115.
Kajawi
saking menika, kula boten nginten makaten kedadosanipun. Awit kula cariyos dora
dhateng Kyai Daka lan Ki Danara, Dening Kyai Daka lan Ki cariyos ingkang
ngayawara saking kula menika malah lajeng dipun ewahi sakedhik lan dipun wewahi
malih, kados upaminipun salebeting cariyos ngayawara ingkang kula aturaken
dhateng Rama Kyai Daka babar pisan boten nyebat sesambetan antawisipun Bapa
kalihan Raden Sentani, nanging dening Kyai Daka ingkang lajeng kadhawuhaken
dhateng Ki Danara wasana kacariyosaken dhateng Ki Pawana, Bapa Ki Sarkara
menika sedherek angkatipun Raden Santani. Langkung dados boten kanten-kantenan
malih sareng Ki Pawana ingkang estunipun tiyang lugu lan jujur, lepat ing
panampi kawewahan rumaos langkung mangertos tinimbang Ki Danara, nginten manawi
Raden Sentani ingkang kacariyosaken Ki Danara dhateng piyambakipun menika
Pangeran Bantani ingkang miturut cariyos ingkang dipun pireng saking Ki Pawit,
taksih Putra Dalem Sawargi Kanjeng Sultan Pajang. Lan kanthi mireng cariyos
saking Ki Pawana menika kula gadhah dudutan menawi Ki Lurah Danara boten
nyebataken pasanggrahan Patalan dhateng Ki Pawana. Kamangka Ki Pawit lan Ki Pawana sampun asring
kaparingan ngertos dening Bapa, bilih dumugi titi kalenggahan menika
Pasanggrahan Patalan taksih dados klilipipun Sampean Dalem Panembahan Senapati
ing Mataram.
Wonten
raos ayem sakedhik ing manah kula, saupami ing benjangipun anggen kula sampun
cariyos ngayawara dhateng Kyai Daka menika kadenangan, tartamtu Kyai Daka boten
badhe mara-marakaken anggen kula sampun micara dora. Awit anggenipun cariyos
Kyai Daka dhateng Ku Danara ingkang dipun lajengaken dhateng Ki Pawana ingkang
kapireng Ki Pahang, Ki Pahing lan Ki Tanggon menika boten nyebataken bilih
tuking cariyos menika saking kula. Nanging dipun dhaken bilih menika wangsiting
Dewa ingkang katampi dening Kyai Daka.
“Samangke
kula sakalangkung tatag anggen kula ngayahi jejibahan minangka suhing Para
Bebau ing Kepuh Agal menika Raden” sareng sampun sawatawis sami mendel, Ki
Pawana lajeng wicanten malih “awit waunipun kula taksih nguwatosaken dhateng Ki
Danara miwah Gurunipun inggih menika Kyai Daka, ingkang sadangunipun menika
kula wastani namung lelamisan anggenipun ngabdi dhateng Kepuh Agal. Samangke
sampun pikantuk pepajar saking Hyang Agung kanthi wangsit ingkang dipun tampi
lan kacariyosaken dhateng kula menika”.
“Mangke
rumiyin Kakang Pawana” kula lajeng suka wangsulan “boten ateges kula
nggorohaken cariyos ingkang ndika tampi saking Ki Lurah Danara menika, lan
sepisan malih sampun kawastanan kula boten pitados menawi Rama Kyai Daka sampun
pikantuk wangsiting Gusti. Nanging kula nyuwun dhateng ndika lan Ki Pahang
sarta Paman Pahing menapa dene Paman Tanggon, menawi nyata ndika kabeh niki
setya dhateng Kepuh Agal lan tresna dhateng Bapa, sampun ngantos nyuda
prayitnaning batin. Kula aturi emut
bilih pejahipun kumbang ingkang nggadhahi kasekten lan mandi entupipun menika
namung jalaran jaringing klamat ingkang kapasang dening Kala Mangga ingkang ina.
Ugi mugi kaemutana ugi, pejahing laron-laron awit anyaketi diyan teplok inggih
kabekta kirang sabaripun laron-laron kala wau nengga wanci siang, temah kapusan
sunaring diyan dipun kinten cahyaning surya ing wanci siang”.
Kula
tingali Ki Pahang lan Ki Pawana manthuk-manthuk lan Paman Tanggon menapa dene
Paman Pahing ketingal sami mlenggong. Ki Bebau Jangglengan lan Bebau Grojoganngubal
ketingalipun sanaos sakedhik saged nyandhak kalihan wangsulan kula, benten
kalihan Paman Tanggon lan Paman Pahing ingkang kekalihipun ketingal cetha
anggenipun dereng mangertos kalihan kajeng kula kalihan tembung wangsulan
menika.
“Ngaturaken
genging panuwun Raden” Ki Pawana lajeng wicanten “sakedhik kula sampun saged
mangertos ingkang Raden kersakaken, namung murih boten ngantos tumpang suh
anggen kula nglampahi pitedah jengandika menika, kaparenga Raden paring pepajar
ingkang langkung cetha malih”.
“Makaten
inggih Kakang” kula lajeng suka pitutur, pitutur menika kula pendhet saking
salah satunggaling ungelipun lontar ingkang kula waos ing Gothakaning Bapa
“mengsah ingkang julig menika tansah mbudidaya saged ngawonaken mengsahipun
mawi sewu cara. Salah satunggaling cara inggih menika mawi lampah nglena
mengsahipun nalikanipun mengsah kala wau boten maspapaosaken piyambakipun. Lha
murih mengsahipun klena, kathah-kathah sami mawi caranipun trenggiling ingkang api-api
mati. Kula boten ngawisi Kakang Pawana pitados kalihan kojahing Ki Danara
menapa dene Rama Kyai Daka, nanging sepisan malih sampun ngantos wonten
kedadosan kados perkutut ingkang kapaeka awit puluting bendha ing pikatan”.
“Inggih Raden,
ngaturaken genging panuwun” Ki Pawana wangsulan kalihan praupan ingkang bingar,
sawatawis Ki Pahang ketingal mesem radi wiyar “sedaya dhawuhipun Raden badhe
kula emut-emut”.
“Saiki
mangkene Kakang Pawana lan Paman Pahang apa dene Paman Pahing lan Paman
Tanggon” kula lajeng wicanten malih “wiwit dina iki aku arep nganggo basa ngoko
marang ndika kabeh, awit katone ndika kabeh katon rikuh marang aku nalika aku
panggah nganggo basa krama”.
“Boten rikah
malih Raden, nanging kula sedaya sami ajrih kenging walat, jalaran boten
satrepipun menawi jengandika Raden mawi basa krama nalikanipun ngendika kalihan
kula” wangsulanipun Ki Pawana kalihan gumujeng alon lan sedaya ingkang wonten
mriku inggih lajeng sami gumujeng “sakalangkung remening manah kula sedaya
menawi Raden kersa angoko lan anjangkar dhateng kula sedaya”.
“Nanging aku
uga duwe panjalukan marang ndika kabeh” kula nutugaken wicanten “ndika kudu
bisa mujudi kang dadi panjalukku iki mengko”.
“Raden
ngersakaken menapa, kula sedaya saestu kanthi remening manah badhe mbudidaya
mujudaken menapa ingkang jengandika kersakaken” wangsulanipun Ki Pawana
dhadhag.
“Aku lan Bapa
padha ayomana aja nganti bisa dititik dening wong-wong sing ora seneng lan nedya
gawe cilakaku apa dene Bapa” kula nutugaken wicanten “dene carane, sikep ndika
aja owah karo padatan, lire padha cakna sikep kaya sadurunge ndika jagongan
karo Ki Danara mau awan. Aja pisan-pisan ndika ngundang aku mawa sebutan sing
neka-neka, yen maune ndika nyebut aku kathi sebutan Adhi utawa Gus, aja padha
ndika ganti nganggo sebutan Raden. Samono uga sawanci-wanci Bapa rawuh, aja
diowahi anggone ngaturi sebutan marang panjenengane. Cekake ndika kabeh kudu
bali nduweni sikep marang aku lan Bapa kaya sadurunge tekane Ki Lurah Danara
menyang Jangglengan mau awan”.
“Nanging
menika rak inggih saged dipun wastani degsura ta Raden? Menawi kula kenging
walat kadospundi?” Ki Pahang ingkang wiwit wau mendel kemawon, dumadakan
pitaken langkung rumiyin.
“Paman Pahang
kudu bisa mbedakne endi sing diarani degsura lan endi sing dudu” wangsulan kula
kados tiyang srengen nanging mawi swanten sabar “ndika kena diarani degsura
kuwi yen nedya ngremehake wong sung kudune ndika ajeni, nanging yen ndika
nuruti panjaluke wong sing njaluk pangayoman marang ndika, kuwi ora jeneng
ndika nindakne laku degsura sanajan upamane kanggo ngayomi wong mau kudu ndika
singidne ing ngisoring palungguhan ndika. Ngerti Paman?”.
“Inggih Gus,
kula ngertos” wangsulanipun Ki Pahang kalihan manthuk-manthuk.
“Kapeksa kula
ingkang ngewahi Gus” Ki Pawana gentos ingkang wicanten kalihan mesem “kula
boten badhe wani malih ngaturi jengandika mawi sebatan Adhi, kula boten metang
menika kalebet degsura menapa boten, ingkang baken kula ajrih ngaturi
jengandika Gus Pradapa mawi pangundang Adhi”.
“Iya Kakang,
aku ngerti kuwi” wangsulan kula ugi kalihan mesem.
Sareng sampun
sawatawis dalu, tiyang sekawan menika lajeng pamitan badhe wangsul. Kula inggih
lajeng mlebet dhateng griya wingking. Kraos pegel ing badan, kula kepengin
enggal-enggal mapan tilem. Nanging nalika kula badhe ngeremaken mripat, kraos
angel sanget. Raos kuwatos ing salebeting manah awit anggen kula wicanten dora
dhateng Rama Kyai Daka ingkang pranyata dados ngambra-ambra boten kantenan
makaten kala wau, ndadosaken manah kula boten jenjem. Awit saking menika lajeng
ing angen-angen wiwit pados cara ingkang badhe kula cakaken benjing menawi
anggen kula ngapusi Rama Kyai Daka menika ngantos kadenangan.
Nanging
ngantos kepirenging suwanten rijalullah, panggah dereng pikantuk wangsulan
pitakening manah cara menapa ingkang kedah kula lampahi. Dumadakan, kula mambet
wonten ganda arum mangambar ngebaki senthong papan patileman kula. Boten kraos
wulu-wulu wiwit mrinding, githok dados mengkorog, jantung kraos dheg-dhegan.
Awit ganda arum menika benten kalihan gandaning sekar ingkang wonten ing
pekaranganing dalem kalurahan menika, nanging aruming sekar Pandhan ingkang
limrahipun tuwuhipun ing satepining lepen. Langkung kraos miris malih
salebeting manah sareng dumadakan diyan senthir ing ajug-ajug pejah katiyup ing
angin dalu.
“Pradapa aja
kaya bocah cilik sing gampang wedi marang apa-apa sing ora cetha” dumadakan
kepireng suwanten alus lan sekeca dipun mirengaken ing kuping, suwantenipun
tiyang estri “ana perkara sethithik sing kudu tak rembug karo sliramu wengi
iki”.
“Sapa kowe he?
Lan perkara apa sing arep mbok kandhakne marang aku?” kanthi suwanten radi
kedher kula wantun-wantunaken taken dhateng ingkang nyuwanten dhateng kula
menika.
“Aja degsura
sliramu Pradapa!” suwanten kala wau
wangsulan, samangke kapireng kados suwantenipun tiyang ingkang srengen, nanging
panggah kapireng sekeca dipun mirengaken “aja takon neka-neka, ayo tak enteni sliramu ana Sanggar papan kanggo
manembahe wong tuwamu”.
Kados gudel
kineluhan, kula tangi saking anggen kula ngglethak, lajeng grayah-grayah medal
saking senthong badhe dhateng sanggar ingkang padatan kaagem Bapa kangge
nindakaken panembah dhateng Gusti sedinten kaping gangsal lan kawewahan meh
saben dalu Bapa katrem ing papan menika.
Sasampunipun
kula dugi ing sanggaripun Bapa, kula radi kaget, awit Bapa sampun wonten mriku,
ketingal lenggah amarikelu mandhep priyantun estri ingkang sakalangkung
sulistiya warninipun, ingkang lenggahipun watawis kaot gangsal jangkah saking
papanipun Bapa lenggah.
“Kene
Pradapa!” Pawestri ingkang sulistya menika wicanten kebak wibawa lan kula
taksih apal kalihan suwanten menika, inggih suwanten ingkang kala wau wicanten
ing senthong patileman kula “linggiha ing sisihe Ki Sarkara wong tuwamu sing
sejati kuwi”.
Ana candhake
Tidak ada komentar:
Posting Komentar