Total Tayangan Halaman

Selasa, 11 April 2023

SENDHANG MUSTIKANING WARIH 7 (071)


 

71.

Sansaya tebih plajenging nalaripun Ki Lurah. Manawi antawisipun Nyai Pandhanwangi ingkang sampun paring wartos dhateng tiyang-tiyang bilih piyambakipun menika taksih putranipun, estu-estu wonten sambung rapetipun, ateges Nyai Pandhanwangi menika boten benten kalihan mBah Tambak utawi Ki Jurudah lan Ki Prasanta ingkang suwaunipun mila titah ingkang wujud manungsa limrah lajeng awit saking kageret dening lelampahaning gesang lajeng dados titah ingkang asipat prayangan. Nanging kala wau Ki Lurah sampun mireng bilih Nyai Pandhanwangi menika benten kalihan jinisipun mBah Tambak utawi Ki Jurudah lan Ki Prasanta. Menawi makaten…. Menapa malah piyambakipun ingkang estunipun sanes titah ingkang abangsa manungsa?. Saged ugi rumiyin simbahipun menika bangsanipun lelembat panunggalaning Jim lan Prayangan, lajeng kageret dening kawontenaning lelampahan gesang lajeng dados manungsa. Nanging menapa wonten cariyosipun titah bangsa lelembat ingkang radin-radin kagadhuhan kadigdayan, kalangkungan tuwin umur ingkang langkung kathah tinimbang menungsa, purun gesang dados manungsa ingkang sarwa ringkih lan nggadhahi umur ingkang cekak menika?. Ki Lurah sansaya judheg anggenipun nggagas. Awit sadaya gagasanipun tansah notog ing temboking pitaken ingkang boten kasumerepen wangsulanipun. Nanging Ki Lurah lajeng kengetan dhateng menapa ingkang sampun dipun panggihaken salebeting nindakaken lampah panembah ing Sanggar Pamujan saderengipun kepanggih kalihan Nyai Pandhanwangi kala wau. Pramila Ki Lurah inggih lajeng saged ngendheg lampahing kajudheganipun ingkang manawi dipun umbar saged mblabar dugi pundi-pundi ingkang tundhonipun saged adamel kapitunanipun piyambak.

 

“nDika dhewe tak jaluk mengko aja nganti kanemenen anggone  kaget, sawuse ndika weruh sapa sejatine aku” sasampunipun kendel sakedhap Nyai Pandhanwangi lajeng ngendika malih “awit kanthi ngaweruhi lelakonku ndika bakal sumurup sapa sejatine ndika iki lan ya gene aku banget duwe kawigaten marang lelakon kang ndika alami”.

 

“Inggih Nyai” ing salebeting raos judheg Ki Lurah atur wangsulan “estunipun, sasampunipun kula mandhap saking Sanggar Pamujan ingkang lajeng mriki niki wau, kula sampun nyelehaken sejatosing Sarkara wonten papan ingkang bakoh ingkang boten badhe kula elih-elih malih. Dados ambok bilih mangke kula sampun sumerep sinten estunipun Sarkara menika, kula boten badhe kaget babar pisan. Jalaran sejatining Sarkara sampun kula seleh ing papan ingkang kala wau kula aturaken”.

 

“Sejatining Sarkara wis ndika papanake ing panggonan sing bakoh Ki Lurah ? Papan apa kuwi?” Nyai Pandhanwangi ketingal dereng uning kalihan menapa ingkang dipun aturaken dening Ki Lurah.

 

“Nuwun Inggih Nyai” Ki Lurah lajeng atur wangsulan nedya nyethakaken ingkang dados aturipun “duk rikala kula manjing Sanggar Pamujan saderengipun kula mandhap lan nedya nabuh kenthongan nanging boten siyos awit kepanggih jengandika Nyai menika,  dumadakan dening Gusti Ingkang Maha Mirah netraning manah kula dipun bikak, temah mawi netraning manah kula saged nyumerepi bilih sedaya ingkang salamining menika kula wastani wonten kalebet jagad saisinipun menika, jebul namung semu, ingkang estunipun namung suwung, kopong sarta samun, ingkang estunipun boten wonten. Lan ingkang estunipun wonten boten kenging dipun tingali dening ingkang wontenipun namung semu menika. Cethanipun makaten : Sejatosipun ingkang wonten menika namung Gusti ingkang boten saged dipun tingali, dene ingkang katingalan lajeng kaanggep wonten menika estunipun boten wonten, jalaran wontenipun inggih awit dipun wontenaken dening Gusti. Dados estunipun ingkang wonten menika namung kalih, ingkang sepisan inggih menika Gusti dene salintunipun Gusti menika Kawula. Lan wontenipun Kawula menika inggih awit katitahaken dening Gusti. Kalebet titah ingkang nami Sarkara menika, menika inggih namung sadrajating titah utawi kawula ingkang wontenipun inggih awit katitahaken dening Gusti sawanci-wanci Gusti angukud lan mangsulaken Sarkara dados boten wonten malih, Sarkara boten badhe saged andaga lan saupami badhe katitahaken dados menapa kapapanaken ing pundi kemawon kaparingan pagesangan ingkang kados pundi kemawon, menika sedaya namung Gusti ingkang wenang amurba. Lan gandheng kula menika titahing Gusti, kula kedah ngrumaosi namung kenging sumarah dhateng  purbaning Gusti lan wewenang kula ugi winates namung kenging tumindak kalihan wewenang ingkang dipun paringaken dening Gusti, boten kenging nyahak ingkang sanes wewenangipun. Inggih kanthi mapanaken Sarkara minangka kawulaning Gusti menika ingkang rumaos kula kraos ayem saha tentrem, inggih awit saking menika badhea kados pundi kawontenanipun kula badhe tansah anjagi murih Sarkara boten ngalih saking papan minangka kawula menika”.

 

“Iya, iya Ki Lurah” Nyai Pandhanwangi gentos ngendika sasampunipun Ki Lurah kendel anggenipun wicanten “tumrap Nyai Pandhanwangi apa kang ndika kandhakne kuwi kabeh Nyi Pandhanwangi wis bisa nampa lan bisa mangerteni kang dadi karepe. Mung wae mbok menawa ana titah liya sing ora awake dhewe ngerteni, mbuh apa wae wujude, mbok menawa melu ngrungokne apa sing ndika kandhakne iki, yen nganti tumpeng suh anggone nampa bisa nuntun marang kesasaring laku, jalaran apa kang ndika kandhakne iki mau mbutuhne katrangan sing ora sethithik lan ora gampang anggone nyethakne sing dadi werdine”.

 

“mBok menawi mila makaten Nyai” atur wangsulanipun Ki Lurah kalihan mesem “nanging mugi kauningan, bilih atur kula menika kala wau inggih namung katur jengandika ingkang sampun kula samekaken kalihan guru tuwin tiyang sepuh kula piyambak, boten kagem sanesipun, dados menawi ta ngantos wonten ingkang mirengaken, mangka ingkang tumut mirengaken menika tuhu sampun ngincipi menapa ingkang yektosipun dede pasegahan kangge piyambakipun lan menawi ta ngantos kapedhesen utawi kapaiten, kaselak utawi slalapen, mangka boten prayogi menawi tiyang kala wau utawi tuyang sanes ingkang sumerep lajeng nglepataken kula awit ngaturaken bab menika kala wau dhateng jengandika Nyai”.

 

“Bener apa sing ndika kandhakne Ki Lurah” Nyai Pandhanwangi wangsulan kalihan mesem ingkang nedahaken renaning penggalihipun.

 

“Ngaturaken genging panuwun Nyai” Ki Lurah lajeng matur malih “samangke menawi Nyai badhe paring uninga dhateng kula, prakawis sinten sayektosipun kula tuwin ing wanci menika kula mapan ing alam menapa saha sinten sayektosipun Nyai menika sinten, mugi tumuli kadhawuhna”.

 

“Iya Ki Lurah, samengko ndika mirengne sauntara, aku bakal miwiti crita” Nyai Pandhanwangi paring wangsulan.

 

“Nuwun inggih Nyai, boten langkung inggih namung sendika” Ki Lurah lajeng mapan nyekecakaken anggenipun linggih, saprelu badhe mirengaken menapa ingkang badhe kacariyosaken dening Nyai Pandhanwangi dhumateng piyambakipun.

 

“Kang Kawitan prelu ndika uningani” Nyai Pandhanwangi amiwiti cariyos “aku iki satemene sepisanan tinitahake dening Hyang Agung ora ana ing Tanah Jawa kene iki”.

 

“Lha dhateng pundi Nyai?” boten kraos lan kados boten kasengaja Ki Lurah nyela rembag mawi pitakenan.

 

“Murih luwih cethane sadurunge aku rampung crita, becike ndika ora nyelani rembug dhisik Ki Lurah” Nyai Pandhanwangi ngendika kalihan mesem.

 

“Inggih Nyai, boten langkung kula nyuwun pangapunten” wangsulanipun Ki Lurah ngrumaosi ing lepatipun “kala wau namung ketrucut rembag kemawon, inggih awit saking sengseming manah kula mireng cariyos saking jengandika Nyai”.

 

“Ki Lurah Iya” Nyai Pandhanwangi nglajengaken anggenipun cariyos “nanging aku tinitahake sepisanan ana ing Negara Stambul sing biyene kondhang kianthi sebutan negara Ngerum. Aku linahirake dening wong tuwaku sing uga titahing Gusti kang ngratoni para bangsa Jim. Kanjeng Rama kagungan jejuluk Prabu Kusalatantra dene Ibuku asmane Dewi Tantrimaleki. Ing jagade bangsa Jim kasekten lan kadigdayane Kanjeng Rama apa dene Kanjeng Ibu wis kondhang. Ora ana tinone Kanjeng Rama apa dene Kanjeng Ibu kuwi yen maju perang bisa dikalahake dening mungsuhe saka bangsa apa wae.  Jenengku dhewe sing diparingne dening Kanjeng Rama marang aku ya iku Dewi Kusali. Wiwit cilik dening Kanjeng Ibu apa dene dening Kanjeng Rama, aku tansah diweleg ngelmu kanuragan agal lan alus jangkep, mula nalika aku ngancik wayahe remaja putri, aku kerep banget ndherekne Kanjeng Rama budhal menyang Palagan, nglurugi Ratu-Ratu bangsa Jim sing ora gelem manungkul tundhuk marang pangwasane Kanjeng Rama. Aku uga tansah melu nyemplung ing madyaning rana, andon yuda karo para senapati sing ora gelem teluk ing sahandhaping samparane Kanjeng Rama Prabu Kusalatantra. Lan jenengku uga dadi melu kondhang yen aku Dewi Kusali Putra putrine Prabu Kusalatantra iki duwe kasekten sing ngedab-edabi lan wis gawe mirise sapa wae sing nedya ora tundhuk marang Kanjeng Rama Prabu.

 

Wis jamak lan lumrah ing ngendi wae lan tumrap bangsa apa wae, wong kuwi yen dadi putrane Narendra gung binathara sugih bandha bandhu lan bala, sing sekti mandraguna, uripe mesthi dadi kajen lan kineringan dening sapepadhane. Apa sing dadi pepenginane kudu bisa diwujudne. Apa wae sing dimeliki kudu bisa diduweni. Ing babagan apa wae, karo sapa wae, ajeg kudu tansah bener lan menang. Cekake wong sing urip kaya aku nalika kuwi babar pisan ora duwe luput lan ora bisa salah, kabeh tumindakku sanadyan gawe kapitunane wong liya kudu dianggep bener lan sing wani ngluputake bakal nampa pidana sing abot.

 

Sansaya suwe nggonku duwe watak mung gelem dianggep bener lan ora bisa diluputake ngono kuwi sansaya ndadra lan ngambra-ambra tekan ngendi-endi. Ora mung ing jagade bangsa Jim wae aku ngecakne watak sing mangkono mau, sanadyan ing jagading titah liya, kalebu ing jagade titah sing wujud manungsa watak ngono kuwi panggah ora bisa tak tinggalake. Wis akeh titah bangsa manungsa sing tak patrapi paukuman sing abot, tak gawe lara lan uga ana sing tak gawe nganti tumekaning pati, merga ora manut apa sing dadi karepku. Ing dedongenane bangsa Jim, titah sing wujud manungsa kuwi titah sing ringkih, bodho lan cendhak umure, merga pancen asal-usule titah sing wujude manungsa kuwi mung saka lempung teles sing digaringake ana sangisore sunaring srengenge. Beda karo bangsa Jim sing nduweni drajat luwih dhuwur merga asal-usuling leluhure bangsa Jim kuwi saka geni sing murup kang tanpa ana pegane.  Nanging miturut panemuning nalarku, jebul titah sing wujud manungsa kuwi ya ana sing luwih pinter yen di tandhing karo bangsa Jim. Panemuku kang mangkono mau, merga kerep wae aku nemoni lelakon, menungsa sing bubar tukaran karo aku, kamangka sing dadi sababe tukaran kuwi merga aku sing nduweni watak kaya sing tak sebutne mau,  sawuse tukaran lan klakon tak tibani pidana, akeh kulawargane sing ora duwe petung apa-apa karo aku padha mbudidaya njalukne pangapura marang aku lan anggone padha njalukne pangapura kuwi mesthi ora lelahanan nanging mesthi karo dibarengi klawan caos dhahar marang aku. Lan aku uga ora ngerti sapa sing nuduhi manungsa-manungsa sing tak arani pinter mau, kok padha weruh panganan apa sing dadi karemanku. Lan kang luwih banget tak prihatinake nanging ora bisa tak singkiri ya kuwi, kerep wae aku satemene wis dikalahake dening manungsa-manungsa sing pinter mau, kanthi wujud nuruti apa sing dadi prentahe merga aku kepencut marang dhedhaharan sing diarani sesajen sing dipasrahake marang aku.

 

Lan wekasane aku klakon bisa dikalahake sing sak kalah-kalahe dening titah sing sasuwene iki tak remehne merga saka asal-usule, ya iku janma manungsa. Ya iku nalika ing atiku wiwit katuwuhan rasa sengsem ndulu kaendahaning priya. Ing atiku wiwit ana rasa kapencut marang apa-apa sing diduweni priya. Rasaku wiwit seneng sesandhingan karo priya. Sanadyan kang mangkono kuwi satemene ya lumrah wae lan kabeh wong padha dene olehe ngalami. Nanging ana sing ndadekne ora lumrah kanggoku, awit priya sing wis klakon nelukne atiku kuwi dudu golongane bangsa Jim, nanging saka golongane bangsa manungsa. Dene cethane mangkene : …………

 

 

Ana candhake

 

 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

SENDHANG MUSTIKANING WARIH 8. (52)

  52.         Tiyang-tiyang ingkang wonten ing Pringgitan sampun boten kaget malih mireng wicantenipun Bebau Sumber makaten menika. Sadaya s...