68.
Aku ngguyu ngekek, sajak gumun karo sikepe Ki Suwela
sing gunemane keprungu glageban, praupane pucet nuduhne kaweden ing jero atine
kuwi. Sauntara tak sawang Makara ora kalah anggone ndhredheg lan ngewel kaya
wong lagi keneng panastis nalika arep manasi ngana kae. Aku mencolot, mudhun
saka watu sing tak lungguhi banjur sansaya nyaketi panggonane wong loro sing
lagi padha dheg-dhegan kaweden kuwi.
“Ndika tiyang kalih menika kok nggih rukun sanget lho
Ki Suwela?” pitakonku sawise cedhak karo wong loro kuwi “ing atase putra sampun
ageng, kok sare kemawon taksih dipun kancani ? Nanging sare kok inggih boten
dhateng patunggon, malah kepara dhateng ara-ara kados makaten?. Menapa ndika
nembe nindakaken lampah prihatos? Nanging kok malah ngantis srengenge inggil
nembe wungu?”.
Tak takoni nganggo pirang-pirang pitakonan ngono kuwi
Ki Suwela dadi mundhak katon nek bingung, nanging mbaka sethithik rasa wedine
wiwit suda, ketitik praupane wis sansaya abang, ora pucet njejet kaya mau.
“Apa bener sing ngadeg ana ngarepku iki nyata Ki
Kebayan Bulak Pandhe?” Ki Suwela wiwit bisa guneman kanthi cetha. Aku pancen
kerep digawqe eram marang lagune wong iki luwih cepet bisa ngadhepi kahanan
kanthi sareh sanadyan kaya apa ruwete perkara sing lagi diadhepi.
“Lha sak niki malah genti kula walik” aku wangsulan
karo mesem “ingkang lenggah ing ngajeng kula niki napa leres Ki Suwela abdi
kinasih ing dalem Katumenggungan saha Ki Makara kanca raketipun Raden Bagus
Suwanda putra angkat saking Gusti Tumenggung Jatikusuma?”.
“Aja ndadak nganggo guyon Kisanak” sanadyan awake isih
katon nek ringkih merga bubar tak ajar lan tak sere ting dalan, Ki Suwela katon
nek nyingidne ringkihe lan nuduhne kaprawirane “cetha nek ndika kuwi dudu
bangsa alus, ketitik sikilmu ngambah lemah kabeh, mula tumuli ngakuwa ndika iku
sapa? Lan duwe sedya apa nemoni aku karo anakku ana kene?”.
“Aneh carup lan lucu” aku wangsulan karo ngguyu ngece “dados
ndika wau sampun nginten menawi kula menika bangsane lelembat utawi panunggalane
dhedhemit ngoten menapa pripun Ki?. Kula aturi pirsa nggih Ki, sanajan
sadangune urip kula niki dereng nate srawung kalih dhemit, nanging kula ngertos
lan pitados bilih dhemit niku nyata wontenipun. Ewa samanten, dhemit niku
gadhah panggenan piyambak, boten awor kalih menungsa kados kula napa dene ndika
niku. Dhdhemit utawi badan alus niku mila sok ngetingal dhateng titiyang
ingkang pantes dipun ajrih-ajrihi, kados ndika kekalih, nanging anggenipun
ngetingal nggih mawi tatacara, liripun ngetingalipun menawi sampun boten wonten
sunaring surya kasaranipun menawi wanci sampun dalu, boten enjing utawi
siang-siang ngeten niki…….”.
“Iya aku wis ngerti perkara kuwi” Ki Suwela medhot
rembugku karo menthelengne mripate “ndika ora prelu kojah maneh bab dhedhemit
utawa setan, saiki ndika enggal ngaku wae ndika iku sapa lan duwe karep apa?
He?”
“Heh heh heh……” aku ngekek persis kaya nek Wa Anggara
ngguyu “lha saiki kira-kira aku sing kleru, tak kira iki mau nek nDara Ki
Suwela lan Ndara Makara, sing kekarone wis apal banget karo aku. Malah durung
suwe kae Ki Suwela wis rawuh ing omahku nembung anakku wedok arep didadekne
selire Raden Bagus Suwanda, saiki kok malah ora ngerti marang Kebayan Bulak
Pandhe, mengko dhisik Kisanak, nek ndika kuwi dudu Ki Suwela lan dudu Ki
Makara, banjur sapa ndika iku satemene ya gene wayah ngene isih turu neng
ara-ara cedhak kali, ndika kuwi omahe ngendi he?”.
“Kowe aja langap-langap waton ngucap kisanak” karo
wiwit ngadeg Ki Suwela wangsulan sereng “nonton ucapmu, aku ngerti nek kowe
kuwi ngaku-aku Ki Kebayan Bulak Pandhe. Mula bisa wae lan kena wae kowe ngaku-aku
yen kowe kuwi Ki Kebayan, mula pancen praupanmu memper banget, nanging kudune
sadurunge kowe ngaku-aku, luwih dhisik kudu ngerti sing mbok aku kuwi isih urip
apa wis mati. Ngertia Kisanak, Ki Kebayan Bulak Pandhe kuwi saiki wis mati tak
tugel gulune merga wani ndaga dhawuhe Gusti Adipati Girindrawardana sing wis
jumeneng dadi Prabu Brawijaya………..”.
