43.
Bebau
Kidul lan Jagabaya sing weruh nek gurune lagi nesu merga wewayangan sing
diweruhi Ki Lurah ing Maron isi banyu lan kembang mau ana sing ora jumbuh karo
sing dikarepake, ketok nek pucet kaweden. Merga kaya sing dikandhakne Ki
Jurudah marang aku lan Puranta mau esuk, tenane sing nyolong tirone Kyai Pantek
kuwi pancen Lopara, Bebau Kidul sarta Jagabaya Bontot ya ngerti. Mula bareng ing
wewayangan sing diweruhi Ki Lurah ana wewayangane Lopara, Bebau Kidul lan
Jagabaya Bontot, sajake wong loro kuwi duwe pikiran sing ora-ora marang gurune,
mbok menawa wae gurune wis kleru nggone ngrapal mantra kanggo gawe dolanan
sulapan sing niyate arep dienggo ngapusi Ki Lurah kuwi.
Beda
karo Lopara sing sanadyan ora ngerti nek sing ngrusuhi anggone dolanan kuwi
aku, nanging dheweke ngerti nek wis ana sing ngrusuhi anggone dolanan sulapan
migunakake Maron sing diiseni banyu kembang banjur dikandhakne marang Ki Lurah
nek kuwi pituduh saka gurune sing jeneng Kyai Ganjur. Mulane Lopara banjur muntap
kanepsone, ora sranta banjur ngecakne ajine kanggo ngaweruhi sapa sing wis wani
ngrusuhi dheweke kuwi. Mripate diremne dhipet, ilining napase ditata, ati lan
nalare disawijekne kanggo nglandhepne panggraitane.
Nanging
aku ya ora banjur meneng, nek gaweyan ngrusuhi wong kaya Lopara kuwi mula
gampang ditindakne. Kanthi daya kekuwataning batin sing ana awakku, Lopara sing
nggunakne panggraitane kanggo nggoleki sing ngrusuhi dheweke kuwi tak rusuhi
maneh. Ing mata batine Lopara tak tuduhne wewayangane wong wadon ayu
sapirang-pirang sing tanpa busana padha jejogedan. Mesthi wae Lopara dadi
sansaya nesu lan dadi bingung karepe dhewe. Lopara cetha nek ora bisa ngerteni
sapa sing wis ngrusuhi dheweke.
“Kados
pundi Ki Lopara?” Ki Lurah sing ora mudheng nek Lopara lagi puyeng, takon maneh
“menapa Ki Lopara kepareng nyethakaken menapa tegesipun wewayangan-wewayangan
ingkang wau kula sumerepi ing salebeting Maron ?”.
“Nyuwun
pangapunten Ki Lurah” Lopara sing lagi nesu kapeksa nyarehne suwarane kanggo aweh
wangsulan marang Ki Lurah “ketingalipun menika wonten Dhedhemit ingkang sampun
ganggu damel dhateng kula, temah Ki Lurah pirsa wewayanganing tiyang ingkang
estunipun boten kados ingkang kacetha ing wewayangan kala wau”.
“Ingkang
ndika kersakaken sinten Ki Lopara?” Ki Lurah takon maneh.
“Kula
lan murid-murid kula boten kados ingkang kapirsanan Ki Lurah ing Maron menika,
Ki Lurah” wangsulane Lopara sakencadhake.
“Dados
jengandika panggah kukuh ndakwa bilih ingkang mendhet Kyai Pantek saking
plangkanipun menika Puranta inggih Kyai?”
“Kula
boten ndakwa Ki Lurah” wangsulane Lopara “nanging kanyatanipun mila makaten,
kados ingkang sampun Ki Lurah pirsani wewayanganipun ing Maron kala wau”.
“Menawi
dhasaripun wewayangan ingkang kula tingali ing Maron kala wau, menika dhasar
ingkang boten kiyat babar pisan Kyai” Ki Lurah guneman maneh, suwarane nuduhne
yen atine lagi ora seneng marang wangsulane Lopara “menapa malih ndika lan
Paman Bau ugi Paman Jagabaya sami selak bilih boten tumindak kados ingkang kula
tingali wewayanganipun ing Maron wau. Menawi ndika kemawon saged selak,
mesthinipun Bebau-bebau ingkang kala wau wewayanganipun kula tingali ing Maron,
tartamtu ugi saged selak, makaten ugi Dhimas Puranta kalamunta wonten mriki
tartamtu ugi selak kados anggen jengandika selak”.
“Makaten
inggih Ki Lurah” karo rada glagepan Lopara guneman maneh, mangsuli kandhane Ki
Lurah “medalipun wewayangan kula kalihan Waruju tuwin Bontot ing Maron kala
wau, awit sampun wonten Dhedhemit ingkang ganggu damel dhateng kula, dados
wewayangan ingkang kados kula lan murid-murid kula wau damelanipun Dhedhemit”.
“Mila
saged katampi kalih nalar Ki Lopara” Ki Lurah ngendika maneh nadyan sareh
nanging kaeprungu nek ora marem “nanging Ki Lopara nate dhawuh dhateng kula
bilih Ki Ganjur ingkang ndika suwitani minangka guru ndika niku, satunggaling
Dewa ingkang kuwawa murba utawi damel abang ijone jagad, lha kok anggenipun
paring sasmita mawi ubarampe Maron anyar, kembang setaman lan pungkasan mawi
sinjang enggal, murih kula saged nyumerepi sinten ingkang nyidra Kyai Pantek
lan ing pundi papan kangge nyingidaken kemawon saged dipun ganggu dening Dhedhemit
jail kados ingkang ndika dhawuhaken menika?. Menawi katiyasanipun Kyai Ganjur
namung samanten, kula kinten kula inggih kedah mikir-mikir malih nuruti eguh
lan rerigen ndika murih meguru dhateng panjenenganipun”.
Aku
dadi sansaya ngerti jebul Lopara wis ngujuk-ujuki Ki Lurah supaya gelem meguru
marang Kyai Ganjur, Jim sing tau nyolong Kyai Pantek banjur didhelikne neng
guwa sapinggire Kali Sumberlanang, nanging ora weruh nek Keris colongane wis
dijupuk Ki Jurudah lan Ki Prasanta. Aku uga bisa njupuk dudutan, yen tenane Lopara
lan murid-muride kuwi kepengin ndadekne Kalurahan Tambak dadi padesan sing
kebawah dening Jim Ganjur.
“Nyuwun
pangapunten Ki Lurah” Lopara aweh wangsulan “saupami Guru Kyai Ganjur dinten
menika wonten mriki, tartamtu dhedhemit ingkang nedya damel rusuh menika boten
badhe saged ngresahi anggen kula nyambut damel. Dados sampun ngantos Ki Lurah
ngremehaken Guru Kyai Ganjur ingkang boten wonten mriki menika, ingkang kenging
karesahan dening Dhedhemit ingkang kula aturaken dede Kyai Ganjur, nanging kula”.
“Inggih,
inggih Ki Lopara” Ki Lurah sajak wis wegah eyel-eyelan karo Lopara, nanging
panggah nuduhne yen atine lagi cuwa “Dhedhemit ingkang ndika dhawuhaken menika
badhea kados menapa nyata Dhedhemit ingkang digdaya, temah saged ngresahi
anggen jengandika makarya. Sok makatena, ndika piyambak ketingal legawa dipun
resahi, ketitik boten duka dhateng Dhedhemit kala wau”.
“Ki
Lurah kula suwun sampun lepat ing panampi” Lopara wangsulan maneh “menawi
wekdal menika kula boten tumindak menapa-menapa dhateng Dhedhemit ingkang
ngresahi anggen kula nyambut damel, menika jalaran dereng rampung ayahan kula.
Mangke menawi Kyai Pantek sampun saged wangsul ing astanipun Ki Lurah, Dhedhemit
menika badhe kula padosi lan badhe kula samekaken dosanipun, kanthi anugel
gulunipun, ing ngarsanipun Ki Lurah. Samangke murih enggal Kyai Pantek saged
kaasta malih dening Ki Lurah, sumangga kula dherekaken tedhak ing senthong
dalemipun Gus Puranta, inggih ing mriku Kyai Pantek kasingidaken dening Gus
Puranta”.
“Manawi
makaten mangga Ki Lopara” Ki Lurah aweh wangsulan cekak. Sajake Ki Lurah mung
kepengin supaya Keris Kyai Pantek bisa enggal bali. Wong papat kuwi banjur
ngadeg, arep budhal menyang omahe Puranta.
Gandheng
atiku isih gela weruh kelakuwane Lopara, sepisan maneh aku arep ngrusuhi
menungsa-menungsa sing murang tata kuwi. Kanthi daya kabisanku, saka Maron sing
wis arep ditinggal mau, tak wetokne suwara kaya suwarane barang atos kang
tumiba ing jubinan, kumlonthang banter.
Ora sranta Ki Lurah, Bebau Kidul, Jagabaya Bontot malah uga Lopara
banjur nyawang prenahe Maron sing nyuwara kumlonthang mau. Banjur saka lumahing
banyu sing ana Maron kuwi tak cipta wewayangane wong wadon ayu-ayu sing mau tak
enggo ngrusuhi panggraitane Lopara. Wong papat kuwi dadi mlengak sajak kaget
semu gumun weruh rerupan sing mung wujud wewayangan kuwi. Luwih kaget maneh
bareng salah siji saka wewayangan kuwi bisa guneman kanthi cetha, ngandhani Ki
Lurah Tambak Kapindho lan nggorohake omongane Lopara :
“Eeee
Tobil, Ki Lurah Jaswana ya Jaka Suwana….. ingatase Lurah sing pinter kok jebul
gampang diapusi karo Dhukun Kurang Tindhih sing ngakune duwe jeneng Kyai
Lopara?. Kawuningana Ki Lurah, ingkang badhe
katedahaken lan kaaturaken dhateng jengandika dening Lopara lan murid-muridipun
menika mangke dede Kyai Pantek ingkang satuhu. Nanging namung dhapur tiron.
Yasanipun Dhedhemit goblog ingkang nami Ganjur. Pusaka Kyai Pantek ingkang
satuhu mila nate dipun colong dening Gurunipun Lopara inggih Dhedhemit Kocluk Si
Ganjur niku, nanging ing margi Dhemit Gembeng Si Ganjur kepanggih kalihan Gus
Puranta temah Kyai Pantek saged dipun rebat. Samangke Kyai Pantek dipun asta
Gus Puranta ingkang wekdal menika nembe tindak wangsul dhateng Kalurahan tambak
saprelu ngaturaken Kyai Pantek dhateng jengandika Ki Lurah Tambak Kapindho.
Saestu Ki Lurah…. Atur kula niki leres, boten dora lan boten ngapusi, kula sakanca
niki sampun wujud kumara, rumiyin jaman taksih wujud manungsa nate dados
dhemenanipun tiyang tiga menika, lajeng sasampunipun Dhukun nggragas kalih
muridipun niku sami wareg, kula dipun sukakne Gurunipun, nggih Dhedhemit Gendheng
Ganjur. Jebul Ganjur ngertos menawi kula sakanca menika namung sisanipun tiyang
tiga niku, kula lajeng dipun pejahi dening Ganjur, samangke kula sakanca nglambrang dados kumara………”.
“Iblis
laknat ……..” durung nganti entek gunemane wewayangane wong ayu sing ana jero
Maron kuwi, wis dipunggel karo pisuhane Lopara sing dibarengi karo nibakne
gaman piyandele, Tulup sing isi paser sing disurung nganggo Aji Paser Angin.
Mesthi
wae, ajine Lopara sing ditibakne ora tumama marang aku, lha wong aku ora awor
wewayangan kuwi. Lopara sansaya nesu, banjur mencolot Maron isi banyu disadhuk
sarosane temah sumyur dadi sawalang-walang. Karo ngempet guyu aku nglungani, aku
arep ngandhani Puranta, nyritakne lelakon sing lucu iki.
Mung
sagebyaring that-thit aku wis tekan papan anggone leren Puranta. Nanging aku
dadi semu rada kaget, jebul neng kono Puranta ora ijen. Ing kono ana wong lima
maneh sing padha lungguh ngadhep Puranta, kaya wewayangan sing mau tak sawang
ing Marone Lopara. Aku dadi ngerti nek wong lima kuwi genah nek para Bebau Kalurahan
Tambak sing ora akur karo Bebau Kidul lan Jagabaya Bontot.
“Mila
saestu Anakmas” wong sing tuwa dhewe saka wong lima kuwi guneman, tak kira kuwi
sing jeneng Jaladri sing dadi Bebau ing Padhukuhan Tengah “kula tiyang gangsal
menika babar pisan boten semadosan. Nanging kula tiyang gangsal niki wau, ing
papanipun piyambak-piyambak sami mireng suwanten ingkang boten wonten
kendelipun, suwantenipun tiyang sepuh ingkang paring dhawuh ngabari menawi
Anakmas Puranta sak niki wonten papan mriki. Kula tiyang gangsal menika ugi
boten nyana bilih kanca-kanca ingkang wonten mriki menika ugi nampi dhawuh
ingkang sami. Nuwun sewu menapa Anakmas Puranta sampun ndhawahaken aji Dipa
Paweling dhumateng kula sakanca menika?”.
Aku
nggagas lan duwe pangira yen kuwi mau panggawene Ki Jurudah utawa Ki Prasanta.
Nanging aku ya banjur meneng wae, wong lima sing ana ngarepe Puranta kuwi ora bakal
weruh wewujudanku sing mapan ing Alam Panglemunan.
“Kula
boten nggadhahi aji Dipa, Paman” wangsulane Puranta “lan kula estunipun ugi
boten ngajeng-ajeng ndika sedaya rawuh manggihi kula, malah niki wau mapan kula
inggih pados papan ingkang boten gampil kasumerepan dening tiyang sanes.
Nanging gandheng Paman Bebau Tengah sakanca sampun sami pirsa kawontenan kula,
kula inggih badhe blaka bilih wangsul kula menika namung badhe ngaturaken Kyai
Pantek ingkang murca dhateng Ki Lurah. Lan kula badhe ngaturaken prakawis
ingkang sakalangkung wigati magepokan kalihan kawontenan ing Kalurahan tambak
wekdal menika”.
“Makaten
inggih Anakmas?” Bebau Tengah guneman maneh “prekawis ingkang wigati menika menapa,
Anakmas ?”.
“Kula
dereng saged ngaturaken sakmenika Paman” wangsulane Puranta “kula taksih nengga
dhawuh saking para priyagung ingkang sampun nyambung gesang kula saha
manggihaken Kyai Pantek lan kaparingaken dhateng kula”.
Ana candhake.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar