119.
Menawi
kula gagas-gagas, mila leres ingkang dipun criyosaken Paman Tanggon kala wau.
Ing Kepuh Agal kedah wonten papan kangge gladhen ulah kanuragan salintunipun
ing Sanggaripun Kyai Daka. Menawi nitik lelampahan ingkang sampun-sampun,
kawewahan dhawuh pituturipun Eyang Pandhanwangi ing pasupenan nalika samanten,
menawi para sinoman sinaunipun ulah
kanuragan namung dhateng Kyai Daka lan Lurah Danara saged ambebayani tumrap
Kepuh Agal. Nanging kula ugi nggadhahi panginten menawi ngantos wonten Paguron
enggal, tamtu Kyai Daka menapa dene Lurah Danara boten badhe remen, boten badhe
lila lan menawi ningali padatanipun tiyang kalih menika, saged ugi ingkang yasa
lan tumut ing Paguron enggal badhe dipun mengsahi mawi kekiyataning kanuragan,
lan saupami ingkang pungkasan menika kedadosan, sami kemawon madegipun paguron
enggal menika kalihan damel ajanging pasulayan ing Kepuh Agal. Ngantos tigang
dinten kula dereng saged mutusaken, krenah saking Paman Tanggon menika sae
dipun turuti menapa botenipun. Kula ugi taksih nggadhahi panganggep sanaosa Ki
Panulad menika nggadhahi kalangkungan ing babagan kanuragan, nanging menawi
ngantos dipun mengsahi dening Kyai Daka lan Lurah Danara botedn badhe kiyat,
awit badhea kados menapa kawontenanipun Ki Panulad kalah cacah menawi
katandhing kalihan Kyai Daka.
Nuju
nedheng-nedhengipun kula nggagas prakawis kasebat, ing wanci ngajengaken
seraping surya, Bapa, inggih Ki Lurah Kepuh Agal rawuh saking anggenipun tindak
saking Mataram. Nanging kawontenanipun Bapa sakalangkung nrenyuhaken. Bapa
ketingal sayah sanget, agemanipun kumel lan boten ngasta menapa-menapa. Malah
Si Gombak titihanipun ugi boten ketingal, Bapa rawuh kalihan tindak ndharat
kanthi kawontenan ngrekaos anggenipun njangkahaken suku. Sumerep kawontenanipun
Bapa ingkang makaten kalawau, kula daya-daya mandhap ing plataran Bapa kula
tuntun setengah kula tetah murih anggenipun tindak boten ngrekaos, lajeng kula
beta dhateng senthong papanipun Bapa lan Biyung sare.
“Tulung
aku jupukna Kendhi, aku ngelak banget” dhawuh pangandikanipun Bapa sasampunipun
mapan lenggah ing ambenipun. Gage-gage kula medal, mendhetaken unjukan kagem
Bapa. Andilalah mBok Jayem kala wau nyawisaken wedang godhogan ron sere,
samangke taksih manget-manget.
“Mangga
Bapa, menika wedang sere ingkang tasih anget” atur kula kalih ngulungaken
cangkir saking bathok klapa ingkang sampun kula sukani wedang sere.
“Sadaya
pangalembana kunjuk Paduka Gusti” sasampunipun necep lan nyruput wedang sere,
Bapa ngunjukaken panuwun dhumateng Gusti, lajeng ngendika dhateng kula “matur
nuwun Ngger, krasa seger rasane awakku sawise ngombe wedang sere anget iki.
“Nyuwun
pangapunten Bapa” kula matur nyuwun pirsa kanthi raos was-was “menapa ingkang
sampun kedadosan? Kenging menapa Bapa tindak ndharat kemawon? Si Gombak dhateng
pundi?”.
“Dawa
banget critane Pradapa” dhawuh wangsulanipun Bapa sareh, sanaosa suwantenipun
alon, nanging boten ngetingalaken menawi Bapa taksih ngampet raos boten sekeca
ing penggalihipun “sajake iki wis wayahe suruping surya, aku kepengin sesuci
lan nindakne panembah marang Gusti luwih dhisik. Aku tuntunen menyang padasan
sumur, tak sesuci luwih dhisik, yen padasane kothong tulung isenana dhisik”.
“Inggih
Bapa, padasanipun taksih kebak” atur wangsulan kula kalih ngadeg badhe
ngrencangi tindak Bapa “kala wau sampun kula isi lan nembe kalong sakedhik kula
damel sesuci”.
