109.
Sinambi
nedha sesarengan kula lan para rewang sami saur manuk ngrembag kawontenan ing
dalem kalurahan sasampunipun Biyung sinarekaken ing kuburan. mBok Jayem cariyos
menawi wiwit kala wingi sampun yasa sesajen kapapanaken ing senthongipun
sawargi Biyung. Awit mBok Jayem nginten menawi Bapa tuwin kula supe paring
dhawuh dhumateng piyambakipun murih nyawisaken sesajen kados padatan menawi
wonten kulawarga ingkang pejah, inggih labet saking susahipun.
“Inggih
nyuwun pangapunten Gus, kula boten matur Ki Lurah utawi Gus Dapa langkung
rumiyin” wicantenipun mBok Jayem kalihan nedha “awit kula dipun tuturi
jenatipun Simbok, alusipun tiyang ingkang boten wonten menika, salebeting
sekawan dasa dinten taksih klipengan ing sakanan keringing griyanipun. Lha
kangge dhaharipun alusing Nyai Lurah lajeng kula damelaken sesaji kala wau”.
“Aku
banget nedha nrima marang ndika mBok Jayem” wangsulan kula “sanadyan kapitayan
kang rinasuk Bapa beda klawan kapitayan ndika, kapitayane Bapa sing uga banjur
tak gugu, aluse wong sing wis tinimbalan Gusti kuwi wis ngalih ing alam liyam
ora klipengan ing alam kang gumelar iki,
ya ing alam kang beda iku wong sing wis ora ana mlaku tumuju marang
ngayunaning Gusti, lha sangune kabeh wujud lelabuhan kang ditindakne jaman isih
manggon ing jagad padhang iki, yen gedhe lelabuhane marang sanak kadang lan
pepadhaning titah, mangka ing kana ya sarwa kacukupan, kosok baline yen jaman
uripe akeh tumindak sing gawe kapitunan lan kasangsarane liyan lan
sapepadhaning urip, mangka dalan kang ditempuh kajaba rumpil ya peteng
dhet-dhet, temah ing kana lakune dadi rekasa, bisa-bisa anjog ing papane para
lelembut sing banget nggegirisi kahanane. Kajaba saka kuwi, kulawarga lan sanak
kadange pancen kaparengake malah kepara kaprentahake ndedonga lan nyenyuwun marang Allah, supaya
sing wis seda bis kaparingan jembar kubure, padhang dalane, lepas parane tumuli
katarima sowan ing nganyunaning Gusti lan kaparingan papan anyar sing luwih
becik tinimbang papan sing tau dipanggoni nalika jaman uripe. Kuwi kapitayane
Bapa, sing mbok menawa beda karo kapitayan liyane. Kang mangkono kuwi lumrah
wae, ora perlu dadi udur rebut bener. Jalaran kajaba ora ana gunane, uga bisa
ndadekne ora becik, ngrenggangake anggone sarawungan wong siji lan sijine, Kaya
kang wis kedadeyan ing dina iki, aku lan ndika kabeh kuwi duwe rasa kang padha
marang sawargi Biyung, lan kanggo mujudake rasa tresna lan bekti marang Biyung
cara sing ndika tempuh beda karo laku sing tak tindakne. Dadi nek ndika kabeh
padha nggugu marang dhawuhe Bapa, aja dhemen meksa liyan supaya nggilut
kapitayan sing dirasuk, merga jenenge kapitayan kuwi ora bisa dipeksa.
Tinimbang kanggo udur, padudon, tukaran sing sabab saka bedaning kapitayan,
luwih becik, padha ditumemen nggone nindakne piwulanging kapitayane dhewe-dhewe
kanthi sabecik-becike”.
“Lha
menawi kados kula niki lajeng pripun Gus?” Paman Genter nyelani rembag pitaken
dhateng kula.
“Ana
apa karo ndika Paman Genter?” pitakenipun Paman Genter kula wangsulaken.
“Wiwit
jaman rumiyin, tiyang sepuh kula, kula lan lan sedherek-sedherek kula sami
manut kapitayan ingkang dipun rasuk Ki Pawit, ingkang naminipun Agami Islam,
agaminipun Gusti Kanjeng Nabi ingkang jumeneng Rasulullah. Nanging nggih niku,
sareng sansaya ageng kula lan sedherek-sedherek kula lajeng kekathahen padamelan
kangge nyekapi kabetahaning gesang, ngantos kula lirwa ing wajib, temah supe
sedaya dhateng ingkang naminipun sembahyang, siam, ngaji lan sapiturutipun.
Dados wekdal sak niki niku, kula niki sampun lali cara lan japane wulu lan
sembahyang, japane siam, aksarane Kitab Koran. Lajeng kula niki klebet ngrasuk
kapitayan menapa Gus?”.
“Sing
lagi dirembug iki mau babagan kapitayan Paman” wangsulan kula kalihan mesem,
jalaran estunipun manah kula ugi asring nyuwanten kados ingkang dipun ucapaken
dening Paman Genter menika “kapitayan kuwi manggone ana ing telenging ati, ana
ing batin, ana ing jiwa. Lha sing ndika takokne kuwi mau, kabeh manggone ana
ing lahir, ana ing kanyatan, sing nindakne raga. Nek tak jlentrehne nganti sedina
sewengi ora bakal ana pedhote”.
“Nanging
sakedhik-sakedhik kula suwun Gus Dapa kersa paring wangsulan dhateng pitaken
kula niki wau Gus” Paman Genter dereng marem kalihan wangsulan kula.
“Ngene
ya Paman” wekasan kalihan mesem radi wiyar kula suka wangsulan “tenane ngono
antarane Paman karo aku kuwi ora pati akeh bedane, Paman Genter lan sing ana
kene iki mesthine ya wis padha ngerteni aku saben dinane. Aku iki ora kaya Bapa
lan uga ora kaya Biyung sing tuwajuh nggone nindakne panembah marang Allah. Lha
nek aku, wiwitane ya dhang thek, sok gelem nindakne sembahyang sok aras-arasen,
suwe-suwe ya banjur blas ora tau nindakne sembahyang babar pisan, ora beda karo
Paman Genter. Lha ngenani kapitayan sing ditakokne Paman Genter mau, jlentrehe
mangkene : Bapa tau paring weruh marang aku, yen agama Islam kuwi agama sing
sipate lahir batin, lakune panembah mendhuwur lan mubeng. Sipat batin rupane
kapitayan, sing manggone ana ing ati utawa ing batin, dene sing rupa lahir
wujude tumindak becik sing linandhesan rasa percaya marang kapitayan mau, tumindak
becik mendhuwur tegese kaunjukne marang Gusti diarani laku sarengat, dene
tumindak becik sing mubeng tegese karyanak tyasing sasama, memayu hayuning
bawana. Katelune kuwi ora kena dipisah-pisahake. Yen kongsi pisah teges rusak
agamane. Mula ora luput yen ana sing ngarani agama Islam kuwi ora mung wujud
salat-sembahyang wae, malah salat-sembahyang kuwi kena diarani perangan
sethithik saka laku sarengat. Cekake ngene, wong ngaku iman marang piwucale
Kanjeng Nabi bakal nguwohne gelem nindakne laku sarengat lan saka laku sarengat
bakal nguwohake bebuden sing becik marang sapepadhane titah. Mula nadyan
ngakune wis iman lan gelem nindakne laku sarengat sarana salat sembahyang
nanging yen budine isih candhala dhemen gawe kapitunaning liyan, seneng gawe
lara atine sapepadhaning titah, duwe ambeg gumendhung lan kumalungkung lan sapiturute,
kuwi nyata nek isih wong lamis. Islame mung lelamisan, imane mung lelemeran.
Lha awake dhewe iki, sabisa-bisa kudu mbudidaya murih bisa dadi pandhereke
Agamane Gusti Rasul kang satuhu. Yen saiki isih lali, kaya aku lan ndika wektu
iki, ayo tumuli padha eling maneh”.
“Inggih
Gus Matur nuwun” Paman Genter wangsulan kalihan manthuk-manthuk.
Boten
kraos sinambi rerembagan, anggenipun nedha sampun rampung. Kula lajeng wangsul
malih dhateng Gothakan badhe nglajengaken anggen kula nyinaoni wewarah kina
ingkang kaserat ing serat ingkang dipun singgahaken dhateng mriku. Boten supe
kula ugi meling dhateng Paman Genter lan para rewang, murih menawi wonten
menapa-menapa supados cariyos dhateng kula.
Sansaya
kathah anggen kula njingglengi piwucal kuna, sansaya kraos menawi kula menika
sakalangkung bodho lan nistha. Langkung-langkung nalika kula nyemak
lelampahanipun Bapa Adam lan Ibu Kawa jaman wiwitaning manungsa, inggih menika
ing bab wewadining wit lan woh kuldi ingkang awit pambujuking Iblis, lajeng
kadhahar dening Ibu Kawa temah ndadosaken papa cintrakanipun. Sansaya cetha
menawi kula menika tuhu-tuhu bodho lan nistha, jalaran jebul kula boten kraos
taksih asring nedha wujuding woh kuldi, ingkang wujud lan naminipun saged dados
manekawarni. Bodho jalaran sadangunipun
menika kula sampun asring lumuh nindakaken prakawis-prakawis ingkang kula
anggep sepele, pranyata prakawis menika sanget ageng pedah lan ginanipun tumrap
kula lan ageng ganjaranipun saking Gusti Ingkang Maha Mirah menawi prakawis
menika dipun lampahi kanthi leres, sinartan lekas kangge nyaket dhumateng
Gusti. Nistha, jalaran kula ugi asring nindakaken prakawis ingkang rumaos kula
remeh lan boten badhe nguwohaken awon, jebul menika prakawis ingkang saged
damel bebenduning Gusti menawi dipun lampahi, jalaran sampun mbebayani tumrap
ingkang nglampahi lan tumrap titah sakanan keringipun, ugi saged nuwuhaken
kapitunaning tiyang kathah malah kepara saged damel kasangsaraning putra wayah
ing jaman ingkang badhe dumugi salajengipun.
Inggih
awit kasengsem dhateng piwucal-piwucal kuna ingkang pranyata tumrap kula
langkung sae menika, kula lajeng nggadhahi lekas badhe maos sedaya serat
ingkang wonten gothakan menika. Sokur bage menawi sampun saged kula waos sedaya
saderengipun Bapa rawuh saking anggenipun marak dhateng Mataram. Dene menawi
dereng inggih badhe kula lajengaken manawi Bapa sampun wonten dalem malih. Awit
kula ngertos, kangge nyumerepi wosing piwucal setunggal ukara terkadang
mbetahaken wongsal-wangsul anggenipun maos, sinambi ngangen-angen menggah
suraosing ukara. Kula ugi nggadhahi niyat, sedaya pangertosan ingkang sampun
kula sumerepi menika benjingipun badhe kula suwunaken pirsa dhateng Bapa, leres
lan lepatipun anggen kula nyuraos ungelipun piwucal.
“Nyuwun
pangapunten Gus” boten kula mangertosi duginipun, Paman Genter sampun ngadeg
ing caket kula kalihan wicanten.
“Iya
Paman, ana apa?” kula pitaken dhateng Paman Genter.
“Atur
uninga, ing jawi wonten tamu ingkang badhe kepanggih kalihan Gus Dapa” Paman
Genter suka wangsulan.
“Tamu?
Sapa?” kula pitaken malih.
“Ki
Pahang, Bebau ing Grojoganngubal kalihan Ki Pawana Bebau ing Jangglengan”
“Ki
Bau Jangglengan karo Ki Bau Grojoganngubal?” kula radi nratab, nginten menawi
duginipun Bebau kalih dhateng Kalurahan menika tamtu awit badhe ngajak rembagan
prakawis ingkang tuwuh sasampunipun Ki Pawana katetepaken minangka sesulihing
Bapa ngesuhi para Bebau sanesipun ing Kepuh Agal menika.
“Inggih
Gus, samangke sampun kula aturi lenggah ing pendhapa”
“Iya
Paman, nedha nrima” wangsulan kula kalih ngadeg lajeng mangsulaken
lontar-lontar ing papanipun sakawit “tak temonane Bebau loro kuwi, saiki”.
Sareng
kalihan medalipun Paman Genter saking Gothakan, kula ugi lajeng mlampah dhateng
Pendhapa. Badhe manggihi Bebau Jangglengan lan Bebau Grojoganngubal menika.
Ana candhake.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar