Total Tayangan Halaman

Minggu, 29 Januari 2023

SENDHANG MUSTIKANING WARIH 7 (009)


 

09.

Kados menapa sekeling penggalihipun Ki Tambak Kapisan boten saged kagambaraken mawi ukara. Garwa ingkang sakalangkung dipun tresnani seda kunduran. Ngantos pinten-pinten wulan Ki Lurah awis kersa paring pangandika, awis dhahar, ugi arang sare. Wewayanginipun Nyi Mirasih tansah kumanthil kanthil ing padoning netra. Kathah para sepuh mancakikining Dhusun Tambak sami atur pitutur, kathah para kawula ingkang caos lelipur suprandene boten nyuda sungkawaning penggalihipun Ki Tambak Kapisan. Nate kumlembar angen-angen ing manahipun  Ki Lurah badhe  nganyut tuwuh kemawon,  badhe sumusul seda ingkang garwa, nanging dumadakan Ki Gilar ingkang nate manggihi Ki Lurah ing margi nalika badhe kundur rumiyin dumadakan ndugeni dalem Kalurahan, andilalah nalika samanten Ki Lurah nuju lenggah piyambakan wonten ing Pendhapa, unjukanipun ugi sampun cumawis nanging babar pisan boten dipun senggol.

“Aja dadi atimu Raden Riyasa, kapeksa aku sowan mrene” tanpa mawi uluk salam langkung rumiyin Ki Gilar sampun ngadeg ing ngarsanipun Ki Lurah, lajeng wicanten.

“Ki Gilar?” kalihan semu kejot ing penggalih Ki Lurah nyebut naminipun tiyang ingkang nembe dugi menika.

“Bener Ki Lurah” wangsulanipun Ki Gilar kalih mesem lan tanpa dipun acarani nunten lenggah ing ngarsanipun Ki Lurah “aku kapeksa mrene maneh, merga aku weruh yen ana wong sing ora ngerti yen dheweke iku ngerti, sing ora liya kajaba Ki Lurah Raden Riyasa sing tuhu wicaksana”.

“Menapa ingkang dipun kersakaken Ki Gilar?” Ki Lurah mundhut pirsa gegayutan kalihan tembung ingkang dipun ucapaken Ki Gilar nembe kemawon menika.

“Nalika aku wis duwe niyat mertobat marang Allah” Ki Gilar wicanten “dening Guruku aku didhawuhi klambrangan utawa basa aluse ngumbara Lan sajroning ngumbara kuwi mau, Guruku dhawuh yen aku bakal kepethuk wong papat ya iku kang kapisan Wong sing ora ngerti yen dheweke kuwi ora ngerti, dhawuhe guruku yen aku ketemu wong kang kaya mangkono iku, aku wajib mbudidaya murih wong ora ngerti kuwi bisoa dadi ngerti. Lan wong kang mangkono mau, jebul akeh cacahe prasasat separoning jagat diiseni dening wong ngono kuwi lan aku uga wis ngecakne dhawuhe Guru. Nanging ora sethithik wong sing ora ngerti yen dheweke kuwi ora ngerti kuwi banjur gelem ngerti. Mula pambudidaya sing didhawuhne guru marang aku iku sok ya ana asile nanging ya so kora ana asile malah kepara arep nuwuhake pasulayan. Mula yen nemoni kang mangkono mau aku banjur mire, wong sing ora gelem ngerti kuwi kapeksa tak dohi”.

Mireng wicantenipun Ki Gilar ingkang makaten menika, angen-angenipun Ki Lurah tumut katut dhateng menapa ingkang dipun ucapaken dening Ki Gilar, temah sakeplasan saged supe dhateng  sungkawanipun.

“Mila leres pangandika ndika menika Ki Gilar” Ki Lurah malah lajeng ngendika nanggapi wicantenipun Ki Gilar “mulang tiyang bodho menika langkung angel katimbang mulang tiyang pinter. Langkung-langkung mucal tiyang ingkang sampun rumaos pinter kamangka kanyatanipun taksih bodho, menika langkung angel malih”.

“Mula saka kuwi aku banjur milih ngedohi wong sing wis rumangsa pinter lan ora gelem pinter kuwi mau” Ki Gilar nglajengaken anggenipun wicanten “dene wong kang angka loro sing bakal tak pethuki sajroning pangumbaran yaiku, wong sing ngerti yen dheweke iku ora ngerti. Iki uga wis akeh sing tak temoni, dhawuhe Guru wong kang mangkono iku kena diibaratake wong sing lagi turu mula aku kadhawuhan mbudidaya supaya nggugah wong sing ngerti yen dheweke iku ora ngerti kuwi. Awit yen kongsi wong sing ngerti yen dheweke ora ngerti kuwi ora tumuli digugah lan kebacut angler anggone turu, mangka negarane bakal dienggoni lan dikuwasani dening wong sing ora ngerti yen dheweke ora ngerti kuwi mau”.

“Inggih Ki Gilar” Ki Lurah nyaut wicantenipun Ki Gilar “mila taksih kathah titiyang ingkang makaten menika kalebet ingkang mapan ing Dhusun Tambak ingkang sampun dados tanggel jawab kula menika”.

“Dadi ndika isih rumangsa duwe tanggung jawab marang Desa Tambak iki?” kepireng aneh nanging ngemu perbawa Ki Gilar nyuwun pirsa dhateng Ki Lurah.

“Tamtu kemawon taksih Ki Gilar” wangsulanipun Ki Lurah mawi suwanten radi minggah manginggil “jer menika lakar kuwajiban kula minangka tiyang ingkang katitipan panguwaos dening Kanjeng Sinuhun ing Nagari Pajang, kangge mangereh Dhusun tambak menika”.

“Sokur yen ndika Ki Lurah isih kelingan yen ndika kuwi mung dititipi dening kanjeng Sultan Adiwijaya ing Pajang, dadi bakal ora angel nggonku arep mbudidaya caos pemut marang ndika sing lagi supe”

“Aneh” Ki Lurah nyaut rembagipun Ki Gilar kalihan nedahaken raos ngungunipun “menapa ingkang kula supekaken Ki Gilar? Mangga kaparenga Ki Gilar ngemutaken”.

“Akeh, Ki Lurah” wangsulanipun Ki Gilar kalihan mesem “ apa kudu tak udhale siji-siji?”

“Mangga Ki Gilar”

“Sing cedhak dhewe wae” Ki Gilar miwiti nyebat ingkang dipun supekaken dening Ki Lurah “ndika ngrumangsani yen ndika iki dititipi dening Sinuhun ing Pajang murih becike Desa tambak kene iki, nanging ndika lali yen dititipi kuwi kajaba mbesuk sawayah-wayah bisa dipundhut dening sing kagungan, uga kasampiran tanggung jawab murih barang sing dititipne ora bubrah, ora amoh. Nanging kanyatane ndika wis lali, ndika kerep wae genti nitipake kuwajiban ndika marang wong liya sing durung karuwan kuwat dipercaya.  Lali ndika kuwi  awit kagawa saka lali marang tembung ndika dhewe, kaya sing ndika tuturake marang Ki Kitiran jaman Ki Kitiran lali banjur gawe kisruh ing Tambak iring lor kae, kamangka lakon ndika iki ora beda karo lakon sing disandhang dening Ki Kitiran. Mung kaceke ndika ora ngamuk, ora gawe kisruhing liyan, nanging ndika luwih arep kesasar maneh nalika ndika nduwe pangira lamun ndika bakal bisa nusul sisihan ndika menyang lokabaka kanthi cara arep lampus dhiri, nalar kang mangkene iki uga jalaran saka ndika lagi lali maneh, lali yen pati lan urip ndika kuwi dudu duwek ndika dhewe, nanging kagungaNe. Malah sing keri dhewe iki, ndika uga lagi lali marang panyuwun ndika marang Kang Maha Agung………”.

“Panyuwun ingkang pundi Ki Gilar?” tanpa dipun sengaja Ki Lurah nyela wuwusipun Ki Gilar.