“Kowe
ya sesuci Pradapa?” Bapa mundhut pirsa kalihan pasuryan ketingal ngungun, kula
kinten Bapa mila dereng pirsa menawi samangke kula sampun purun nindakaken
sembahyang malih sasampunipun dangu boten nglampahi.
“Inggih
Bapa” atur wangsulan kula kalihan mesem “awit pandonga saha pangestunipun Bapa,
sajengkaripun Bapa dhateng Mataram kala samanten, kula pikantuk pitedahipun
Gusti temah saged wangsul ngambah margi ingkang Bapa wucalaken”.
“Matur
nuwun Gusti…..” Bapa ngendika kalihan ndhangak mirsani nginggil, ngunjukaken
panuwun dhumateng Gusti, lajeng ngendika malih dhateng kula “prasasat karoban
segara madu senenging atiku krungu tembungmu sing keri dhewe iki mau Pradapa,
bebasan sanadyan durung mati kaya-kaya wis anguk-anguk lawanging suwarga, dene
anakku sing banget tak kresnani iki wis eling marang piwulanging Gusti temah
bali weruh yen drajate kuwi kawula kang kudu manembah marang Gustine”.
Sasampunipun
sesuci Bapa ngersakaken dhateng sanggar papan panembahipun, kalihan mesem panjenenganipun
ngendika malih :
“Aku
kepengin leren ana kene wae, yen ana wong sing kepengin martakne olehku bali
saka nindakne kuwajiban winadi iki, supaya mrene”.
“Inggih
Bapa” kula atur wangsulan cekak.
Sasampunipun
kula lan Bapa nindakaken panembah wanci serap surya, Bapa taksih ketungkul
nenuwun dhumateng Gusti, menapa ingkang dipun ngendikaken kula boten mangertos
awit mawi suwanten ingkang ketingalipun namung saged dipun mirengaken Bapa
piyambak. Kula lajeng medal saking sanggar, madosi Rewang ingkang kajibah
nyawisaken dhahar dalu, badhe kula kengken murih anggenipun lelados dhahar
dhateng Bapa kabekta dhateng sanggar kemawon.
Jebul
sasampunipun dhahar cumawis, Bapa namung mundhut sakedhik sanget lan paring
dhawuh dhateng kula supados ndherek nedha sesarengan kalihan Bapa.
“Sumurupa
Pradapa” kalihan nyangga layah ingkang isi dhaharipun Bapa ngendika dhateng kula
“tak etung-etung wis suwe banget aku kaparingan wektu dening Gusti kanggo
ngrasakne enake panganan lan kuwi arang banget aku ngrumangsani, saiki wancine
aku ora bisa weruh rasane panganan kang enak lan mirasa, yen aku nganti
ngresula kuwi padha wae aku iki titah sing wuta marang kabecikan. Mula
telungane kowe sing isih bisa ngrasakne enaking panganan, nggedhekna rasa
panarima lan tarima kasih marang Gusti. Dene cara kanggo nelakake rasa tarima
kasih mau ora mung cukup ana pangucaping lambe lan ilat wae. Nanging kudu
dicakne klawan laku sing nyata”.
“Inggih
Bapa” kula namung saged atur wangsulan cekak, raosing manah kula kirang sekeca
mireng dhawuh pangandikanipun Bapa ingkang makaten kala wau, boten sekeca
ingkang kirang cetha.
“Laku
sing nyata kuwi kudu ngelingi yen awake dhewe tinitahake ing ngalam padhang iki
ora dhewe, nanging isih akeh titah liyane sing padha-padha tinitahake kaya
awake dhewe, nanging mbok menawa durung bisa ngrasakne urip kaya awake dhewe
sing wiwit biyen ora tau kasatan banyu ngombe lan ora tau adoh karo pangan.
Mula dhawuhna marang para rewang dalem kalurahan sesuk supaya ngedum pasadiyan
pangan kang ana ing dalem kalurahan marang wong-wong Kepuh Agal sing lagi
kasatan bebakalaning pangan” Bapa nutugaken anggenipun paring dhawuh.
“Lajeng
ingkang kangge awakipun piyambak tuwin kulawarga dalem Kalurahan ngengeh
sapinten Bapa?” kula nyela atur, awit mila kula ngertos menawi wos lan
sapanunggalanipun ingkang wonten ing dalem kalurahan mila kathah cekap menawi
kangge jatah tigang wulan. Kajawi saking menika, ing lumbung ugi taksih kathah
tumpukan pantun garing lan sawanci-wanci saged dipun tutu murih dados wos.
“Ngengeha
sawatara wae, gajege ora nganti sepasar maneh, Gaga tandurane dhewe kae wis
wayahe panen” Bapa paring wangsulan.
