Total Tayangan Halaman

Jumat, 06 Oktober 2023

SENDHANG MUSTIKANING WARIH 7 (132)


 

132.

        Jebul petangan kula leres, Ki Danara sampun sapeken boten nyukani kabar Ki Pawana menapa ingkang dados pitedahipun Kyai Daka ngengingi icalipun Tanggon sarencangipun. Malah ketingalipun Lurah Danara semu pekewuh menawi panggih kalihan Ki Pawana, ketitik saben-saben kepanggih boten dangu lajeng ngalih, kanthi pawadan maneka warna. Dados inggih boten saged jagongan kados saderengipun Lurah Danara nyagahi badhe nyuwun pitedah dhateng pundi purugipun Tanggon dhateng Kyai Daka ingkang ceriyosipun samodraning ngelmi agal lan alus menika. Ki Pawana inggih boten ngewah-ewahi adat ugi boten ngrembag babagan menika kalihan kula, ketingalipun Ki Pawana ugi sampun mangertos bilih Kyai Daka boten saged metang utawi njarak dhateng pundi kesahipun lare sekawan, Tanggon sarencange niku.  Malah Ki Pawana lajeng ngajak rembagan, menawi kawontenan ing Kepuh Agal keringalipun sampun boten nguwatosi malih. Awit wontenipun Durjana aneh ingkang nate mlebet Dhusun inggih namung kaping sepisan, ing griyanipun Biyang Tanggon lan Griyanipun Pahing menika kemawon.

        “Kangge jagi wanci dalu, lare-lare sinoman sampun kula kengken ngirangi, Gus” criyosipun Ki Pawana nalika mampir ing Dalem Kalurahan “dados siyangipun sampun sami saged makarya ing pategilan utawi ing sabin kanthi sekeca, boten ngantuk lan boten kekeselen”.

        “Iya Kakang” wangsulan kula “wangune sawise padha ngerti yen sing diarah cilakane padha lunga, banjur padha leren olehe nggoleki neng Kepuh Agal. Nanging aku percaya wong-wong sing ngarah cilakane Paman Tanggon sakancane mesthine ya isih dikongkon golek kabar menyang ngendi parane wong papat kuwi. Mula awake dhewe ora kena ninggal kaprayitnan”.

        “Inggih Gus, kula tansah ngrantos pitedah saking Gus Pradapa” wangsulanipun Ki Pawana.

        “Aja banjur tansah njagakne aku Kakang” kula lajeng wicanten “wiwit Bapa paring dhawuh marang aku supaya nindakne jejibahan winadi kae, saiki wis meh sesasi. Kamangka aku mung diwatesi patang puluh dina kudu wis budhal. Mula Kakang Pawana tak jaluk, tumuli ngajak rembugan karo Siwa Pawit, Para Sesepuh, Para Bebau lan Sapukawat kapan prayogane, kepyakan anggone Kakang Pawana ganti sebutan dadi Ki Kepuh Agal Kapindho. Sokur yen olehe nganakne kepyakan kuwi mengko aku isih ana Kepuh Agal, dene saupama aku wis budhal ya ora apa-apa”.

        “Menawi makaten benjing kemawon para kadang Bebau lan saperanganing sesepuh saha sapukawat, tuwin Bapa Pawit kula ajake dhateng Kalurahan ngrembag lan ngrancang anggenipun badhe nindakaken kepyakan menika kalihan Gus Pradapa. Kados pundi menawi makaten Gus ?” Ki Pawana lajeng nedhi tetimbangan kula.

        “Becike, perkara kuwi aja ajak-ajak aku Kakang” kula wangsulan “awit nek mung ngrembug utawa ngrancang lakune adicara kepyakan kuwi kena diarani ora ana sing mbutuhne pamikir sing abot. Dadi Kakang Pawana lan Para Bebau mesthi wis bisa nindakne kanthi becik, dene menawa ana sing butuh ditakokne malah sing luwih pener olehe takon ya marang Siwa Pawit sing wis akeh sing diweruhi. Kajaba saka iku, aku iya arep tata-tata budhal, dadi ya becike aku lan ndika andum gawe wae, donga-dinonga muga-muga kabeh bisa lumaku kanthi becik”.

        “Nanging kula kuwatos menawi mangke Danara lan kanca-kancanipun, inggih ingkang wonten ing barisan sesepuh lan Sapukawat, sami ngreregoni lampahing adicara kepyakan mangke Gus?”.

        “Kakang Pawana, apa kang bakal ndika tindakake kuwi kabeh ana landhesane” kula suka pitutur dhateng Ki Pawana “ya kuwi dhawuh saka Sawargi Bapa kang uga disekseni dening Siwa Pawit, lan Bebau-bebau Kepuh Agal kabeh, kajaba Ki Danara. Anane Ki Danara ora melu ngrungokne dhawuhe Bapa jalaran Ki Danara nuju lelungan ninggalne tlatah Kepuh Agal, kamangka nalika samana anggone lunga Ki Danara tanpa aweh weruh marang ndika sadurunge,  minangka sesulihing Bapa. Kamangka ndika ya pirsa, apa kang kadhawuhake dening Bapa kuwi kabeh mawa lelandhesan paugeraning Desa Kepuh Agal. Dadi saupama ana sing ngregon-ngregoni anggon ndika madeg dadi Lurah Kepuh Agal, kuwi padha wae arep wani nantang Paugeraning Desa”.

        “Inggih Gus, menawi makaten, pangestunipun Gus Dapa ingkang tansah kula suwun” Ki Pawana lajeng pamitan badhe wangsul lan badhe manggihi Wa Pawit lan sedaya ingkang badhe dipun ajak rembagan prakawis ngrancang lampahing adicara kepyakan.

        Kula nicil rumaos lega, jalaran Ki Pawana sampun badhe netepi dhawuh saking Bapa. Ing pangangkah saderengipun adicara kepyakan, kula badhe bidhal dhateng Kutha Gedhe Mataram, ngaturaken iket ingkang minangka tandha bilih kula saged sowan ngadhep Gusti Patih Mandaraka lumantar Gusti Raden Mas Tumenggung Tesengkusuma. Mangke kalihan bidhal, kula badhe mampir ing griyanipun Ki Pawana, pamitan saha masrahaken Dalem Kalurahan saisinipun miwah rewang-erwangipun pisan dhateng Ki Pawana, awit mila Dalem Kalurahan menika papanipun Lurah ingkang mangreh lan mranata Dhusun Kepuh Agal menika.

        Nanging saderengipun pangangkah kula menika saged kaleksanan, let kalih dinten sasampunipun kula rerembagan kalihan Ki Pawana, Ki Pawana sampun manggihi kula malih.

        “Awit pangestunipun Gus Pradapa, rembagan ngrancang lumampahipun adicara kepyakan sampun kaleksanan kanthi boten manggih rubeda menapa-menapa Gus” Ki Pawana nyukani kabar dhateng kula “kalebet Ki Danara lan Kyai Daka ingkang ugi dugi ing Jangglengan kadherekaken, Ki Jenggi, Ki Lembong lan Ki Dodor, sedaya sami saged nampi dhawuh saking Sawargi Ki Lurah bab jejibahan ingkang badhe kula sandhang salajengipun”.

        “Sokur ta yen pancen mangkono Ki Kepuh Agal Kapindho” wangsulan kula kalihan mesem remen “aku ora nyana yen ndika ya ngrawuhne Kyai Daka barang ing rembugan ngrancang adicara kepyakan kuwi”.

        “Estunipun kula boten ngaturi Kyai Daka Gus” Ki Pawana lajeng wicanten malih “nanging Kyai Daka dugi piyambak, malah ngajak sedherekipun cacah tiga, ingkang miturut kojahipun Kesit kala samanten nggadhahi kadigdayan ingkang ngedab-edabi menika. Mila anggenipun dugi Kyai Daka menika namung badhe suka kabar dhateng kula prakawis ingkang dipun tangkletaken dhateng piyambakipun dening Ki Danara nalika samanten, inggih menika bab icalipun Tanggon lan rencang-rencangipun”.

        “Lha sawuse dietung lan dijarak dening Kyai Daka, banjur miturut Kyai Daka Paman Tanggon sakancane saiki ana ngendi?” kula pitaken malih.

        “Kyai Daka cariyos bilih wekdal menika, lare sekawan kasebat taksih ketutupan ron salembar ingkang dereng saged kasingkiraken dening Kyai Daka. Jalaran ron salembar kasebat ron saking tetuwuhan tanemanipun lelembat ingkang mbaureksa Dhusun Kepuh Agal menika. Lan murih saged anyingkiraken ron salembar kala wau, Kyai Daka mbetahaken Dhuwung Pusaka ingkang dados sipat kandelipun Dhusun Kepuh Agal menika, inggih menika Dhuwung Kyai Pantek, ingkang nate dados agemanipun Sawargi Ki Lurah” Ki Pawana suka wangsulan.

        “Lha Ki Lurah banjur percaya karo apa sing dikandhakne Kyai Daka ngono kuwi mau?” kalih gumujeng alon kula pitaken malih dhateng Ki Pawana.

        Ki Pawana boten tumunten wangsulan, praupanipun nedahaken raos boten sakeca dhateng kula, nanging inggih boten dangu nunten mangsuli :

        “Menawi kula boten pitados Gus, awit kula langkung pitados dhateng Gus Pradapa ingkang sampun nampi dhawuh saking Nyai Pandhanwangi. Nanging para sesepuh lan para sapukawating Dhusun ketingalipun kathah ingkang sami pitados dhateng wicantenipun Kyai Daka makaten kala wau”.

        “Lha banjur wangsulan ndika marang Kyai Daka kepriye Kakang ?” kula pitaken malih.

        “Ing babagan menika kula boten wangsulan menapa-menapa Gus” wangsulanipun Ki Pawana “nanging sareng ngrembag ingkang wonten sambetipun kalihan adicara kepayakan, kapeksa kula nyagahi badhe matur dhateng Gus Dapa”.

        “Mengko dhisik, aku kok durung pati mudheng karo sing ndika kandhakne sing keri dhewe iki mau ta Kakang?” kula pitaken “cethane kepriye?”.

        “Kyai Daka suka rerigen dhateng kula, murih lana anggen kula ngemban dhawuhipun Sawargi Ki Lurah lan katetepaken minangka Ki Kepuh Agal Kapindho, salebeting adicara kepyakan menika kula kedah kaungkulan  Sipat Kandel Dhusun Kepuh Agal inggih Kyai Pantek kados ingkang sampun kula aturaken kala wau lan ingkang mandi Kyai Pantek ing adicara menika kedah sesepuh ingkang pana kalihan wewatakanipun Kyai Pantek. Estunipun Bapa inggih sampun wicanten dhateng Kyai Daka menawi Kyai Pantek menika dede Sipat Kandel Dhusun Kepuh Agal, nanging Dhuwung kagungan Dalem Kanjeng Sinuwun Sultan Pajang ingkang lumantar Nyai Pandhanwangi kaampilaken dhateng Sawargi Ki Lurah, lan gandheng Ki Lurah sampun seda Bapa nginten menawi sampun kapulung wangsul dening Nyai Pandhanwangi. Nanging Kyai Daka boten saged nampi pamanggihipun Bapa makaten kala wau, awit adhedhasar wangsit ingkang dipun tampi saha miturut panyawanging netra batinipun Kyai Daka, Dhuwung Kyai Pantek menika taksih manggen ing Dalem Kalurahan mriki saha dipun reksa dening Gus Pradapa. Lajeng Kyai Daka kengkenan kula murih matur dhateng Gus Pradapa nyuwun ngampil Dhuwung Pusaka Kyai Pantek menika badhe kaaturaken dhateng Kyai Daka ingkang badhe kaginakaken ing adicara kepyakan kula saha kangge nyingkiraken ron salembar ingkang nutupi lare sekawan ingkang ical kala wau. Kula boten saged wangsulan kajawi anyagahi ingkang dados kengkenanipun Kyai Daka kala wau. Samangke borong Gus Pradapa kados pundi anggenipun paring dhawuh dhateng kula, ingkang mangkenipun badhe kula cariyosaken dhateng Kyai Daka”.

        Mireng cariyosipun Ki Pawana ingkang makaten kala wau, kula lajeng kengetan kalihan dhawuhipun Kanjeng Eyang Nyai Pandhanwangi nalika paring pitedah dhateng kula bilih kadigdayan lan kasantikanipun tiyang-tiyang ingkang manunggal kalihan Kyai Daka menika boten badhe pasah menawi kacakaken ing sakilening Lepen Gebyog, lajeng kula kengkenan dhateng Ki Pawana murih mrentahaken dhateng Tanggon sarencangipun singidan dhateng wana ingkang wonten sakilening Lepen Gebyog. Inggih nalika samanten Nyai Pandhanwangi ugi paring dhawuh bilih pacoben awrat ingkang badhe kula tampi sampun meh wancinipun dumugi. Lan kula panggah taksih kengetan dhawuh ingkang rumiyin, bilih menawi kula saged lulus saking pacoben menika, badhe nggampilaken anggen kula suwita dhateng Kutha Gedhe Mataram, nanging menawi boten lulus, kula badhe manggih pejah nistha, kasiya-siya.

 

 

Ana candhake

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

SENDHANG MUSTIKANING WARIH 8. (52)

  52.         Tiyang-tiyang ingkang wonten ing Pringgitan sampun boten kaget malih mireng wicantenipun Bebau Sumber makaten menika. Sadaya s...