03.
Krungu
olehe rembugan wong lanang lan wong wadon sing lagi teka lan leren neng pinggir
Sendhang kuwi, aku sing maune mapanake awak ana ing alaming prayangan, tumuli
mlebu ing alam antara, ya iku alam sing manggon ing tengah, antarane alam maya
lan alam nyata. Kanthi daya kekuwatan sing ana, wong loro kuwi tak geret manjing
alam antara, dimen bisa tak ajak guneman lan jagongan, kaya sing tak tindakne marang
sira Ki Sarkara wektu iki. Kang mangkono kuwi tak tindakne merga aku wis oleh
dudutan yen wong loro sing lagi teka iki cetha yen lagi mbutuhake pitulungan.
Luwih-luwih sawuse nyawang kahanane Puranta, wong lanang sing durung tuwa kuwi
wis katon ngenes kahanane. Bener sing dikandhakne mau, yen ora enggal oleh
pitulungan, kanthi wewaton kalumrahan sing dadi kukuming alam, Puranta ora suwe
maneh bakal kentekan nyawa, jalaran ragane wis amoh sing ndadekne ora kuwat
kanggonan jiwane.
Kaya
sing tak karepake, dumadakan Sirep, bojone Puranta ngadeg nyawang lumahing
sendhang, ing kono Sirep tumuli weruh yen ing sisih kulone Sendhang Tambak kuwi
ana omah cilik nanging cekli lan asri. Ya omah sing saiki kanggo jagongan
antarane aku lan ndika Ki Sarkara iki. Omah lan pekarangane iki satemene yasane
cipta kang asipat maya. Sirep uga weruh yen ing ngarep omah cilik sing cekli
lan peni kuwi ana kaki-kaki tuwa sing lagi siram-siram tanduran kembang sing
dadi pethetaning latar, sing or aliya ya aku dhewe. Sepisan maneh kanthi daya
kekuwataning batinku, jiwa lan angen-angene Sirep tak geret supaya katut mlebu ing
alam antara lan nggugu apa sing dadi karepku. Kang mangkono iku padatan mung
bisa dicakne marang titah manungsa sing lagi kuwur pikire peteng atine temah
benggang karo Gustine sanadyan tata lahir lathine ngucapne asmaNe nanging
satemene ya mung tekan dhasaring gorokane wae.
“Kakang
…..” Sirep ngajak guneman sisihane nganggo suwara sing beda karo mau, sing iki
sajak klesak-klesik kaya wedi yen nganti ana wong liya sing melu ngrungokne gunemane
“jebul papan kene iki ana sing ngenggoni…..”.
“Kuwi
ya mesthi ta Dhi?” Puranta sing wis tanpa daya meksa semaur mangsuli kandhane
sisihane “wong pancen jagad iki digelar dening Gusti kanggo panggonan titahE,
sing ngenggoni papan sing katone sepi iki nek ora bangsane kewan alasan ya
bangsane brekasakan, mula sepisan maneh aku kandha, sedhela maneh kira-kira aku
bakal tumekaning pati, mbuh merga jalaran ragaku sing wis rusak iki, mbuh merga
nampani kanepsone kewan alas sing rumangsa keganggu uripe merga tekane awake
dhewe ing papane, bisa uga ditekak brekasakan didadekne bekakak kanggo lawuh
mangan…….”.
“Aja
nglawer tekan ngendi-endi sing ndika gagas Kakang!” karo rada sereng Sirep
munggel tembunge Puranta “kae lho, neng kulon sendhang iki jebul ana omahe.
Omah sing cekli lan peni lan katon asri, lan sing duwe omah uga lagi makarya nyirami
tanduran kembange sing dadi rerengganing latare……”.
“Ngati-ati,
aja mbok lokne!” kanthi obahing nalurine Puranta tangi saka anggone ngglethak
banjur melu nyawang mengulon nurut sing disawang sisihane “bisa-bisa kuwi omahe
Bangsa alus sing mbau reksa sendhang iki. Uwis, awake dhewe ethok-ethok ora
weruh wae, lan titenana sedhela maneh omah kae rak ilang saka pandulu, merga
pancen satemene omah kae ora manggon ing alam sing dienggoni manungsa, nanging
manggon neng alame lelembut kana”.
Sirep
katon percaya karo sing dikandhakne bojone, wong wadon kuwi tumuli ndhingkluk
karo nyebut asmane Gusti, ndedonga nyuwun pangayoman saking panggodhaning Jim, Setan,
Peri Prayangan. Aku mesem, jebul sanadyan sajroning kahanan kentekan pangarep-arep
kanggo mbacutake uripe, ing atine Puranta isih ana rasa percaya lan ora
kepengin ngganggu utawa diganggu dening titah seje sing diarani bangsane
lelembut kuwi mau. Lan Sirep, sisihane jebul uga ngandel banget karo sing
dikandhakne bojone. Mula aku kudu nyaketi papane wong loro kuwi lan kudu bisa
nuduhne nek aku ora duwe niyat utawa sedya
ala marang wong sakarone.
“Ehm…ehm….”
Aku dhehem-dhehem ing sacedhake wong loro sing padha ndhingkluk karo
nyebut-nyebut asmaNe Gusti kuwi, kanggo nuduhne nek aku wis meruhi wong loro
kuwi. Pancinganku kena, Puranta karo Sirep padha kaget lan kanthi praupan sing
sansaya pucet padha nyawang marang aku.
“Aneh”
aku grenengan ijen “ing papan sepi sing sasuwene aku mapan ana kene ora tau
diambah menungsa, teka iki ana wong loro lanang wadon sing padha lelungguhan
ing pinggiring sendhang. Iki bangsane manungsa apa bangsane lelembut?”.
Wong
loro sing krungu anggonku grenengan ijen kuwi, ora nyauti sing tak omongne.
Mung mripate ora kedhep nyawang aku, lambene ora leren nggone umak-umik nyebut
asmaNe Gusti.
“Nuwun
sewu kisanak sakarone” wekasan aku banjur guneman tak tujokne marang Puranta
lan Sirep “ndika sakloron kuwi bangsane mananungsa apa bangsane titah saka alam
liya? Nek ndika sakloron iki bangsane janma manungsa, ndika iku saka ngendi lan
arep menyang ngendi? Nduwe karep apa teka mrepegi papan panggonanku kene? Nek ndika
sakloron jebul bangsa lelembut, tak jaluk ndika sakloron tumulia bali menyang
alam ndika maneh lan aja pisan-pisan ngganggu gawe titahe Gusti sing wujud
manungsa kaya aku iki, jalaran aku ya ora duwe sedya ala marang ndika!”.
Krungu
ucapku sing mangkono iku, ketara yen Puranta lan Sirep banjur padha ngerti nek
aku iki dudu kaya sing dikira, weruh nek aku iki dudu bangsane lelembut,
nanging aku iki bangsane manungsa kaya dheweke wong sakloron.
“Nyuwun
pangapunten Kyai” kanthi suwara alon lan keprungu rekasa Puranta guneman aweh
wangsulan marang aku “nami kula Puranta lan menika Sirep, semah kula. Kula
kekalih tiyang saking Dhusun Tambak sak leripun wana menika, kula kekalih mila
nembe kekesahan saking desa Tambak, nanging kula bares kemawon dereng mangertos
badhe dhateng pundi purug kula. Lan mugi nDika kepareng paring pangapura
dhateng kula kekalih awit sampun damel kejoting penggalih ndika kanthi ndherek
kendel ing papan menika”.
“Aneh….”
Aku grenengan maneh “ana wong lelungan kok ora cetha ngendi sing dituju?”
“Mila
kepireng aneh Kyai” Puranta nyauti nggonku grenengan “nanging mila makaten
kasunyatanipun”.
“Inggih
Kyai” Sirep melu guneman “kapireng aneh menika jalaran nDika mbok menawi dereng
pirsa larah-larahipun, menawi ndika sampun pirsa tartamtu badhe boten mastani
aneh malih. Kedahipun kula utawi tiyang jaler kula, ngaturaken dhateng ndika
ingkang dados larah-larahipun ngantos kula kekalih keplantrang dugi papan mriki
menika. Nanging gandheng kawontenan tiyang jaler kula taksih dereng saged
criyos kathah, inggih kula nyuwun pangapunten menawi dereng saged criyos
dhateng ndika bab ingkang njalari kula kekalih sampun ngganggu kamardikan ndika
Kyai”.
“Iya,
iya aku ngerti Nini” aku aweh wangsulan “tak sawang sisihan ndika ya Ki Puranta
kuwi sajake lagi nandhang lara sing rada abot lan mbutuhake tetamba murih bisa waras.
Apa ora luwih becik yen Ki Puranta kuwi enggal digolekne tamba? Awit miturut
petungan nalarku, nek nganti kesuwen ora enggal oleh tamba utawa ora enggal
ditambani, ya nuwun sewu iki bisa ndrawasi marang kaslametane”.
“Mila
leres makaten Kyai, nanging……….” Sirep ora bisa nutugne olehe wangsulan mung luhe
wae sing banjur dleweran mili saka mripat nelesi pipine.
“Uwis
aja nemen-nemen nggonmu susah Nini” wekasan aku ngandhani Sirep “saiki ayo Kakungmu
kuwi ditambani ana gubugku wae, tak cobane nganggo bobokan-bobokan lan
omben-omben sing digawe saka gegodhongan lan oyod-oyodan wewarahe para
mbah-mbah biyen, mbok menawa bisa dadi sarana warase lara sing lagi disandhang
Ki Puranta”.
Banjur
kandhaku marang Puranta :
“Ayo
Ki Puranta tak tuntun mlaku menyang omahku wae, kareben ndika bisa leren luwih
prayoga”.
“Matur
nuwun sanget Kyai” wangsulane Sirep lan Puranta meh bebarengan.
“Ngaturaken
Panuwun Gusti…….” Sirep muwuhi olehe guneman “nyata Paduka taksih kepareng
paring pitulungan dhumateng kawula Paduka ingkang nembe kinganiaya, lumantar
Kyai menika”.
Karo
mlaku nuntun Puranta, atiku kober eram. Jebul Puranta iki wong lanang sing
klebu duwe daya kekuwatan kanuragan sing ora cethek. Ketitik, balung garese wis
padha rengka, sajake lagi wae dipupuh nganggo barang atos, semono uga balung
ing lengen lan ing gagere, nanging kanyatane wong lanang bojone Sirep iki isih
kuwat ngadeg lan isih kuwat mlaku senajan kanthi ngrekasa. Iki cetha nek
Puranta iki satemene dudu wong lumrah, nanging klebu titahing Gusti sing kinacek.
Kanthi
panggawening cipta, ing jogan omah maya kuwi wis tak gelarne permadani bludru jangkep
sak bantale pisan. Puranta banjur tak kongkon ngglethak neng permadani kuwi.
Sepisan maneh aku nggunakne dayaning cipta, banjur aweh prentah marang Sirep :
“Nini
ing mburi kae ana pawon sing ing jerone jangkep isen-isene sing wujud prabot
lan pirantining pawon. Tulung nggodhoga banyu nganti umub, gaweya wedang jahe
sing bebakalane uga ana paga babragan kana lan olaha panganan sacukupe kanggo
aku, ndika apa dene kakungmu Ki Puranta”.
“Inggih
Kyai” wangsulane Sirep sing banjur mlaku menyang Pawon, Sauntara kuwi, merga
tenagane dipeksa kanggo mlaku kamangka mau tenaga kuwi wis entek, Puranta banjur
katon lemes dhempes, tanpa daya, ngglethak ora kuwat obah. Untune bola-bali
katon digegetne, sajake kanggo ngampet rasa lara ing awake.
Aku
tumuli nggoleki bothekan wadhah tamba sing biyen tak gawe saka pituduhe Guruku
Ki Tanpa Aran, embuh pirang atus tahun kepungkur, jaman aku isih nggunakne
jeneng Raden Bagus Suwanda biyen.
Ana
candhake
Tidak ada komentar:
Posting Komentar