91.
Kula sampun
badhe nekad menawi ngantos Raden Gunendra wicanten awon malih, inggih menika
anggenipun ngremehaken Bapa, mangka badhe kula wantuni. Tumrap sinten kemawon
tartamtu boten badhe remen menawi wonten tiyang ingkang ngremehaken tiyang
sepuhipun, kalebet kula. Menapa malih tiyang ingkang ngremehaken menika dereng
nate srawung kalihan ingkang dipun remehaken. Sanaosa miturut Rama Kyai Daka
Raden Gunendra menika priyagung luhur trahing kusuma rembesing madu, nanging
kasunyatanipun dede menapa-menapanipun Bapa Lurah Sarkara. Pramila saestu badhe
kula sauri mawi basa ingkang sami menawi ngantos Raden Gunendra ngambali
rembagipun ngina dhateng Bapa Lurah Sarkara.
Nanging
dumadakan, ing telenging manah kula wonten suwanten alus, ingkang estunipun
suwanten menika mila asring kula mireng nalika kula wiwit wantun dolan, medal
saking griya piyambak, Inggih menika suwantenipun Biyung, ingkang asring paring
pitutur dhumateng kula :
“Thole Pradapa,
sajroning pasrawungan kowe bakal kepethuk wong sing maneka warna watak lan
wantune. Ana sing becik lan ana sing ala. Ana sing dhemen gawe senenging atine
liyan lan uga akeh sing dhemen gawe laraning atine wong. Ana sing dhemen ngalembana lan akeh sing
dhemen nacad lan memada. Sumurupa ya Ngger, sing bisa ndadekne luhur utawa asoring
manungsa kuwi sing akeh ya mung saka tumindake dhewe, gumantung marang lakuning
urip sing ditindakne. Yen tumindake becik ora seneng gawe kapitunaning liyan,
dhemen tetulung lan ora seneng ngina sapepadhaning titah, mangka wong kang
mangkono mau bakal dadi wong luhur, senadyan uripe wong mau mung sarwa
kacingkrangan, sandhang pangane mung saka olehe gresek lan leles ing pinggir
dalan. Kosok baline, yen tumindake wong kuwi seneng gawe kapitunaning liyan,
seneng yen ana wong liya ora seneng, ora seneng yen ana wong liya seneng,
seneng memada lan ngremahke wong liya, seneng diajeni ora gelem ngajeni, mangka
wong kang mangkono iku sing diarani wong sing nduweni drajat kang asor,
senadyan tata gelar uripe mubra-mubru blabur madu, sugih bandha sugih bandhu
lan kondhang minangka trahing pandhita ratu. Lan maneh, yen ana wong sing
memada kahananing uripmu, mbuh pamadane bener mbuh pamadane luput, kaya upamane
kowe diwada ora duwe rupa bagus, mlarat, bodho lan sapiturute, becike kowe ora
ngrungokne lan ora gela, jalaran kang mangkono mau ora ndadekne kowe tuna.
Kosok baline yen sing dipaido kuwi tumindak utawa lakumu, kowe uga ora kena
gela malah kepara ngaturna panuwun lan panedhatrima marang sing gelem maido,
tumuli leremna atimu sawatara petanana laku kang wis mbok tindakne jumbuhna
karo pamaido sing wis mbok tampa, yen bener unine pamada mula tumuli dandanana
lakumu sing ora bener, dene yen ta luput pamaidone wong mau, dadekna minangka
tengara aja kongsi lakumu ing tembe kaya unine pamaido sing wis mbok tampa. Yen
kowe bisa nglakoni pitutur iki, mangka kowe bakal dadi wong sing luhur nanging
ora angungkuli, wong sing menang tanpa ana sing rumangsa mbok kalahake. Lan
ngelingana, apese manungsa jalaran kagawa dening lali, mula tansah
eling-elingen pitutur iki murih kowe ora gampang lali”.
Sareng kula kemutan
pituturing Biyung ingkang mijil saking telenging manah kula makaten menika,
kula tumunten kendho malih. Kula gagas sedaya pangucapipun Raden Gunendra
tumrap tiyang sepuh kula boten ndadosaken kula nandhang tuna, lan kanthi
ucapipun Raden Gunendra ingkang makaten menika ugi boten badhe ngucemaken
asmanipun Bapa Lurah ingkang labuh labetipun dhateng bebrayan agung Kepuh Agal
tuhu boten saged dipun selaki sok sintena kemawon. Kosok wangsulipun, menawi
kula ngantos gela lan raos gela menika kula wujudaken ing tumindak mesthi
langkung kathah tunanipun tumrap kula boten cundhuk kalihan namung nuruti raos
nguber marem ingkang semu. Inggih awit saking menika, kula lajeng nata malih
anggen kula linggih, wangsul tumungkul kados nalika kula nembe mlebet dhateng Sanggar
kala wau.
“Ya gene kowe
mung meneng wae Pradapa?” dumadakan Raden Gunendra nakeni kula “babar pisan ora
nimbangi apa sing wis tak ucapake marang kowe he?”.
“Lha kula badhe
matur menapa malih ta Raden?” kula mangsulaken wicantenipun Raden Gunendra “menawi
miturut Raden Gunendra kedah makaten, kula harak inggih kantun niteni lan
ngentosi sedaya dhawuh jengandika menika mbenjang leres menapa boten jalaran
sedaya dereng kalampahan kanthi nyata”.
“Ha ha ha
ha…….pinter kowe Pradapa” Raden Gunendra gumujeng lajeng wicanten malih, inggih
taksih rupi pitakenan “saiki aku arep takon maneh, mbesuk samangsane wong
tuwamu wis mati, apa kowe kepengin nutugne kalungguhane wong tuwamu nglurahi
Kepuh Agal kene?”.
“Nyuwun
pangapunten Raden” kula wangsulan kalihan ngatos-atos sanget “kula boten saged
atur wangsulan, jer pandangu jengandika menika dereng wancinipun saged kula
aturaken wangsulanipun, sanaosa tata gelar Bapa Lurah menika sampun sepuh lan
kula taksih nem, nanging dhumawahing pepesthen menika boten kedah nurut
lampahing nalar ingkang adhedhasar tata gelar, dereng kantenan kula amenangi
sedanipun tiyang sepuh kula, jer umur menika mila dados wewadining Gusti
ingkang titah boten saged mangertosi. Makaten ugi, bab angger-angger saha
paugeran yasanipun manungsa, sanaosa titi menika paugeraning Dhusun Kepuh Agal
nyebatakaken bilih menawi Lurah ingkang jumeneng menika seda, mangka yoganipun
jaler ingkang sepuh piyambak ingkang wenang gumantos dados Lurah, nanging kula
boten wantun mesthekaken bilih ing tembenipun kula mesthi dados Lurah ing Kepuh
Agal mriki, jalaran saupami Gusti nggarisaken kula gadhah umur panjang, dereng
kantenan menawi Angger-angger saha Paugeraning Dhusun Kepuh Agal ingkang
suraosipun kados makaten menika taksih lumampah, jer namining Paugeran lan
Angger-angger menika sawanci-wanci saged dipun ewahi murih langkung saening kawontenan. Sampun ta ingkang
nami Paugeran Dhusun, sedheng Paugeran Tanah Jawi kemawon nyatanipun ugi saged
dipun ewahi, ketitik Sampean Dalem Gusti Panembahan Senapati Ing Alaga, ingkang
namung putranipun Ki Gedhe Pemanahan samangke ingkang jumeneng Ngratoni Tanah
Jawa”.
Raden Gunendra
boten tumunten wicanten suka wangsulan ananggapi wangsulan kula, malah lajeng
wicanten dhateng Rama Kyai Daka, ing semu kados angalembana dhateng kula :
“Bener apa sing
wis ndika kandhakne marang aku mau Kyai Daka. Bocahmu siji iki ora mung
lancuran Wiring Kuning sing subale mulus, nanging malah kepara bisa dadi
Alab-alab wulung kang cucuk kencana yen wis mambu keceran banyu suci saka
Patalan”.
“Kasinggihan
Raden” Rama Kyai Daka atur wangsulan kanthi kurmat “menapa ingkang kula
unjukaken ing ngarsa jengandika Raden Gunendra, mila inggih namung kados
makaten menika, sawanci-wanci Gusti kula Raden Gunendra angersakaken amurba,
abdi jengandika pun Daka namung saged anyumanggaken”.
“Danara…..!”
Raden Gunendra gentos nimbali Ki Danara.
“Kawula nuwun
wonten dhawuh Raden” Ki Lurah Danara wangsulan kalihan nyembah, sirahipun
panggah tumungkul madhep ing siti.
“Petungku jebul
luwih sampurna tinimbang petungmu” Raden Gunendra wicanten malih kalihan mesem
“mula wiwit saiki petung gaweyanmu tumuli busaken lan lakumu kudu nurut marang
petung gaweyanku, kowe kudu percaya kanthi nurut petung saka aku kowe bakal
ngundhuh kamulyan, sinuyudan bangsa putih lan diasihi dening bangsa ireng,
nanging yen kowe nyidrani petung gaweyanku, kowe mesthi bakal mati sajroning
kahanan sing ora lumrah. Ngerti?”.
“Inggih Raden”
kalihan suwanten semu ndhredheg Ki Danara antur wangsulan “sedaya dhawuh
jengandika Gusti Kula Raden Gunendra ingkang badhe kula dadosaken pandoming
lampah”.
“Bagus” Raden
Gunendra wangsulan kalihan mesem lega, lajeng gantos wicanten dhateng Rama Kyai
Daka “ndika ora kena sembrana Kyai, ora ateges aku ora percaya kato sing
dikandhakne Danara iki mau, nanging murih Danara ora lali, ndika kudu tansah
ngulati lan aja ngenteni benjut dhisik lagi dipupuri, kudu tumuli ndika elingake
samangsa-mangsa ana tandha yen Danara arep lali”.
“Boten langkung
inggih sendika Raden” Rama Kyai Daka atur wangsulan.
Kula piyambak
lajeng radi bingung, boten ngertos menapa ingkang sampun dados underaning
prakawis ingkang dipun rembag Raden Gunendra lan Ki Lurah Danara menika.
Nanging kula gadhah dudutan manawi sampun wonten pasarujukan antawisipun Ki
Lurah Danara, Rama Kyai Daka lan Raden Gunendra, wonten sambetipun kalihan Kyai
Pantek menapa boten kula inggih dereng mangertos. Inggih awit saking menika
kula kedah langkung waspada, awit kula mireng wau, Raden Gunendra menika mapan
ing pasanggrahan Wana Patalan kempal kalihan titiyang ingkang ngaken minangka Trah Majapahit. Kamangka kula
emut Bapa Lurah Sarkara nate ngendika
menawi titiyang ingkang makempal ing Wana Patalan menika kathah para durjana
ingkang dados buronipun Mataram, lajeng mlajar dhateng wana Patalan mangayom
kalihan para priyagung ingkang boten purun kabawah Panembahan Senapati ing Mataram
lan nembe ngrancang cara kangge njongkeng kawibawaning Sampean Dalem Panembahan
Senapati Ing Alaga.
“Pradapa apa
kowe ngerti underaning rembug antarane aku karo Danara lan Kyai Daka iki mau?”
nalika kula kendel kalihan nggagas kados makaten kala wau, dumadakan Raden
Gunendra pitaken dhateng kula.
“Nyuwun
pangapunten Raden” kula wangsulan prasaja “inggih awit cubluking manah kula,
kula babar pisan boten mangertos saha dereng kepengin mangertos, jalaran kula
ugi boten mangertos menapa anggen jengandika wawan rembag kalihan Ki Lurah
Danara saha Rama Kyai Daka kala wau, wonten sambetipun kalihan kula menapa
boten”.
Raden Gunendra
lajeng gumujeng.
Ana candhake
Tidak ada komentar:
Posting Komentar