dumadakan Pradapa dikagetne dening suwara alus kang nyapa
dheweke. Ora let suwe katon Rangga mlaku nyaketi dheweke ditutne Marga sing
mlaku ana mburine. Liwat padhanging esuk sing durung sepiraa cetha, Pradapa
weruh yen Rangga lan Marga awake teles dening kringet.
“Oh,
Sugeng enjing” karo semu gragapan Pradapa wangsulan “saking pundi niki wau Adhi?
Kok ketingalipun sampun gemrobyos?”
“Saka
sesuci neng kucur, banjur nindakne wajibing urip sembahyang subuh Kakang”
wangsulane Rangga “rampung subuhan
banjur golek kringet ngiras nglemesne otot-otot sing kaku merga kegubet
adheming bedhidhing wayah esuk iki”.
Pradapa
rada kaget karo wangsulane Rangga sing ngandhakne nek mentas sesuci lan
nindakne wajibing urip sembahyang subuh. Pradapa kelingan, jaman biyen dheweke saben
dina ajeg nindakne laku sembahyang limang wektu, wong tuwane banget anggone
wanti-wanti, repota sing kaya apa jenenge sembahyang kuwi ora kena ditinggal. Nanging
sawuse wong tuwane ora ana, ora ana maneh sing ngelingake kuwajiban kuwi,
luwih-luwih sawuse Pradapa sansaya kerep srawung karo wong-wong sing dierami
merga duwe kaluwihan-kaluwihan ing jagading kanuragan sing kabeh mau ora tepung
karo jenenge sembahyang, Pradapa mbaka sethithik ninggalne kuwajiban sing
wektune wis ditemtokne sedina kaping lima kuwi. Ana rasa sing tuwuh ing atine Pradapa,
kepengin bali kaya biyen, nindakne kuwajibaning urip kaya jaman wong tuwane
isih ana biyen.
“Lha
kakang Pradapa kok wis metu saka guwa?” genti Marga sing takon “arep menyang
ngendi?”.
“Bares
mawon Adhi” wangsulane Pradapa blaka “estunipun, kula wau madosi ndika kekalih,
nanging sareng kula mireng menawi adhi kekalih nembe kemawon nindakaken sembahyang
subuh, dumadakan kula kepengin sanget nglampahi sembahyang malih, awit sampun
sawatawis wekdal kuwajiban menika kula lirwakaken. Menapa Adhi kepareng
nedahaken kula margi dhateng kucur kangge sesuci?”.
“Ayo
tak terne menyang Kucur Kakang” wangsulane Marga rumangsa seneng.
“Mangga
Adhi kula dherekaken”
“Aku
tak ya melu menyang kucur maneh nek ngono” Rangga melu guneman.
Wong
telu kuwi banjur budhal mlaku menyang Kucur, ngeterne Pradapa sing arep sesuci
lan nindakne kuwajiban.
“Kanggo
sauntara manggon neng guwane Kisanak Tanggon lan kanca-kancane apa dene
kluyuran ing sakiwa tengene kuwi ora mbebayani tumrap ndika Kakang Pradapa”
kandhane Rangga sawuse Pradapa rampung nindakne kuwajibane, ing dhuwure watu
kumalasa sing duwe raen leter. Wektu kuwi Rangga lungguh neng watu ora adoh
saka papane Pradapa lan Marga uga lungguh ing watu sandhinge.
“Kok
Adhi saged paring dhawuh makaten?” Pradapa takon semu gumun.
“Mau
sasirepe suwara rijal, aku karo adhiku nyoba kanthi sesidheman ngendhangi Desa
Kepuh Agal lan kober mampir ing Kalurahan ya omah ndika kae” wangsulane Rangga
“nganti dina iki, omah sing ndika tinggal ora mutawatiri, merga ki Danara lan
andhahane durung wani blaka marang kawula ing Kepuh Agal nek wis gawe cilaka
ndika. Mau kuwi, nganti rijal sirep Ki Danara isih lungguh neng pendhapa omah
ndika, ngandhani marang wong-wong sing padha jaga ing regol panjagan yen ndika
ilang durung kena dilari ing ngendi papane. Ki Danara ya kandha nek dheweke
rumangsa kelangan merga ndika ngilang kuwi mau. Mula olehe kandha marang
wong-wong sing sajake isih duwe kasetyan marang ndika, Ki Danara arep nggoleki
ndika nganti ketemu lan bisa bali menyang Kepuh Agal maneh. Mung wae, nalika
ana salah sijine wong sing padha rondha kuwi ngajak nggoleki ndika menyang alas
sakulone kali, Ki Danara kandha mokal ana wong sing bisa slamet yen wani mlebu
alas sakulone kali kuwi, jalaran Ki Danara kandha nate oleh weling saka Ki
Sarkara yen alas sing manggon neng sakulone kali kuwi dadi reh-rehane mBah Tambak
lan sing sapa wani ngambah alas kuwi tranpa ana palilah saka mBah Tambak, bakal
kena walat, kurang-kurang bejane mulih wis dadi wong sing owah pikire, banjur
mati. Lan kandhane Ki Danara iku uga dibenerake dening wong liyane singluwih
tuwa. Mula aku banjur duwe dudutan nek Ki Danara saandhahane pisan ora bakal
wani ngambah papan kene iki”.
“Mila
leres prakawis wana sakilene lepen menika kagunganipun mBah Tambak, dugi
sapriki taksih kathah ingkang pitados Adhi” wangsulane Pradapa “lan mila leres,
jaman rumiyin kathah titiyang ingkang njarag ngambah wana sakilene lepen
menika, sareng wangsul lajeng ewah nalaripun lan jaman tiyang sepuh kula taksih
wonten, lajeng dipun suwunaken pangaksami dhateng mBah Tambak, ing ngriku
lajeng tiyang ingkang ewah nalaripun menika saged mantun. Malah wonten ingkang
sasampunipun saras saking sakitipun criyos ingkang sarwa nggegirisi magepokan
kalihan wadya balanipun mBah Tambak. Nanging menapa inggih Ki Danara ugi
pitados bab walat saking mBah tambak menika Adhi, angemuti menawi Ki Danara
menika tiyang ingkang neneka dede asli Dhusun Kepuh Agal menika?”.
“Katone
percaya lan ngandel kakang” sing wangsulan genti Marga “jalaran nalika Ki
Danara ninggalne pendhapa dalem ndika ditutne karo andhahane, ing dalan
andhahane takon bab angkere alas ing manggon ing kulon kali iki Ki Danara kober
nesu, merga andhahane dianggep ora percaya lan wani ngrasani mBah Tambak,
kamangka mBah Tambak kuwi jarene Ki Danara nek dirsasani sapa wae mesthi
ngerti, lan nek nganti mBah Tambak nesu sing ngrasani bisa cilaka”.
“Inggih
Adhi” Pradapa banjur guneman njaluk rerigen “samangke kula nyuwun eguh
pratikelipun Adhi Rangga lan Adhi Marga, menapa lampah ingkang kedah kula
tindakaken? Menapa kula nerusaken lampah mangsulaken Keris Sipat kandeling
Dhusun Kepuh Agal menika dhateng Sendhang Ngiyom murih boten dipun kuwaosi
dening Ki Danara inking nedya njonkeng kawibawan ing Kepuh Agal? Menapa kula
pados srayan kangge nundhung ki Danara saandhahanipun ? Lajeng dhateng pundi
anggen kula kedah padaos sraya?”.
“Kanggo
nemtokne endi sing kudu ndika lakoni” Rangga aweh wangsulan “luwih dhisik ndika
kudu ngrampungne crita ndika marang aku bab lelakone mBah Tambak sing dicritakne
marang Ki Sarkara ya wong tuwa ndika sing wingi durung rampung kae”.
“Inggih
Adhi” wangsulane Pradapa karo mesem “mangga suwawi kula dherekaken wangsul
dhateng guwa malih, ing mrika mangke saged kula lajengaken cariyosipun”.
Wong
telu banjur menyat, mlaku bebarengan bali menyang guwa papan pandhelikane
Tanggon sakancane.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar