SENDHANG MUSTIKANING WARIH IV
kacariyosaken malih dening : Rust Luh
Getih.
90.
Nalika wewayangane barang sing kena
soroting srengenge wis sansaya luwih katon dawa tinimbang barange, Demang
Kedhungtuwung lan kabeh prajurit Kademangan mangkat bali menyang Kedhungtuwung
maneh. Kabeh cantrik sing maune manggon ana pondhok-pondhok sajroning
pekarangan Padhepokan kabeh digiring menyang Kedhungtuwung, klebu Kunthara sing
kudu dipikul nganggo tandhu merga balung pupune sing remuk ketiban pecute
Marga. Ora mung Kunthara sing kudu ditandhu, merga ora bisa mlaku, nanging
prawan telu sing ditemokne neng jero Pasenthongan, sing kahanane isih lemes lan
lakuning nalare durung pulih, uga digawa bali menyang Kedhungtuwung sarana
dipikul nganggo tandhu. Kabeh barang pengaji sing ana sajroning Padhepokan
digawa menyang Kedhungtuwung, minangka barang rampoganing perang.
Mlaku neng ngarep dhewe minangka cucuking
laku ing barisan Kedhungtuwung kuwi, Bebau Supiturang sing dijejeri Jagabaya
Sekayu lan Jagabaya Pahang. Ing mburine lagi para prajurit Kademangan, banjur
disusul para cantrik Bulakbadher, para sing padha mikul tandhu mlaku ing
mburine lan sing manggon mburi dhewe Demang Kedhungtuwung sing diapit Rangga
lan Marga ditutne Bebau Padaringan lan
para Jagabaya. Prajurit Kademangan Kedhungtuwung sing mau bengi olehe budhal
pating srenthil ora bareng kuwi, bareng baline mlaku bareng lan ditambahi para
cantrik saka Bulakbadher, jebul dadi barisan sing dawa.
Karo mlaku ora akeh sing diomong dening
Demang Kedhungtuwung lan Rangga sarta Marga. Wong telu kuwi karo mlaku pikirane
nglambrang teka ngendi-endi. Ana rasa sethithik rasa seneng ing atine Demang
Kedhungtuwung, jalaran wong - wong sing duwe sedya ala marang Kademangan kuwi
wis suda klawan gugure Ki Kahastha lan kapikute Kunthara sarta para
cantrik-cantrike. Rasa seneng liyane, yaiku ketemune prawan telu sing jebul
didhelikne neng Padhepokan Bulakbadher arep disasarne uripe didadekne abdine
Bathari Kali ing alaming para lelembut. Kajaba ana sethithik rasa bungah,
Demang Kedhungtuwung uga tambah rasa susahe, jalaran mikirake prawan papat sing
dicritakne dening Dewi Rismani mau, sing jarene dening Panembahan Sekarjati
didadekne tumbal sing diunjukne marang Bathari Pramoni ing Dhandhangmangore
sing mapane ing pereng lor kulone Gunung Lawu. Lan sing ngodhengake pikirane
Demang Kedhungtuwung maneh yaiku, dheweke durung ngerti babar pisan Bathari
Pramoni kuwi sapa? Sarta sapa sing diarani dening Rismani duwe jeneng Bathari
Kali kuwi? Lan ing ngendi panggonane? Ana sambung rapete apa karo wong-wong
sing nedya gawe kisruhe Kademangan ing Kedhungtuwung kuwi?.
Ora pati adoh kaceke sing dipikir dening
Demang Kedhungtuwung karo angen-angene Rangga lan Marga. Nom-noman loro muride
Patih Mandaraka sing lagi nindakne kuwajiban lelana brata kuwi, duwe dudutan
yen kanggo mulihake kahanan ing Kedhungtuwung supaya bali tentrem maneh,
kuncine kudu ngerteni sapa sing aran Bathari Kali sarta Bathari Pramoni lan
kepiye sambung rapete karo Paguron Kluwihan sing tau aweh pangincim yen
mbarengi purnama wulan ngarep arep nindakne panumpesan marang Kulawargane
Demang Kedhungtuwung lan Kulawargane Ki Jatikuning ing Padhepokan
Banjarsemanggi.
Nalika srengenge kurang sagenter saka
papan palerenane ing cakrawala imbang kulon, barisane Demang Kedhungtuwung wis
tekan ing pekarangan dalem Kademangan. Para cantrik banjur dilebokne ing
wewangunan pakunjaran. Kunthara diselehne ing longkangan cedhak gandhok kulon
papan paleremane Rangga lan Marga, lan para prawan dilebokne ing omahe Demang
Kedhungtuwung sing mburi.
"Bares wae aku dadi bingung
Marga" kandhane Rangga sawuse nom-noman loro kuwi mlebu ing gandhok kulon
palerenane "sapa satemene jeneng-jeneng sing disebut dening Nini Rismani
sadurunge pecat nyawane mau? kamangka nek nitik karo sing dicritakne Nini
Rismani, jeneng-jeneng kuwi jenenge titah sing ora kasat mata, nanging ana
sambung rapete karo manungsa. Cethane wae, manungsa sing wis memitran karo
Bathari Pramoni lan Dewi Kali kuwi kajaba Ki Kahastha sing wis bisa disirnakne,
uga manungsa sing jarene Madeg Panembahan sing nganggo sebutan Panembahan
Sekarjati".
"Iya Kakang" wangsulane Marga
nugel rembuge Rangga "aku kelingan karo critane Kartagentho lan Jayaglegek
neng ngarepe Ki Demang wingenane kae, yen wong sing nganggo jeneng Panembahan
Sekarjati kuwi duwe gegayuhan supaya bisa ngrebut Kadipaten Madiun lan nelukne
Kraton Mataram. Lan kabare Panembahan Sekarjati kuwi kadigdayan sing linuwih,
temah bisa nelukne wong pirang-pirang, jalaran Panembahan Sekarjati kuwi muride
Bathari Pramoni. Banjur iki mau ana crita maneh yen wanita prayangan sing mau
bisa karuwat bali dadi manungsa lumrah lan wis tekan ing pati, yaiku Nini
Rismani, uga ngaku menawa antarane Ki Kahastha karo gurune Riswani kuwi ana
sambung rapete, ketitik Kahastha wis gelem nggolekne abdi kanggo ngladeni
Bathari Kali ing alame kana, abdi sing saka manungsa".
"Lha ya" Rangga semaur
"awake dhewe kudu ngerti, sapa satemene singt diarani Bathari Kali,
Bathari Pramoni lan uga Panembahan Sekarjati kuwi. Biyen jaman awake dhewe isih
ana Mataram, aku tau ndelok wayang kulit ing dalem kepatihan, dhalange Ki
Sapanyana, ing critane wayang kulit kuwi ana jeneng Bathari Pramuni lan jeneng
Bathari Kali, iku jinising Dewa sing wujude raseksi. Apa kira-kira Dewa-dewa
sing wujud raseksi kuwi sing dadi gurune Rismani sarta Sekarjati?"
"Tak kira dudu Kakang"
wangsulane Marga karo ngguyu "jalaran aku uga tau ngerti Dhalang Sapanyana
mayang ing omahe Ki Lurah desaku, ing kono Dhalang Sapanyana nggelar lakon Sudamala,
yaiku lakon karuwate Bathari Pramoni dening Sadewa temah bisa bali marang
kaswargan Tinjomaya maneh, bali dadi widodari. Dadi Bathari Pramoni sing
dicrtakne ing lakon wayang kuwi wis ora ana. Samono uga sing dicritakne kanthi
jeneng Bathari Kali, Bathari Kali sawuse rajah Kalacakra sing tinulis gegere
bisa diwaca dening Dhalang Sejati ya Dhalang Sanggabuwana banjur bali ing alam
asale lan ora bisa manjing alaming titah sing kasat mripat maneh".
Durung tutug nom-noman loro kuwi anggone
padha rembugan, dumadakan lawanging gandhok dithothok saka njaba, ana wong sing
njaluk palilah arep mlebu ing gandhok kono. Marga ngadeg banjur ngengakne
lawang gandhok, kepengin ngerti sapa sing wis nothok lawange kuwi.
"Kula Denmas" Ki Krama rewange
Ki Demang sing kulina ngladeni Rangga lan Marga gage-gage kandha, sawuse ngerti
yen Marga mbukakne lawang.
"Inggih Paman, badhe wonten kersa
punapa?" pitakone Marga marang Ki Krama.
"Denmas kekalih katuran dening Ki
Demang murih tedhak dhateng Pringgitan" wangsulane Ki Krama.
"Inggih paman kula kalih kakang
Rangga sakedhap malih badhe ngadhep Ki Demang ing Pringgitan" kandhane
Marga sing banjur nyawang Rangga kanthi sorot mripat kebak pitakon.
"Ayo engal mrana wae Dhi"
kandhane Rangga karo ngadeg "iki mesthi ana bab wigati sing lagi wae
diweruhi dening Ki Demang".
Nom-noman loro kuwi tumuli metu saka
gandhok kulon lan daya-daya mara menyang pringgitan.
"Badhe atur uninga Anakmas"
kandhane Demang Kedhungtuwung sawuse nom-noman loro kuwi mapan lungguh ing
ngarepe.
"Inggih Ki Demang?" Rangga
semaur semu takon ana warta apa.
"Jebul nalika awakipun piyambak
taksih dhateng Bulakbadher kalawau siyang, karawuhan Prajurit Sandi Mataram.
Prajurit Sandi kala wau paring dhawuh dhateng Bebau Krajan, bilih benjing
enjing punika Kedhungtuwung badhe karawuhan Senapati Mataram ingkang ngasta
gegaman prajurit sagelar sepapan. Jalaran Ngersa Dalem Panembahan Senapati
sampun uninga bilih Kedhungtuwung ing salebeting bebaya, awit pokalipun
Panembahan Sekarjati lan kanca-kancanipun ingkang badhe mbalela ing ratu lan
ndadosaken Kedhungtuwung minangka pasanggrahan kangge madeg kraman".
Demang Kedhungtuwung meneng sedhela aweh
sasmita manawa ngenteni tumanggape Rangga lan Marga.
ana candhake.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar