Total Tayangan Halaman

Jumat, 13 Oktober 2023

SENDHANG MUSTIKANING WARIH 7. (139)


 

139.

        Ing atine Kyai Daka ana rasa sing ora bisa nampa marang apa sing dadi wangsulane Ki Pawit sing ora klebu ing nalare kuwi. Wingi Kyai Daka nampa palapuran saka Lurah Danara yen Pradapa kapeksa ora bisa digawa bali menyang Kepuh Agal jalaran sawuse kena Kudhi sing disawatake Parwa, kunarpane Pradapa banjur ilang musna. Malah pangirane wong-wong bathange Pradapa sing ilang kuwi wis dipangan dening Dhemit sing mbaureksa sawijining watu gedhe sing manggon ing pinggire Kali Gebyog. Teka saiki kanthi entheng Ki Pawit kandha yen tekane wis nganthi Pradapa lan sawayah-wayah bisa diajak nemoni dheweke. Apa crita sing digawa Danara wingi kuwi dora?. Iku cetha yen luwih mokal maneh, ora ana tinone Danara wani dora marang dheweke. Kajaba saka iku, wong sepuluh sing ditambah wong lima las, sing diprentah nututi lan nggawa bali Pradapa, critane padha yen Pradapa kena Kudhine Parwa lan nandhang tatu sing abot, dadi saupama ora dibadhog dhemit sing mbaureksa watu gedhe sing ana pinggire Kali Gebyog, mesthine Pradapa wis tumekeng pati kentekan getih utawa saora-orane isih sekarat, embuh neng ngendi papane. Lan saupama ana sing aweh pitulungan marang Pradapa sing nandhang tatu abot, uga mokal yen saiki Pradapa wis bisa diajak bali menyang Kepuh Agal kajaba yen digotong lan mesthi durung bisa diajak rembugan.

        “Pripun Kyai ? Menapa sampun angsal Gus Dapa kula sowanaken ing ngarsa ndika, sakniki ugi?”  lagi ngrasakne kisruhe rasa, dumadakan Kyai Daka dikagetne dening pitakone Ki Pawit.

        “nDika sampun sembrana lho Ki Pawit” wangsulane Kyai Daka sajak ora seneng krungu pitakon sing kaya mangkono kuwi “ndika niku rembugan kalih tiyang tuwek, boten guyon klecon kalih lare sing lagi angon”.

        “nDika niku pripun ta Kyai?” Ki Pawit takon karo mesem sajak ngece “kula wangsul dhateng Pendhapa mriki niku nggih merga ajeng manggihi ndika Kyai Daka, Pangarsaning Paguron Ageng, Kyai sekti sing kondhang dados samodraning ngelmi agal lan alus. Gek kula niki nggih empun tuwek, boten lucu menawi wantun sembranan kalihan ndika. Kala emben ndika ngongkon kula murih madosi lan nganthi Gus Dapa wangsul dhateng Kepuh Agal minangka sarana anggen badhe ndika nambani anak kula lan para Bebau sarta para Sapukawat ingkang pating glethak niku? Sak niki sareng kula sampun angsal damel, kok ndika malah ngarani kula ngomong sembranan kaya guneman guyon klecon karo bocah angon, niku terange pripun?”.

        Nalika Ki Pawit guneman ngono kuwi mau, Lurah Danara metu saka omah mBuri, ditutne dening andhahane lan uga  Ki Jenggi, Ki Lembong lan Ki Dodor, wong telu sing kasebut keri iki lan Lurah Danara banjur ngadeg neng sisihe Kyai Daka kang uga isih ngadeg, dene andhahane Danara banjur padha bablas mudhun ing plataran Kalurahan.

        “nDika sampun salah tampa Ki Pawit” Kyai Daka nyarehne olehe guneman “mergi angsale ndika budhal lunga niku nembe  kalih dinten, kamangka teng pundi papane Raden Pradapa niku dereng cetha, kok ndika kanthi gampang saged wangsul ndherekne Raden Pradapa niku cethane pripun?”.

        “O ngoten ta?” Ki Pawit nglendhehne suwarane “papanipun Gus Pradapa niku empun cetha Kyai, kados sing ndika dhawuhne dhateng kula wingenane nika, menawi Gus Dapa nembe kakempalaken dening lelembut ingkang mbaureksa Dhusun Kepuh Agal kalihan lare-lare ingkang ical nalika samanten, boten saged katingalan dening tiyang limrah, jalaran nembe dipun tutupi ron salembar. Andilalah kala wingi niku, pas kula mlampah kalih anak kula Panulad niki, wonten angin radi banter, ron ingkang kangge nutupi Gus Pradapa lan lare-lare niku kabur, mula kula lajeng saged sumerep lan Gus Dapa lan lare-lare ugi sumerep kula. Lajeng lare-lare kalih Gus Dapa sami criyos menawi waunipun badhe wangsul boten sumerep margi, jane ngoten, Gus Dapa lan Tanggon sakancane nika nggih ngertos menawi dipadosi Ki Danara lan rencang-rencange, tiyang Ki Bebau Sidamulya niku nggih kober midaki ron ingkang nutupi Gus Dapa lan lare-lare niku. Nanging Ki Danara diceluki criyose boten ngrewes babar pisan. Kula nggih lajeng criyos, menawi kula ndika kengken madosi Gus Dapa, kula nggih criyos menawi Kyai Daka sampun kangen sanget dhateng Gus Dapa lan lare-lare kala wau. Mila sedaya inggih lajeng semrinthil ngetutne kula wangsul”.

        Krungu wangsulane Ki Pawit marang Kyai Daka mangkono kuwi, Panulad mesem banjur tangane ditutupne lambe ben ora keprojol guyune. Beda karo Danara sing banjur mbrabak abang praupane, mangar-mangar kaya kembang wora-wari. Untune nggeget banter, katon yen lagi ngampet kanepsone. Ki Jenggi sing uga ketok nek ora seneng ngrungokne tembung sing diucapne Ki Pawit, banjur bisik-bisik menyang kupinge Kyai Daka. Kyai Daka manthuk-manthuk, banjur guneman marang Ki Pawit :

        “Lha sak niki Raden Pradapa wonten pundi Ki Pawit? Nek nyata leres sing ndika kandhakne niku wau, mangga Raden Pradapa ndika aturi manggihi kula. Boten ing mriki, nanging ing plataran ngajeng mriku, sing papane luwih jembar lan luwih padhang”.

        “Inggih Kyai, mangga kula dherekaken teng plataran” wangsulane Ki Pawit sing banjur prentah marang anake wuragil “Panulad, Gus Dapa karo kancane loro kae mau aturana menyang Plataran, nemoni Kyai Daka”.

        “Inggih” wangsulane Panulad karo menyat “mugi-mugi ron sing wingi nutupi Gus Pradapa boten katut angin mriki lajeng nutupi malih”.

        Muni ngono kuwi, Panulad karo mesem, mripate nglirik prenahe Danara. Sing dilirik mencereng, mripate abang, nanging ora guneman apa-apa. Kyai Daka banjur ndhisiki metu arep mudhun menyang plataran, Danara karo Ki Jenggi, Ki Lembong lan Ki Dodor banjur tutwuri. Ki Pawit banjur pamitan marang mantune nek arep ngetutne Kyai Daka, karo pamitan Ki Pawit isih kober aweh pitutur marang mBok Mas Lurah supaya sabar.

        Ora suwe tekan Plataran Kalurahan, Kyau Daka ngadeg ing sisih kiwane uga ngadeg Ki Jenggi jejer karo Ki Lembong. Lan ing sisih kanane Danara dijejeri Ki Dodor. Sautara iku, para andhane Kyai Daka banjur mlumpuk ngadeg baris rapet neng mburine Gurune. Ki Pawit milih panggonan ngadeg ing ngarepe Kyai Daka watara gang rong dhepa. Saka regol ngarep Panulad mlebu plataran, ngiringne Pradapa sing diamping-ampingi Marga lan Rangga ing sisih kiwa lan tengene. Pradapa anggone mlaku katon jejeg, gagah, ora ana tandha-tandha yen lagi wae bubar lara.

        “Taklim kula katur Rama Kyai” kandhane Pradapa nalika lakune wis tekan ngarepe Kyai Daka.

        “Inggih Raden, boten langkung dhawah sami-sami” wangsulane Kyai Daka karo manthuk kurmat, nanging banjur takon karo suwara sing nuduhne ora senenging atine karo ngulati Rangga lan Marga “lha lare kalih menika sinten Raden? Kula dereng tepang lan boten betah kalih piyambakipun menika!”.

        “Inggih Kyai” wangsulane Pradapa karo mesem “nyuwun pangapunten menika Adhi Rangga lan Adhi Marga, kekalihipun ingkang samangke kajibah ngreksa kayuwananipun Dhuwung Kyai Pantek agemanipun sawargi Bapa Kepuh Agal Kapisan. Menawi Rama Kyai Daka, boten sarju ing panggalih awit wontenipun adhi kekalih menika, mangke kula aturanipun murih sumingkir sawatawis”.

        Ki Pawit lan Panulad padha mesem semu ngampet guyu krungu wangsulane Pradapa marang Kyai Daka mangkono kuwi. Beda karo Kyai Daka dhewe sing banjur groyok aweh wangsulan marang Pradapa :

        “Sampun Raden, sampun kadhawuhan sumingkir, kula kepengin rembagan sakedhik kalihan Kisanak Rangga lan Kisanak Marga menika rumiyin”.

        “Mangke rumiyin Kyai” wangsulane Pradapa panggah karo suwara sareh sing alus “kula mireng saking Wa Pawit lan Kakang Panulad, kabaripun Ki Kepuh Agal Kaping Kalih lan Para Bebau tuwin para Sapukawating Dhusun nembe nandhang gerah ing Pendhapa Kalurahan mriki? Menapa leres makaten?”.

        “Inggih Raden, mila leres kabar ingkang Raden tampi menika” wangsulane Kyai Daka karo suwara sing sajak prihatin “inggih awit kenging walat jalaran wantun ngawontenaken upacara kepyakan wisudan nanging saratipun kirang jangkep……”.

        “Manawi makaten” Pradapa nugel rembuge Kyai Daka “saderengipun Rama Kyai ngendikan kalihan Adhi Rangga lan Adhi Marga, kaparengna adhi kekalih menika paring jejampi dhateng Ki Lurah, Para Bebau lan para Sapukawat ingkang nembe sakit menika langkung rumiyin. Menawi Kyai boten marengaken, inggih sampun Adhi Rangga lan Adhi Marga badhe kula aturi sumingkir saking mriki. Awit miturut dhawuhipun Kyai ingkang lumantar Wa Pawit ingkang kula tampi, ingkang dipun betahaken Rama Kyai Daka menika namung kula piyambak, boten kalihan Adhi Rangga lan Adhi Marga”.

        Kyai Daka ora tumuli aweh wangsulan, malah wola-wali njengkerutne bathuke. Ki Lembong sing ngadeg ana sisihe tumuli, mbisiki Kyai Daka, alon-alon banget sing rumangsane mung bisa dirungokne Kyai Daka dhewe, kamangka Rangga lan Marga uga krungu kanthi cetha merga bocah loro kuwi wiwit mau wis ngecakne aji Sasra Pangrungune :

        “nDika idini wae, bocah loro kuwi nambani wong-wong sing padha ngglethak neng jogan kae. Nanging wisa tenung sing tak lebokne neng ragane wong-wong kae yekti ora ana tambane, aja maneh mung ditambani bocah sing lagi jajalan dadi dhukun, mbok Dewa pisan ora ana sing bisa nundhung tenung wisa peparinge Dewaning Upas Sang Nagaraja. Sajroning sepuluh dina mesthi kabeh wis modar dadi bathang”.

        Kyai Daka manthuk-manthuk karo mesem, banjur guneman marang Pradapa :

        “Inggih Raden kaleresan sanget menawi Kisanak Rangga lan Kisanak Marga kepareng badhe paring jejampi dhateng Ki Lurah saha sedaya ingkang nembe sakit ing pendhapa menika” Kyai Daka banjur prentah marang Lurah Danara “Danara dherekna Kisanak loro kuwi menyang papane Ki Lurah lan para Bebau sarta Sapukawating Desa sing lagi padha lara kae”.

        “Inggih Bapa Guru ngestokaken dhawuh” wangsulane Lurah Danara sing ditutugne kandha marang Rangga lan Marga “Ayo kisanak, tak terne munggah menyang Pendhapa papane wong-wong sing lagi padha lara sing arep ndika wenehi jamu kuwi”.

 

ana candhake

 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

SENDHANG MUSTIKANING WARIH 8. (52)

  52.         Tiyang-tiyang ingkang wonten ing Pringgitan sampun boten kaget malih mireng wicantenipun Bebau Sumber makaten menika. Sadaya s...