“nDika nyuwun marang Hyang Agung murih kaparingan turun sing mbesuke bisa nyambung sejarah ndika, nanging sawuse panyuwun ndika diwujudi malah ndika lirwakne, babar pisan ora ndika gatekake. Tujune Gusti ora kurang dalan nggone ngayomi kawulaNe, ana Emban kang tuhu setya marang bendarane, sanajan bendarane wis kapundhut bali dening Gusti, nanging kuwajiban sing ditinggal dening bendarane mau ditandangi kanthi legawaning ati tanpa pamrih apa-apa kajaba muhung murih Jabang Bayi kuwi bisa slamet widada nganti tumekeng diwasa. Lan isih akeh maneh lali sing cumondhok ana pribadi ndika Ki Lurah, yen ta tak udhal kabeh, sawengi ora bakal ana pedhote, nanging aku ngerti yen ndika kuwi titah kang lantip ing panggraita sarta lebda angolah rasa, kanthi mung tak tuduhne sethithik sing ndika lalekne iki, mesthi bakal nuwuhake ndika bisa bali eling marang kabeh sing ndika lalekne”  kathah-kathah anggenipun muwus Ki Gilar ingkang nedahaken menapa ingkang sampun kalirwakaken dening Ki Lurah inggih awit saking anggenipun supe.

Njegreg kadya tugu waja sinukarta, anjetung kados gunung, Ki Tambak Kapisan awit ngrumaosi menawi ingkang kaucapaken dening prayangan sepuh ingkang nami Ki Gilar menika sadaya mila leres. Sartanipun Ki Lurah ugi lajeng ngrumaosi bilih panjenenganipun sampun anyingkur dhateng Ingkang Maha Wicaksana, temah namung nuruti suwantening hawa napsu ingkang makantar-kantar anggenipun ngajak dhateng lekas ingkang boten prayogi.

“Uwis Raden Riyasa” dereng ngantos Ki Lurah ngendika menapa-menapa Ki Gilar sampun wicanten malih “tak kira wis cukup nggonku nggugah saka nggonmu turu lan wis cukup nggonku ngelingne saka anggon ndika lali, samengko aku njaluk pamit arep nutugne laku klambrangan ngulat-ulati mbok menawa bakal kepethuk wong sing ngerti lamun dheweke iku ngerti, ya kuwi wong sing sejatining guru sing bakal tak suwitani kanggo nggayuh pangaksamaNe Dzat Kang Maha Suci”.

Rampung wicanten makaten menika, Ki Gilar sampun musna, ical saking pandulu, wangsul manjing alam antara ingkang boten kasat mata. Ki Lurah ingkang katilar ijen ing pendhapa dalemipun, rumaos pajar penggalihipun kados dene tiyang lumampah wanci panglong kedadak kepapag obor sewu. Kraos asrep penggalihipun Ki Tambak Kapisan pindha tetuwuhan ingkang ranggas ron-ronipun awit dangu kapanggang panasing mangsa katiga, kedadak kedhawahan jawah deres ing wanci mangsa labuh.

Cangkir tembaga isi unjukan ingkang kala wau kaladosaken dening abdinipun nalika Ki Lurah wiwit lenggah kala wau nunten kacandhak, kacecep kangge nelesi gorokanipun ingkang sampun kraos menawi sampung radi garing. Ki Lurah tumunten jumeneng, badhe nuweni ingkang putra ingkang katengeran mawi asma Jaka Suwana utawi Jaswana, ingkang sadangunipun menika boten nate kapirsanan babar pisan awit saking sungkawaning wardaya.

Nalika Ki Lurah mlebet dalem tengah badhe madosi putranipun, tilaraning sawargi ingkang garwa, lamat-lamat kapireng suwantenipun pawestri ingkang nembe rerepen ngemban lare alit ingkang sajakipun nembe beka :

“pitik tulak pitik tukung

Panulake jabang bayi

Si tulak bali mrakatak

Si tukung makungkung margi

 

Sarap sawan padha lunga

Cacing kremi padha mati”.

Suwanten rerepen menika kapireng nganyut-anyut, ketawis menawi ingkang nebangaken boten namung waton nyekar, nanging linandhesan panyuwun puji dikir sarta donga konjuk dhateng Gusti Kang Maha Suci. Penggalihipun Ki Lurah sansaya angles, kepengin enggal wangsul ngambah margi ingkang leres, anyaket dhateng Gusti ingkang sampun sawatawis wekdal siningkur awit nuruti sungkawaning manah ingkang yektosipun tanpa pedah.

 

Ana candhake

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

SENDHANG MUSTIKANING WARIH 8. (52)

  52.         Tiyang-tiyang ingkang wonten ing Pringgitan sampun boten kaget malih mireng wicantenipun Bebau Sumber makaten menika. Sadaya s...