“Inggih
Bapa”.
“Saiki
rungokna dhawuhku marang kowe, aja kongsi tumpang suh nggonmu nindakne mengko.
Yen wis, lagi bakal tak kandhakne ya gene aku dadi kaya mangkene iki” Bapa
paring dhawuh malih.
“Inggih
Bapa, kula badhe mirengaken dhawuhipun Bapa, suwawi enggal kadhawuhaken”.
“Saiki
uga, jupuken Keris Kyai Pantek sing tak singidake tumumpang blandar omah Pawon
sisih kulon kae, banjur gawanen mrene” Bapa ngendikaken dhawuhipunm sinarengan
nyelehaken Layah ingkang kagem ajang ing klasa. Kula tingali dhaharanipun boten
kalong babar pisan. Kula inggih lajeng nyampuni anggen kula nedha.
Kula
babar pisan boten nginten manawi Dhuwung Kyai Pantek ingkang ing plangkanipun
boten wonten jebul dipun singidaken Bapa ing Blandar griya pawon. Waunipun kula
kinten menawi dening Bapa kaasta tindak dhateng Mataram. Kula lajeng dhateng
griya pawon, mendhet andha kangge mendhet Dhuwung Kyai Pantek. Saderengipun,
kula prentah dhateng rewang murih ngunduri dhaharan saking papan panembah.
“Menika
Bapa” sasampunipun Dhuwung kula pendhet lajeng kula aturaken ing ngarsanipun
Bapa.
“Kowe
mesthi takon sajroning ati” Bapa ngendika malih “ya gene Kyai Pantek tak seleh
ing papan sing ora samesthine?. Sumurupa Pradapa, kowe kudune eling sadurunge
aku budhal kae aku kandha marang kowe yen blandar pawon sisih kulon wis wayahe
ngganti, ngono kae satemene sasmita marang kowe yen ing kono Kyai Pantek tak
selehake. Kuwi kanggo njagani yen nganti aku ora bisa bali maneh sawuse lunga
budhal menyang Mataram. Gandheng saiki wis bisa bali, mangka sasmita kuwi wis
rampung. Anane Keris kuwi tak selehne kono, awit aku kuwatir yen nganti ana
wong sing melik kepengin nguwasani keris kuwi banjur nyolong menyang plangkane.
Maune Keris piyandel Kepuh Agal kuwi pancen arep tak gawa, nanging aku uga
nguwatirake yen nganti aku entuk alangan ing dalan, mangka keris kuwi mesthi
banjur ilang. Lan saupama sida tak gawa, kira-kira aku malah wis dadi bathang
sing tanpa kuburan, wong jebule sabaliku saka Mataram aku oleh alangan sing
ndadekne aku kaya mangkene iki”.
“Ing
Margi Bapa pikantuk aral menapa ?” kula nyela atur, nyuwun pirsa.
“Mengko
dhisik, dahwuhku marang kowe durung rampung, rungokna dhisik!” dhawuh
wangsulanipun Bapa.
“Inggih
Bapa, nyuwun pangapunten”.
Bapa
lajeng nguculi iket warni cemeng mawi bathikan warni pethak ingkang kala wau
kaagem sabukan.
“Iket
iki titipan saka Rekyana Patih Mandaraka kanggo kowe, kasep-kasepe sajroning
telung purnama, kowe kudu bisa marak ing ngarsane Rekyana Patih Mandaraka ing
Kutha Gedhe Mataram lumantar Raden Tumenggung Tesengkusuma, sing saiki wis
mundhak pangkat dadi Raden Mas Tumenggung kanthi nggawa iket kuwi” Bapa paring
dhawuh kalihan maringaken iket ingkang nembe kemawon dipun lepas saking
lempengipun, lajeng ngendika malih “mbok menawa kanthi ngaturake iket kuwi bisa
dadi srana nggonmu bakal ketampa ngabdi lan ngawula marang Narendra Mataram”.
“Inggih
Bapa, ngaturaken genging panuwun” atur wangsulan kula kalih nampani iket kala
wau.
“Nanging
kowe kudu ngerti” Bapa paring dhawuh malih “wong ngawula ing ratu kuwi ora
gampang, malah kena diarani luwih pakewuh, ora kena minggrang-minggring, nek
iya ya iya nek ora, luwung ora sah ngabdi, kudu manteb, sarta kudu setya tuhu
marang Gusti sing dikawulani, ora kena pisan-pisan wani mbadal marang dhawuh”.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar