Total Tayangan Halaman

Kamis, 05 Oktober 2023

SENDHANG MUSTIKANING WARIH 7 (131)

131.

        Sampun sapeken langkung, wiwit wontenipun kedadosan griyanipun Tanggon lan Pahing kadhatengan durjana ingkang aneh wewujudanipun menika. Lan wiwit kedadosan menika, sinoman ingkang dados sapukawating Dhusun, ngencengi anggenipun rondha. Wiwit sonten ngantos enjing, gredhu-gredhu parondhan, regol-regol margi prapatan lan protigan sarta regol pekaranganipun para Bebau tansah boten sepen kalihan tiyang-tiyang ingkang sami siaga ing dedamel. Awit boten namung para sinoman kemawon ingkang saba dhateng Gredhu lan regol lan gilir gumanti sami ngubengi padhusunan, nanging para warga padhukuhan ugi kathah ingkang sami tumut sabiyantu ngreksa katentremaning Dhusun. Kyai Daka ugi marentahaken sedaya siswa lan calon siswa ingkang ndherek gladhen ing sanggaripun, mliginipun para siswa lan calon siswa ingkang griyanipun saking Kepuh Agal, supados tumut ngempal kalihan para sinoman ingkang saben dalu rondha menika. Para Bebau wiwit suruping surya ngantos meh mletheking srengenge ing wanci enjing, ugi sami nganglang ing padhukuhanipun piyambak-piyambak. Kajawi Bebau Sidamulya ingkang kajawi nganglang ing padhukuhan ingkang dados tanggel jawabipun ugi asring anggenipun nganglang ngalangkungi dhukuh-dhukuh sanesipun. Tata gelar Lurah Danara ngetingalaken anggenipun nguwatosaken katentremaning Kepuh Agal.

        Sawatawis menika, Tanggon, Pahing, Pangkas saha Tolu, sampun boten ketingal. Awit sampun kesah ngungsi dhateng wana sakilenipun Lepen Gebyog, kados ingkang kula prentahaken. Lan saestu, Ki Pawana menapa dene Ki Pahang, tuwin Ki Pawit lan Ki Panulad ingkang mangertos dhateng pundi purugipun Tanggon lan kanca-kancanipun, sami kukuh anggenipun nyingidaken wewados menika. Dados inggih boten wonten ingkang mangertos menawi Tanggon sakancanipun sami umpetan. Namung kemawon, dangu-dangu ugi wonten ingkang cluluk, nangkletaken Tanggon lan tiyang tiga sanesipun, dugi boten ketingal babar pisan.

        “Tak jaluk yen ana sing nakokne Tanggon, Pahing, Tolu lan Pangkas kok ora katon, aja banter-banter” makaten wangsulanipun Ki Pawana nalika wonten ingkang nakenaken bab anggenipun Tanggon boten ketingal, nalika samanten Ki Pawana nuju wonten ing Gredhu Parondhan ingkang caket kalihan Dalem Kalurahan, ingkang wonten mriku kajawi para sinoman ugi wonten Bebau Sidodadi Ki Sudib, Bebau Sidamulya Ki Lurah Danara  lan kula ugi nuju wonten mriku “awit bares wae, aku iki uga lagi bingung nggoleki. Lan Biyang Tanggon lan wong tuwane Pangkas, saben dina mara nang omahku, saprelu nakokne anake kuwi padha menyang ngendi. Ki Bebau ing Grojoganngubal uga bingung dhewe, merga adhine si Pahing kae ya ilang, sawuse ana kedadeyan omahe dileboni maling sing aneh kae. Nek si Tolu pancen ora ana sing nakokne, nanging Bapa sing rumangsa dingengeri Tolu, tenane ya lagi bingung merga ilange bocah sing pinter ngundhuh klapa kuwi”.

        “Lha kinten-kinten lare sekawan niku icalipun dhateng pundi Ki Jangglengan?” Lurah Danara lajeng pitaken “kok sajak nyalawadi? Ical tanpa lari. Mesthinipun Ki Pawit priyantun sepuh ingkang tuwajuh ngudi ngelmi kebatosan, saged ngetang lan njarak dhateng pundi purugipun lare sekawan kala wau. Menapa ndika dereng nyuwun pirsa bab menika dhateng Ki Pawit, Ki Jangglengan?”.

        “Kula mila boten nangkletaken bab menika dhateng Bapa, Ki Danara” wangsulanipun Ki Pawana sareh “jalaran kula ngertos menawi Bapa menika dede Dhukun prewangan, ngelmi kebatosan ingkang dipun gilut lan kawarahaken dhateng ingkang pitaken, mligi lampah kangge gesang ing saged migunani dhumateng sesamining titah saha lampah kangge nggayuh sangu menawi benjing wangsul ing jaman kalanggengan. Malah mbok menawi nDika, ingkang dados Lurahing para siswanipun Rama Kyai Daka, mbok bilih saged metang mawi jarak, dhateng pundi purugipun lare sekawan menika?”.

        Dipun wangsulaken pitakenipun dhateng piyambakipun malih, Ki Danara ketingal radi mbrabak. Nanging inggih namung sakedhap, malah lajeng kalihan mesem Lurah Danara nunten wangsulan :

        “Kula niki sami kalihan ndika Ki Jangglengan. Sanaosa kula niki kapitados nglurahi sedaya siswanipun Bapa Guru Kyai Daka ingkang sampun kasumerepan dening sedaya tiyang bilih Bapa Guru menika segaraning ngelmi agal lan alus, nanging ingkang kula guleti namung ing babagan ulah kanuragan lan aji jaya kawijayan. Menawi ing ulah kebatosan lan petang saha njarak, kula mila dereng kepengin anyinaoni. Dados inggih kula boten mangertos”.

        “Nuwun sewu Ki Bebau Lurah Danara” dumadakan Ki Surata, Carik Dhusun Kepuh Agal ingkang ugi wonten mriku wicanten dhateng Lurah Danara  “menawi makaten Rama Kyai Daka mesthinipun pirsa utawi saged metang lan anjaraki dhateng pundi purugipun lare sekawan ingkang ical menika?. Menapa Ki Lurah Danara boten ngersakaken nyuwun pitedah dhateng Rama Kyai Daka?”.

        “Nyuwun pangapunten Ki Carik” panggah kalihan mesem Ki Danara suka wangsulan “kula mila dereng nyuwun pitedah babagan menika dhateng Bapa Guru Kyai Daka, jalaran kula boten kepengin lan boten wantun nglangkahi Ki Bebau Jangglengan. Awit Ki Jangglengan ingkang kapitados dening Sawargi Ki Lurah Kepuh Agal angesuhi para Bebau ing mriki. Kamangka kula minangka Bebau andhahanipun Ki Jengglengan, dereng nate kadhawuhan nyuwun pitedah dhateng Bapa Guru Kyai Daka ing babagan icalipun warga Kepuh Agal cacah sekawan menika. Menawi kula kesesa nyuwun pitedah dhateng Bapa Guru, kamangka dereng kaparentah dening Ki Jangglengan, kula kuwatos menawi kadakwa sampun degsura kumawantun nglangkahi Ki Jangglengan, ingkang ugi kagungan papan pitakenan, nuwun inggih tiyang sepuhipun piyambak, Ki Pawit ingkang ugi pana ing babagan ngelmi kebatosan”.

        Kula tingali Ki Pawana njengkerutaken bathuk, ketingalipun Ki Pawana ngertos menawi Ki Danara anggenipun suka wangsulan dhateng Ki Carik kala wau katumpangan raos pamer, maneraken kawaskithanipun Kyai Daka lan semu ngremehaken dhateng Ki Pawit. Ki Pawana lajeng njejegaken anggenipun linggih, tumunten wicanten :

        “Sakniki ngaten kemawon Paman Surata lan Ki Danara, menawi nyata Kyai Daka saged ametang saha anjaraki temah saged nguningani ing pundi purugipun Tanggon, Pangkas, Pahing saha Tolu, benjing enjing kula badhe sowan ing ngarsanipun Rama Kyai Daka, nyuwun tulung lan nyuwun pitedah murih prakawis menika tumunten saged padhang”.

        “Sampun Ki Jangglengan……” dumadakan Ki Danara wicanten amenggak dhateng Ki Pawana.

        “Sampun kados pundi Ki Danara?” Ki Pawana lajeng pitaken.

        “Kajeng kula makaten” Ki Danara lajeng wicanten sareh “kula kemawon ingkang badhe manggihi Bapa Guru Kyai Daka, kula badhe matur menawi kula kadhawuhan dening Ki Jangglengan, kapurih nyuwunaken pitedah prakawis menika. Mangke menawi sampun wonten kabar saking Bapa Guru Kyai Daka, badhe kula aturaken dhateng ndika”.

        “Manawi makaten, lajeng benjang menapa ndika marak ing ngarsanipun Kyai Daka, Ki Danara?” Ki Pawana pitaken.

        “Menawi kula, sawanci-wanci saged kemawon marak ing ngarsanipun Bapa Guru Kyai Daka, Ki Jangglengan” wangsulanipun Ki Danara “malah menawi Ki Jangglengan ngersakaken kula marak dalu menika, sak niki kula saged sowan dhateng Bapa Guru, namung kula boten mangertos menapa pitedah saking Bapa Guru menika mangke saged kula tampi dalu menika menapa benjing, sepisan malih kula boten mangertos”.

        “Inggih Ki Danara” Ki Bebau Jangglengan lajeng wicanten malih “kados pundi murih saenipun, benjang menapa anggen ndika badhe marak ing ngarsanipun Rama Kyai Daka, kula kinten ndika langkung mangertos”.

        “Kula kinten langkung cepet langkung prayogi Ki Jangglengan” Ki Danara suka wangsulan “dalu niki ugi, kaparenga kula nyuwun pamit, boten saged nglajengaken ndherek rondha, kula badhe marak ing ngarsanipun Bapa Guru Kyai Daka”.

        Boten ngentosi wangsulan, Ki Danara lajeng ngadeg. Nyaketi kapalipun ingkang dipun cancang ing sacaketing gredhu, lajeng dipun tunggangi bablas tumuju Sidamulya. Mila saben nganglang Ki Danara menika benten kalihan Bebau sanesipun ingkang milih mlampah ndharat, menawi Ki Danara mesthi kalihan nunggangi kapalipun.

        “Sedulur kabeh” sareng suwantening tracak kapalipun Ki Danara sampun boten kapireng, Ki Pawana lajeng wicanten dhateng tiyang-tiyang ingkang wonten gredhu “iki aku karo Gus Pradapa arep nutugne laku, niti priksa panggonan liyane, nDika kabeh kareben disepuhi dening Paman Carik Surata lan Ki Sidadadi , panggah ana kene. Sawayah-wayah ana sing mbebayani lan ndika mbutuhake pitulungan, aja kesuwen tumuli aweh tengara kanthi nuthuk kenthongan, kanthi mengkono aku karo Gus Pradapa tumuli bisa bali mrene maneh”.

        “Mangga Gus, kula dherekaken” Ki Pawana lajeng ngadeg lan ngajak kula bidhal.

        “Ayo Kakang” kula wangsulan kalihan mangkat ngadeg.

        Jebul sareng sampun radi tebih saking gredhu parondhan, Ki Pawana ngajak kula wangsul dhateng Dalem Kalurahan. Dugi mriku boten mampir dhateng Regol Parondhan, nanging Ki Pawana ngajak bablas mlebet dhateng papan ingkang padatan kula damel jagongan kalihan piyambakipun.

        “Nyuwun pangapunten lho Gus” wicantenipun Ki Pawana kalihan mapan linggih “kula wau kebacut mitados Ki Danara murih ngadhep gurunipun nakenaken prakawis icalipun Tanggon”.

        “Kuwi wis bener lan trep Kakang” wangsulan kula.

        “Kados pundi menawi mangke Kyai Daka saestu mengertos dhateng pundi purugipun Tanggon sakancanipun menika Gus?” Ki Pawana pitaken malih “kok manah kula lajeng kraos sumelang lan kuwatos?”.

        “nDika kuwi kok kaya bocah cilik ta Kakang?” kula gumujeng alit “aku duwe pangira yen Kyai Daka ora bakal ngerti menyang ngendi parane Paman Tanggon, Paman Pahing, Paman Tolu lan Kakang Pangkas. nDika kudu ngerti, metune Lurah Danara saben bengi sing jarene nganglang, kuwi ora merga arep melu njaga katentremane Desa, nanging tenane uga lagi nggoleki burone sing diarah cilakne kae. Dadi sing bingung nggoleki Paman Tanggon sakancane kuwi rak dudu awake dhewe ta? Nanging Lurah Danara karo kanca-kancane. Bisa nampa sing tak karepake Kakang?”.

        “Inggih Gus, sampun ngertos kula” Ki Pawana wangsulan ugi kalihan gumujeng alon.

        “Kaping pindhone Kakang” kula wicanten malih “saupama Kyai Daka bisa ngerti ing ngendi anggone umpetan Paman Tanggon, aku lan ndika aja kuwatir, percaya wae yen dhawuhe Eyang Pandhanwangi iku luwih bisa diugemi tinimbang kandhane Kyai Daka sing digawa Ki Danara”.

        “Inggih Gus”

 

 

Ana candhake

  

 

 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

SENDHANG MUSTIKANING WARIH 8. (52)

  52.         Tiyang-tiyang ingkang wonten ing Pringgitan sampun boten kaget malih mireng wicantenipun Bebau Sumber makaten menika. Sadaya s...