“Dadi bener ndika karo Makara kuwi salah siji saka
wong-wong sing ngebyuk lan ngrubut Ki Anggara temah Ki Kebayan Bulak Pandhe
gugur kanthi tatu sing arang kranjang dhek semana kae he?” aku wiwit mencereng
karo nggetak.
Ki Suwela lan Makara kaget tak getak karo tak
penthelengi ngono kuwi, nanging bawane kira-kira ngangep nek aku iki mung wong
ndesa sing madha rupa karo Wa Anggara, wong loro kuwi ngatonake kuwanene, siaga
arep ngadhepi aku sing wujudku wujude Wa Anggara, wong sing wis rada tuwa
sanadyan durung tuwa banget.
“Heh menungsa murang tata” Makara genti sing maju
sejangkah karo wiwit guneman “Tak akoni ing wiwitan mau aku karo wong tuwaku
pancen kaget, tak kira yen Kebayan Bulak pandhe bali urip maneh, nanging saiki
sawise aku ngerti nek jebul kowe kuwi mung wong sing ngaku-aku, saiki ngakuwa
tinimbang kowe kudu tak peksa ngaku banjur tak tugel gulumu, kowe kuwi sapa lan
saka ngendi asal-usulmu he?”.
“Ha… ha…. ha …..” aku ngguyuh ngakak krungu tembunge
Makara ngono kuwi “sing mbok ucapne kaya tembunge wong sing kulina ngremuk wesi
giligen ndilat wesi abang wae Makara. Ora ngrumangsani neki kowe kuwi ora duwe
daya kekuwatan sing pantes mbok ngge pamer, aja maneh ngadhepi aku? Lagi ngadhepi
cempe sing ngebyong tandurane wong tuwamu wae kowe kuwi durung karuwan yen Becus
kok. Nek nyata kowe karo Bapakmu sing wis Gerang nanging isih nggragas kuwi, takon
sapa jenengku lan ngendi asalku, coba sawangen kanthi tenanan, yen prelu luwih
dhisik raupa nganggo banyu kali kulon kuwi, kowe wong loro mesthi ora bakal
lali karo aku!”.
Bubar muni ngono kuwi, aku banjur ngatag Slendhang
Sipat, supaya ngowahi wujud lan praupanku murih kaya wewujudane suwargi Kanjeng
rama Tumenggung Jatikusuma. Ora ndadak nganggo gantalan wektu, sakala aku wis
wujud persis kaya Kanjeng Rama Tumenggung. Ki Suwela lan Makara njomblak,
kekarone mundur sajangkah karo mripate mendolo nguwasi praupanku sing wis salin
wujud, ora ana gesehe karo pasuryane Kanjeng Rama Tumenggung.
“Lekna sing amba mripatmu loro-lorone Heh Suwela lan kowe
Makara, saiki mokal nek kowe wong loro wis pangling karo aku, sing wis akeh
aweh kekucah marang kowe sakloron nanging mbok wales klawan laku cidra, kowe malik
tingal melu ndilati dlamakane mungsuhmu mung merga kowe padha jirih ing getih
wedi marang pati, sarta kebangeten nggonmu wis ambathara marang gumrincinging
dinar lan gumebyare kencana” aku guneman karo mliliki wong loro kuwi ngatonake ulatku
sing lagi nesu.
Praupane Ki Suwela bali mingkus lan katon pucet kaya
nalika weruh aku sepisanan mau, semono uga kahanane Makara katon ndhredheg
wel-welan. Sapandurat sabanjure, ki Suwela nyedhaki anake banjur guneman lirih,
nganggo basa sing rupa sasmita, nanging awit
oleh pangaribawane Kyai Bancik lan Slendhang Sipat, aku dadi bisa ngerteni apa
sing dikandhakne Ki Suwela kuwi :
“Sapa sing ana ngarepe dhewe iki nyata kebak wewadi
sing mbebayani Ngger, prayogane ora sah neka-neka, sing baku awake dhewe bisa
slamet lan ucul saka wong sing neng ngarepe dhewe iki luwih dhisik. Ayo mlayu
wae, gunakna aji peparingku dimen kebat playumu aku samono uga bakal ngecakne
ngelmu playuku, murih awake dhewe ora bisa diburu dening wong sing ana ngarepe
dhewe iki”.
Rampung nggone aweh sasmita marang Makara, Ki Suwela
njangkahne sikile memburi samono uga Makara tumindak sing padha. Aku luwih
prayitna, sadurunge womng loro kuwi kober ngecakne ngelmu kanggo mlayu, tanganku
kiwa kebat nykruk uwange Makara lan tanganku tengen nggibeng sirahe Ki Suwela.
Kagawa awak sing isih ringkih, wong loro kuwi ora kober endha, kekarone banjur
rubuh neng kemah, klesetan dhewe-dhewe.
Ana candhake.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar