140.
Rangga lan Marga banjur njangkahne
sikile arep ngunggahi Pendhapa. Panulad tanggap, banjur ngetutne nom-noman loro
kuwi mau. Sadurunge mlaku Rangga kober mangsuli gunemane Lurah Danara :
“Matur nuwun Ki Danara, aku karo adhiku
ora mbutuhne wektu suwe kok, mung arep menehne jamu marang sing padha nunggu
kareben mengko diombekne marang sing lara, mau Kisanak Panulad kandha yen
batihe sing lara padha nunggoni. Dadi aku karo sedulurku mengko ora nganti
sapanginang ya bali menyang plataran kene maneh”.
“Iya” Danara wangsulan cekak.
Marga sing nduweni ngelmu kasarasan,
rumangsa seneng atine. Jalaran ora sah nganggo nakoni sing lagi lara, dheweke
wis weruh apa sing ndadekne Ki Lurah lan para andhahane kuwi lara, merga krungu
olehe bisik-bisik Ki Lembong marang Kyai Daka mau. Ya kuwi wong-wong kuwi kena
Tenung Upas sing dilebokne dening Ki Lembong. Mula sawuse tekan jogan lan
ngulati sing padha ngglethak karo ngempet rasa lara, Marga banjur njaluk tulung
marang Panulad supaya golek kendhi cacah pitu sing wis diiseni banyu kabeh. Ora
mbutuhne wektu sing suwe, Panulad wis oleh apa sing dijaluk Marga, jalaran
jebul wong-wong sing padha nunggu kulawargane kuwi racak padha nggawa banyu
saka omah sing uga diwadhahi kendhi. Ana sing sisa wingi durung diombe lan uga
ana sing lagi teka merga lagi wae olehe ngirim anak-anake.
“Kisanak Panulad aku nyuwun tulung maneh”
kandhane Marga karo ngetokne Bumbung wadhah jamu saka waliking klambine ana
buntelan klaras isi barang-barang bunder gedhene samrica-mrica. Saben kendhi
siji dileboni barang bunder kuwi siji, banjur Marga nisihne bunderan cacah
limalas maneh diulungne marang Panulad karo nutugne olehe kandha “Ki Lurah karo
Para Bebau sarta para Sapukawat sing lagi padha lara iki, tulung ndika unjuki
jamu iki siji-siji, banjur ndika aturi ngunjuk banyu kendhi sacukupe. Yen
banyune isih turah bisa diunjuk dening sapa wae sing ngelak”.
“Inggih Adhi” wangsulane Panulad karo
nampani barang sing diulungne Marga. Ing Batin Panulad ngetung cacahe barang
sing ditampa kuwi, kabeh ana limalas, dadi pas wong siji bageyan siji. Merga
sing lara kabeh ana limalas, kajaba Ki Lurah lan bebau cacah papat, ana
Sapukawat cacah sepuluh.
“Sabanjure sing prelu ndika ngerti”
Marga guneman maneh “sawuse ngunjuk jamu lan banyu kendhi iku, Ki Lurah lan
wong-wong sing lagi lara kuwi bakal krasa ngantuk banjur padha sare, nanging ya
ora suwe. Watara sapanginang, bakal padha wungu saka anggone sare lan muga-muga
awit pitulunganing Allah, lelara sing ana salirane Ki Lurah lan Para Bebau
sarta Para Sapukawat wis lunga, lan kanggo mulihnme kekuwatan murih bali wutuh,
kabeh ndika aturi dhedhe ing ngisore sunar srengenge, bisa ana latar kana, ing
mburine Kakang Pradapa sing lagi jejagongan karo Kyai Daka kae”.
“Inggih Adhi, dhawuhipun Adhi Marga
badhe kula tindakaken sak niki ugi” wangsulane Panulad.
“Iya Kisanak Panulad, ya mung kuwi
bisaku aweh tamba, muga-muga dikeparengake dening Gusti dadi sarana sarase Ki
Lurah lan kabeh sing lagi padha lara. Saiki aku arep bali menyang plataran
maneh, selak kesuwen anggone Kyai Daka ngenteni” Marga guneman maneh banjur
marang Danara Marga uga banjur kandha “wis cukup Ki Danara, sepisan maneh aku
nedha nrima marang ndika, saiki aku arep mudhun menyang Plataran maneh”.
Danara ora wangsulan, nanging banjur
ngetutne Rangga lan Marga sing ndhisiki mlaku arep mudhun menyang plataran, mbalik
menyang papane ngadeg mau. Ing batin Danara ngguyu, jebul tamba sing diwenehne
dening Marga marang Ki Lurah lan para andhahane mung wujud bunderan samrica-mrica
sing rupane putih kaya uyah. Kamangka Danara ya wis ngerti nek satemene larane
Ki Lurah karo para andhahane kuwi ora lara sabaene, nanging lara jalaran saka
Tenung Wisa mandi sing dikirimake sarana mantram sakti dening Ki Lembong.
Danara tau dikandhani Ki Lembong yen Tenung Upas kuwi mau peparinge Dewaning
Upas sing jejuluk Nagaraja. Dadi wis kena dipesthekne nek sawise diombeni jamu
saka Marga mau, wong-wong sing lara ora bakal bisa waras. Aja maneh mung jamu
sing rupane kaya uyah dicarup karo banyu kendhi, bisoa marasna sing padha lara.
Sedheng saupama ana Dewa mudhun saka Kahyangan wae, pra bakal ana sing bisa ngalahne
dayane Tenung Upase Ki Lembong. Danara ora tau ngerti marang Marga sadurunge,
lan ora ngerti nek jamu sing diwenehne Marga marang Panulad mau dudu sabaene
jamu. Nanging jamu peparinge Ki Tanparupa sing digawe saka pathine oyot,
godhong lan uwohe wit Ngilajul Marad sing thukul ing tengahing segara sakidule
Tanah Jawa, sing bisa kanggo nambani sewu lelara lan gawe tawane sakehing wisa
kang kebacut mlebu ing ragane manungsa.
Sawise Rangga lan Marga bali ngadeg ing
sisih kiwa lan tengene Pradapa, Kyai Daka rumangsa gumun, dene olehe nambani
wong-wong mau, Rangga lan Marga mung sedhela. Kyai Daka ngira yen nom-noman
loro kuwi mau wis kasoran perbawa karo dayaning Tenung Upas utawa Tenung Wisa
saka Ki Lembong sing wis dilebokne marang ragane Ki Lurah lan andhane, mula
banjur padha ngalih bali menyang papane sakawit. Nanging pangirane Kyai Daka
ngono kuwi mau ora diblakakne, malah banjur wiwit guneman ngajak rembugan
Pradapa :
“Estunipun Raden, kula menika nampi
wangsit saking Ingkang Maha Agung. Dene wosing wangsit inggih menika, ngabaraken
ngengingi sambet-rapetipun Dhusun Kepuh Agal kalihan sipat kandelipun inggih
menika Dhuwung Kyai Pantek ingkang rumiyin dados agemanipun Sawargi keng Bapa,
inggih Ki Kepuh Agal Kapisan. Dhusun Kepuh Agal badhe manggih ayem tentrem
tebih saking godha rencana manawi taksih katenggan dening Kyai Pantek kanthi
wetah, liripun kajawi blegeripun Kyai Pantek kedah cumondhok ing Kepuh Agal
mriki, ugi alusipun Kyai Pantek ugi kedah rumaos kraos ing Kepuh Agal. Kala
rumiyin, Sawargi Ki Kepuh Agal Kapisan mila saged momong lan ngladosi
kabetahaning batinipun Kyai Pantek mila boten nama aneh menawi, jaman Ki Kepuh
Agal Kapisan taksih sugeng, Dhusun menika tansah ayem tentrem, pagesanganing
kawula sansaya dangu sansaya makmur. Kosok wangsulipun, manawi ngantos Dhusun
Kepuh Agal kapisah kalihan Kyai Pantek, mangka Dhusun ingkang suwaunipun ayem
tentrem menika badhe wonten kemawon sambikalanipun. Gandheng Ki Lurah Kepuh
Agal Kapisan sampun kundur ing ngayunaning Pangeran, mesthinipun ingkang pirsa
kawontenanipun Kyai Pantek boten wonten malih kajawi jengandika Raden Pradapa”.
“Nyuwun pangapunten Kyai” Pradapa aweh
wangsulan alon nanging cetha “malah kula nembe menika mireng menawi Kyai Pantek
menika sipat kandel dhusun Kepuh Agal ingkang boten kenging kapisahaken. Awit
sadangunipun kula gesang, ingkang kula sumerepi Dhuwung menika agemanipun Bapa,
lan Bapa nate paring dhawuh menawi Dhuwung Kyai Pantek menika dede kagunganipun
Bapa piyambak, nanging bapa namung sadremi kaampilan kemawon. Lan nalika Bapa
badhe seda ingkang katengganan dening Wa Pawit, kula lan Para Bebau kajawi Ki
Danara Bebau ing Sidamulya, Bapa ugi boten dhawuh babagan menika. Lan sareng
Bapa sampun seda, ing Plangkan Pusaka Dalem Kalurahan, Kyai Pantek sampun boten
wonten malih. Lan mugi kauningan Kyai, nalika kula bidhal badhe ngayahi
jejibahan winados saking Bapa, ing margi kula kepanggih kalihan Ki Parwa
abdinipun Ki Danara lajeng katedahaken margi ingkang saged kaliwatan kapal,
jebul ing margi ingkang dipun tedahaken Ki Parwa kala wau kula malah kepanggih
tiyang-tiyang ingkang ngaken utusanipun Kyai lan nuwuhaken pasulayan. Rahayunipun
kula saged mlipir margi temah boten saged kapeksa dening utusanipun Kyai
ingkang badhe mbeta kula wangsul dhateng Kepuh Agal kanthi kawontenan gesang
utawi pejah. Lan nalika kula mlipir margi kala wau, kula lajeng kepanggih Adhi
Rangga lan Adhi Marga ingkang pranyata Adhi kekalih menika ingkang kajibah
ngreksa Kyai Pantek dening ingkang kagungan. Kula inggih gumun salebeting
manah, nalika kepanggih Wa Pawit ingkang ngendika menawi Wa Pawit kadhawuhan
dening Kyai murih madosi kula, kamangka saderengipun menika Kyai sampun utusan
kados ingkang kula aturaken ing ngajeng. Samangke sareng sampun kepanggih, Kyai
dhawuh badhe ngajak ngrembag Kyai Pantek, awit saking menika murih cethanipun,
Kyai kula suwun ngendika kemawon dhateng Adhi Rangga lan Adhi Marga, awit
kekalihipun menika ingkang langkung pana babagan Kyai Pantek”.
Diwangsuli dening Pradapa klawan tembung
sing dawa mangkono kuwi, sapandurat Kyai Daka mbrabak abang praupane, untune
digegetne kenceng. Samono uga kahanane Danara lan Ki Jenggi, Ki Lembong sarta
Ki Dodor. Lan nalika Pradapa nyawang wong-wong sing baris rapet ing mburine
Kyai Daka, Pradapa weruh yen Parwa lan wong sepuluh sing nyegat lakune kae uga
padha ana kono. Saka praupane katon yen Parwa lan wong-wong sing nyegat Pradapa
kuwi padha bingung atine.
“Mangke rumiyin Raden” Kyai Daka guneman
maneh, suwarane keprungu kedher, nanging ketara yen disareh-sarehake “kula
babar pisan boten mangertos kalihan ingkang jengandika dhawuhaken menika, awit
kula boten nate kengkenan sinten kemawon kangge manggihi jengandika kajawi Ki
Pawit ingkang lajeng dipun kancani dening yoganipun pun Panulad. Dados menawi
saderengipun wonten tiyang ingkang ngaken-aken kengkenan kula, cetha menawi
wonten tiyang ingkang badhe damel awon kula ing ngarsa jengandika Raden Pradapa”.
Dumadakan saka regol ngarep keprungu
suwara rame-rame, suwarane wong sing padha tumuju menyang Plataran Kalurahan.
Jebul sing teka para Nom-noman sing dadi Sapukawat Kepuh Agal sing durung
manunggal karo Kyai Daka, tekane ngetutne Tanggon, Pahing, Tolu lan Pangkas.
Para sinoman sing lagi teka kuwi banjur baris rapet ana mburine Pradapa. Weruh
tekane wong-wong kuwi, Kyai Daka katon yen kaget. Luwih-luwih Lurah Danara lan
para andhahane sing baris rapet ing mburine Kyai Daka. Tanpa krasa, Lurah Danara wis nggoceki garan pedhange sing
dislempangne ana lempeng, semono uga para andhane sing uga wis wiwit padha
ngliga gegamane dhewe-dhewe.
ana candhake
Tidak ada komentar:
Posting Komentar