66.
Tekan pendhapa Kebayanan ya omahe Wa Anggara Lurah
Prahurit sing maune sempaut kuwi wiwit eling lan bisa sambat kelaran. Banjur diudhunke saka Tandhu, diglethakne neng amben.
Dhukun sing kulinane aweh tamba marang Prajurit sing lara, diceluk dikongkon
nambani Lurah Prajurit sing lagi gereng-gereng karo sambat lara kuwi.
Wewakiling lurahe Prajurut banjur mlebu nggoleki Ki
Suwela menyang Pringgitan arep ngabarake yen Lurahe lagi kena walat saka bangsa
alus. Aku tansah tut wuri ing mburine, merga aku uga kepengin enggal bisa weruh
Ki Suwela lan Makara.
Jebul Ki Suwela lan Makara bener lagi linggih neng
klasa sing digelar neng jagongan karo para
penggedhening prajurit Kedhiri lan Keling sing dipercaya dening Gusti Adipati
Girindrawardana sing wis madeg jumeneng Brawijaya. Karo mlaku dhodhok wakiling
lurah prajurit kuwi mlebu pringgitan.
“Sajake ana sing wigati Gumarang? Dene kowe wani mlebu
pringgitan tanpa tinimbalan? Apa sira sakancanira wis nyumurupi mapan manggone
Suwanda anake Tumenggung Jatikusuma?” salah siji saka penggedhene prajurit
Keling kuwi gage anggoni nakoni wakiling lurah prajurit sing jebul aran
Gumarang “lan ya gene sing ngadhep mrene kowe ? Lurah Galunggung menyang ngendi
he?”.
“Nyadhong deduka ingkang kathah Gusti” Gumarang
nyembah karo aweh wangsulan “estunipun nalika para prajurit bregada kula
ingkang tinindhihan dening Kakang Lurah Galunggung nembe bidhal ngayahi
jejibahan, dumadakan ing margi manggih alangan, inggih menika kenging walatipun
bangsa alus ing Padhukuhan Bulak Pandhe mriki, temah Kakang Galungguh nandhang
kanin, ing praupanipun kados kapupuh bindhi lan ing jajanipun kados kedhawahan gandhen
tosan, temah Kakang Galunggung rebah lajeng boten emut purwa duksina”.
“He Gumarang!” penggedhene prajurit kuwi nggetak
Gumarang karo mentheleng katon yen lagi nesu “sira kuwi Prajurit sing wis gedhe
tuwa, aja seneng guneman nganggo geguyonan, Gakunggung rubuh semaput? Kanthi tatu
ing rai karo ing dhadha? Sapa sing wis gawe larane Galunggung kuwi he? Aja kandha
nek sing tumindak kuwi bangsa alus, bangsa alus kuwi ora bisa sesenggolan karo titah
sing abadan wadhag kaya awake dhewe iki, ngerti?”.
“Tadhah duka Dhuh Gusti kula Raden Dhandhaka” Gumarang
nyembah karo matur wangsulan “saestu abdi jengandika kula boten gegujengan,
sadaya prajurit ing bregada kula sami sumerep kanthi mripat ingkang awas,
nalika Kakang Lurah Galunggung mlampah ing ngajeng dumadakan kepireng suwanten
kados suwantening bindhi ngengingi raga, kasusul Kakang Gakunggung njerit, awit
wonten untunipun ingkang rampal kados dipun bindhi uwangipun, kasusul rebah ing
bumi sarwi sambat sakit. Nalika kula lan kanca-kanca sanes badhe asung
pitulungan dumadakan wonten suwanten malih, dhadhanipun Kakang Galunggung kados
dipun gandhen mawi gandhen tosan, lajeng piyambakipun semaput boten emut
menapa-menapa”.
“Aneh…….” Penggedhening prajurit sing jeneng Raden
Dhandhaka guwi grenengan ijen.
“Leres lan mila aneh saestu Raden” Gumarang guneman
maneh “kula ngadhahi pamanggih bilih ingkang nindakaken tanpa saged dipun tingali
mawi mripat wantah menika, menawi dede bangsa alus tuhu mokal. Awit saking
menika, kula lajeng madosi Ki Suwela utawi Ki Makara, nyuwun pitedah murih para
bangsa laus ing padhusunan mriki boten nglajengaken anggenipun ngganggu damel
dhateng Prajurit saking Keling lan Kedhiri, menapa ingkang kedah dipun lampahi.
Kula kinten para bangsa alus menika sami runtik manahipun dene sadangunipun masanggrah
ing mriki awakipun piyambak dereng nate caos dhahar saha pasang sesajen kangge
para bangsa alus menika”.
Raden Dhandhaka manthuk-manthuk krungu ature andhahane
sing jeneng Gumarang kuwi. Wangune trembunge Gumarang bisa ditampa karo nalare
Raden Dhandhaka. Mula penggedhene prajurit kuwi banjur nyawang marang Ki Suwela
lan Makara, njaluk panemu karo tembung sing lagi wae dikandhakne dening
Gumarang kuwi mau.
“nDika kreungu dhewe apa sing lagi wae dikabarake
dening Gumarang iki mau, Ki Suwela” kandhane Raden Dhandhaka marang Ki Suwela “yen
pakulinane para bangsa alus sing manggon neng Bulak Pandhe kene iki dicaosi
dhahar lan diaturi sesajen, kudune biyen-biyen ndika ora meneng wae, nanging
aweh weruh marang aku utawa marang Dhimas Lokapa, minangka senapati wewakiling
kanjeng Sinuwun sing samengko jumeneng neng Kedhiri, ora kudu ndadak ngenteni
anane kedadeyan kaya sing tumiba marang Lurah Galunggung iki mau, rak ya ngono
ta Dhimas Lokapa?”.
“Bener Kangmas” Penggedhening Prajurit sing sijine nyauti
kandhane Raden Dhandhaka “nanging aku uga ora pati ngluputake Ki Suwela apa
dene Ki Makara nemen-nemen, jalaran awit saka kasengseme ngadhepi kahanan,
ndadekne Ki Suwela kelalen, anggoine arep matur ing babagan caos dhahar marang bangsa
alus lan pasang sesajen iki. Piye Ki Suwela lan Ki Makara?”.
“Nyuwun pangapunten Raden Dhandhaka menapa dene Raden
Lokapa” Ki Suwela wangsulan karo nyembah “saestu kula ndhadha ing kalepatan
kula, dene kula dereng matur babagan menika dhateng Gusti kula kekalih.
Estunipun kula babar pisan boten supe kados ingkang dipun dhawuhaken Gusti kula
Raden Lokapa kala wau………”.
“Yen ora lali ateges pancen ndika wis nedya ora aweh
weruh marang aku lan Dhimas Lokapa, Ki Suwela?” Raden Dhandhaka munggel rembuge
Ki Suwela sing durung rampung karo mripat mencereng.
“Boten makaten Raden” Ki Suwela wangsulan sareh, aku
wis apal karo pakulinane wong iki yen lagi ngadhepi perkara apa wae sing angel
diwudhari, katon ayem nanging pikirane muser “malah saestu kula boten ngertos,
menawi ing Bulak Pandhe mriki wonten pakulinan lan tatacara caos sesaji dhateng
para bangsa alus kados ingkang dipun aturaken Kisanak Gumarang kalawau. Mila
boten saged dipun selaki bilih para bangsa alus menika sok ganggu damel dhateng
titiyang inggih para manungsa, nanging boten kok lajeng mawi cara kados ingkang
dipun cariyosaken dening Kisanak Gumarang kala wau, paling inggih namung mawi
kasurupan lajeng sakit lan sapiturutipun. Nuwun sewu, kula kok nembe menika
mireng wonten kedadosan aeng kados ingkang dhumawah dhateng Ki Lurah Galunggung
menika……..”.
Sansaya akeh anggone kojah Ki Suwela, sajake arep
nggorohake apa sing dikandhakne dening Gumarang. Mula kanggo melehake yen Ki
Suwela kuwi mung wasis ing babagan nata ukara, aku banjur nyedhak lan tetep
tanpa ngatonake wujud.
“Plak….Plak…….!” pipi kiwa tengene Ki Suwela tak
gibeng banter, nganti lungguhe wong serengah tuwa kuwi koming.
“Adhuuuuuuuuh………….” Ki Suwela mbengok banter, sambat
kelaran, lali yen lagi lungguh adhep-adhepan karo bendarane sing anyar.
Dhandhaka, Lokapa, Makara lan Gumarang katon padha njomblak,
wong-wong kuwi ora nyana babar pisan yen Ki Suwela nemoni lelakon sing miturut
wong-wong kuwi dianggep aneh. Rambute Ki Suwela sing ditalini nganggo iket tak
sendhal mendhuwur banjur tak banting neng jogan, Ki Suwela tiba mengkureb. Lan sadurunge
ragane tekan jogan, dhadhane tak papag karo sadhukan sikilku tengen. Ki Suwela
kontal, mencelat nganti nabrak gebyog sing dadi watese pringgitan kuwi.
Makara sing weruh wong tuwane tiba golong koming ora
karuwan, tanpa dingerteni sing dadi sababe, mara nyedhaki wong tuwane sing isih
bengok-bengok kelaran. Karepe arep aweh pitulungan, nanging sadurunge Makara
tekan cedhake Ki Suwela, sikile tak jegal luwih dhisik. Makara tiba kejengkang,
sadurunge kober tangi, sikilku bali tak obahne, githoke Makara tak gejroh
nganggo tungkakku sabantere. Ora nganggo sambat Makara krungkeb neng jogan
semaput ora eling apa-apa maneh.
Gumarang sing weruh kahanan kaya ngono kuwi ngadeg
banjur mlayu ngithar ninggalne pringgitan. Sauntara Dhandhaka karo Lokapa padha
pating domblong kaya kethek ketulup, bingung ngadhepi kahanan sing babar pisan
ora gathuk karo lakuning nalare. Kanggo nambahi rasa senengku, penggedhening
prajurit saka Kedhiri Kedhiri karo saka Keling kuwi tak cedhaki tak wenehi kaplogan
menyang prenah raine. Wong loro kuwi genti-genten padha mbengok kelaran. Aku
mundur banjur mapan lungguh rada ngadoh ngenteni lelakon sabanjure.
Ana candhake.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar