128.
Sedaya ingkang wonten ing panirat mriku
ketingal sami manthuk-manthuk pratandha sarujuk kalihan menapa ingkang kula
ucapaken. Malah Ki Pawana lan Ki Pahang lajeng sami mesem, kalihan lambenipun
mungel inggih-inggih wongsal-wangsul sanaosa boten patos kapireng. Ki Pawit
ingkang kajawi mirengaken anggen kula wicanten ugi mirsani sikepipun Bebau
kalih, Ki Pawana lan Ki Pahang, lajeng wicanten, emperipun kados tiyang ingkang
ngunandika :
“Jan ora slewah babar pisan karo Sawargi,
pancen kudune sing nggenteni dadi Lurah ki ya Gus Dapa kok, nanging piye maneh
wong panjenengane kudu nindakne jejibahan liya sing luwih wigati”.
“Sampun kuwatos Wa Pawit” kula lajeng
nyaut anggenipun ngunandika Ki Pawit kalihan mesem “sedaya tiyang menika sami
anggenipun kagadhuhan sipat supe utawi lali, lha karana saking lali menika
asring damel manah kebranang, menawi nembe kebranang manahipun tiyang menika adhakan sok dados cupet nalaripun.
Kados upaminipun inggih kedadosan ing dinten menika, Kakang Pawana tuwin Ki
Bebau Pahang ingkang padatan lembah manah, dhasar nggadhuh pambegan ruruh sarwa
sareh, suprandene dupi mireng menawi Paman Pahing ingkang taksih rayinipun Ki
Pahang piyambak saha Paman Tanggon, Paman Tolu lan Kakang Pangkas, ingkang kaleres
taksih warganipun Kakang Pawana, kaancam ing bebaya ndadosaken kekalihipun lali
temah kebranang manahipun. Kula pitados, mangke ing salajengipun Kakang Pawana
tamtu boten badhe makaten malih lan langkung pinter ngginakaken nalaripun, Wa.
Menika pamanggih kula, samangke kados pundi dhateng Kakang Pawana anggenipun
badhe nanggapi ucap kula kala wau?”.
“Inggih Gus” Ki Pawana lajeng wicanten “samendhang
datan wonten ingkang karempit anggen kula mirengaken sedaya dhawuh jengandika
kala wau, sedaya boten wonten ingkang boten leres. Saupami Gus Pradapa boten
tumunten paring dhawuh ingkang kados makaten kala wau, boten mokal menawi kula
kalihan Ki Bau Grojoganngubal badhe manggih kawirangan, dipun gegujeng dening
Danara miwah Kyai Daka. Awit saking menika, kaparenga Gus Dapa nglajengaken
anggenipun paring dhawuh dhateng kula”.
“Bares wae Kakang Pawana” kula lajeng
wicanten malih “kanggo nguculi reruwet sing ngincim marang kaslametane Paman
Tanggon sakanca iki mau, aku uga durung nemu cara. mBok menawa ora suwe maneh
embuh aku, embuh ndika, embuh Wa Pawit utawa liyane bakal oleh pituduh kanggo
ngudhari reruwet iki. Sokur yen wengi iki uga ana sing wis oleh cara, becik
dirembug saiki pisan. Dene saupama durung, ya muga-muga sesuk utawa sesuke,
kanthi pitulungane Gusti awake dhewe mesthi bakal nemu akal kanggo ngadhepi
culikane wong sing nedya gawe cilakane Paman Tanggon sakancane kabeh”.
“Leres menika Gus” Ki Pawit udhu
pamanggih “kula sarujuk kalihan ingkang Gus Dapa dhawuhaken menika, dinten
menika budidaya ingkang saged dipun lampahi nembe dumugi ngandhani Tanggon,
Pahing, Tolu lan Pangkas murih ngatos-atos. Lha kados pundi salajengipun,
awakipun piyambak sami-sami sesarengan ngulir pikir sinambi ngrantos pitedahing
Hyang Suksma. Salajengipun, gandheng kala wau Si Kesit criyos menawi taksih
wonten wartos sanes ingkang badhe dipun aturaken ing ngarsanipun Gus Dapa,
menapa boten langkung prayogi menawi samenika sareng-sareng mirengaken cariyos
saking Kesit lan Pikat rumiyin?”.
“Kula sarujuk kalihan pamrayoginipun Wa
Pawit menika, Wa” wangsulan kula lajeng gentos pitaken dhateng Ki Pawana “piye
Kakang Pawana?”.
“Kula ugi sarujuk kalihan ngendikanipun
Bapa menika Gus” Ki Pawana wangsulan cekak.
“Paman Kesit lan Paman Pikat, ndika bisa
nutugne anggon ndika crita” kula lajeng prentah dhateng Kesit lan Pikat murih
nutugaken anggenipun cariyos.
“Inggih Gus” Pikat lan Kesit sesarengan
suka wangsulan.
“Kados atur kula ing ngajeng, bilih
samangke ing griya wingking Sanggar menika, kawewahan tiyang tiga malih,
ingkang criyosipun taksih sedherekipun Kyai Daka” Kesit ingkang lajeng
nutugaken cariyos “inggih menika Ki Jenggi, Ki Lembong lan Ki Dodor”.
“Apa kira-kira sedulur sapaguron karo
Kyai Daka Paman?” kula nyelani rembag.
“Kula kirang cetha menika Gus”
wangsulanipun Kesit “ingkang kula sumerepi, mila tiyang tiga menika sami-sami
nggadhahi kadigdayan ingkang langkung inggil tinimbang tiyang sanesipun, malah
kinten-kinten ugi langkung digdaya tinimbang Kyai Daka”.
“Kok ndika bisa ngarani ngono?” kula
pitaken malih.
“Jalaran saderengipun mlebet griya
kempal kalihan tiyang sanesipun, ing palataran Dalemipun Kyai Daka tiyang tiga
menika nedahaken kadigdayanipun, boten namung kula kalihan Pikat ingkang
sumerep, nanging meh sedaya siswa lan calon siswa ingkang nuju gladhen ugi sami
sumerep” Kesit mangsuli pitaken kula malih.
“Cethanipun makaten Gus” gantos Pikat
ingkang lajeng wicanten “ingkang rumiyin piyambak, naminipun Ki Jenggi.
Piyambakipun nedhi dipun krubut siswanipun Kyai Daka cacah sedasa. Ngadhepi
tiyang sedasa menika, Ki Jenggi babar pisan boten kangelan, sedaya panyadhuk
lan pamupuhipun tiyang sedasa ingkang sesarengan maju menika boten wonten
ingkang saged ngengingi raganipun Ki Jenggi. Malah kosok wangsulipun, tiyang
sedasa menika sami rata pikantuk jotos utawi sadhuk saking Ki Jenggi lan
ndadosaken tiyang sedasa kala wau sami dhawah klesetan dhateng siti, boten
saged majeng malih”.
“Nyata sekti tenan wong sing jenenge Ki
Jenggi mau” kula wicanten alon.
“Inggih Gus, lajeng Ki Jenggi mameraken
dedamelipun ingkang wujud gada tosan” Pikat nyauti wicanten kula.
“Gada Wesi?” kula pitaken.
“Inggih, agengipun sapupunipun tiyang”
Pikat wicanten malih “panjangipun watawis sami kalihan tanganipun tiyang,
ingkang alit namung ing cepenganipun. Nalika salah satunggal saking siswanipun
Kyai Daka kadhawuhan ngangkat gada menika, ketingal menawi radi kawratan. Nanging
ing tanganipun Ki Jenggi, gada menika ketingal namung kados cuthik kemawon
dipun undha lan dipun obat-abitaken ing awang-awang nuwuhaken suwanten gemrubug
damel kekesipun ingkang sami ningali”.
“Kuwi sing jenenge Ki Jenggi?” kula
pitaken malih.
“Inggih Gus” ingkang wangsulan gentos
Kesit “ingkang kaping kalih naminipun Ki Lembong. Sami kalihan Ki Jenggi, Ki
Lembong nedhi mengsah tiyang sedasa, sedaya dipun kengken mandi dedamel,
kenging pedhang, tumbak lan sanes-sanesipun. Sawatawis Ki Lembong namung
lelawaran boten nyepeng menapa-menapa. Lan tiyang sedasa ingkang sami nyepeng
gegaman pedhang lan tumbak kangge ngrubut Ki Lembong menika, dereng ngantos
angsal seket jurus, sedaya sampun sami njengkilang dhawah ngathang-athang,
sanaosa boten wonten ingkang nandhang tatu awrat, nanging sedaya sampun sami
ketelasan tenaga, boten saged nutugaken ngrubut Ki Lembong malih”.
“Sajake sing jeneng Lembong kuwi ya
nduweni kasekten sing nggegirisi Paman?” kula nyelani rembag.
“Inggih Gus, kajawi menika Ki Lembong
ugi nggadhahi dedamel ingkang wujud tumbak sekti ingkang dede sabaening tumbak”
Kesit suka wangsulan.
“Dudu sabaene tumbak kepriye ?” kula
pitaken malih.
“Tumbak menika, landheyanipun saking
kajeng Kukun, dipun ukir ketingal gilap, dipun entra wujud badanipun sawer,
sirahing sawer arupi landhepipun tumbak ingkang kados ilatipun sawer sawatawis
siyunging sawer kalih wujud grenthelaning tumbak” Kesit nyariyosaken tumbakipun
Ki Lembong “lan ingkang sakalangkung nggegirisi malih, nalika tumbak kala wau
dipun uncalaken ing siti, dumadakan saged santun warni dados sawer bandhotan
sawentis agengipun ingkang gulunipun saged mekrok, saged ngadeg ngantos kalih
protiganing badanipun, nyander-nyander lan ngemprosaken upas. Saha saged dipun
kendhalekaken dening ingkang gadhah nuwun inggih Ki Lembong menika”.
Kraos miris salebeting manah kula mireng
cariyosipun Kesit ingkang ngojahaken kasektenipun Ki Jenggi lan Ki Lembong
ingkang criyosipun taksih sedherekipun Kyai Daka menika. Nanging raos miris menika
nunten kula sirep kalihan ngemut-emut dhawuh piwucaling wewarah kina ingkang
nate kula waos ing lontar ingkang kasimpen ing gothakanipun Bapa. Piwucal
ingkang nyebataken bilih sura sudira jayaningrat swuh brastha tekaping ulah
darmastuti. Badhea sekti bebasan kekadang dewa kekendhit mimang, manawi
lampahipun cengkah kalihan dhawuhing Allah mangka boten badhe lana. Boten
benten kalihan kados menapa anggenipun nggegirisi aji Candhabirawa agemanipun
Prabu Salya duk perang Bharatayuda, ewa samanten tanpa daya babar pisan sareng
ngadhepi Prabu Yudhistira ingkang nyata nggadhuh manah ingkang suci. Kanthi
ngemuti piwucal kina ingkang makaten menika, sakala raos miris ing manah lajeng
ical, gantos raos pasrah dhateng purbaning kawasa kanthi anyenyuwun mugi
kaparingan karahayon ing donya prapteng delahan.
“Lan ingkang kaping tiga naminipun Ki
Dodor, Gus” Kesit nglajengaken anggenipun cariyos “benten kalihan Ki Jenggi
menapa dene Ki Lembong, Ki Dodor ingkang nggendhong keba ageng ing gegeripun
menika, namung cucul rasukan, keba ingkang dipun gendhong dipun selehaken.
Lajeng mapan linggih nyingkur tiyang-tiyang ingkang waunipun dipun adhepi,
kalihan kengkenan dhateng para siswa, sinten kemawon kenging ndhawahaken Tumbak
utawi pedhang dhateng gegeripun Ki Dodor, menawi saged damel tatu badhe dipun
sukani ganjaran. Kathah para siswanipun Kyai Daka ingkang nyobi, nanging boten
wonten ingkang saged damel tatu ing gegeripun Ki Dodor”.
“Yen mangkono sekti tenan sing jeneng Ki
Dodor kuwi Paman?” kula nyelani wicanten.
“Inggih Gus” wangsulanipun Kesit ingkang
lajeng dipun sambet “lha keba ingkang wau dipun gendhong ing gegeripun Ki
Dodor, menika jebul isi gegamanipun Ki Dodor. Nalika keba dipun suntak,
isinipun sawer-sawer mandi, kados panunggalanipun sawer weling, sawer welang,
badhotan, dumung, luwuk lan sapiturutipun. Cacahipun kathah. Pepuletan kados
benang ruwet nika. Nanging kanthi gampil Ki Dodor ngrayuki sawer-sawer kala wau,
lan anehipun malih sawer-sawer kasebat lulut lan manut dipun prentah dening Ki
Dodor, inggih awit saged ngereh sawer-sawer kathah menika, lajeng Ki Dodor
mastani bilih sawewr-sawer menika mila dados dedamelipun menawi ngadhepi
mengsah”.
“Pancen yen krungu apa sing ndika
critakne iku mau, gelem ora gelem, awake dhewe kudu ngakoni yen Kyai Daka lan
Lurah Danara pancen nduweni kekuwatan kang nggegirisi” kula nanggapi
cariyosipun Kesit lan Pikat “lan mesthine crita ndika isih akeh maneh, saiki
ndika tutugne, sajake Ki Bebau Jangglengan lan Bebau Grojoganngubal wis ora
sabar kepengin ngerti tutuge crita ndika iki”.
“Lha menika ingkang kalebet sakalangkung
wigatos Gus lan kula kinten langkung mbebayani katimbang bebaya ingkang ngarah
dhateng Kakang Tanggon lan kanca-kancanipun wau” Kesit suka wangsulan lan badhe
nutugaken anggenipun cariyos.
Ana candhake
Tidak ada komentar:
Posting Komentar