Total Tayangan Halaman

Senin, 16 Oktober 2023

SENDHANG MUSTIKANING WARIH 7. (143)


 

143.

        Ki Pawit mencolot mundur watara limang jangkah, panyawange manther marang gadane Ki Jenggi sing pancen ya katon medeni, gedhe dawa lan katon meleng-meleng, pancen ya gada wesi. mBok menawa cara neng pewayangan ngono ya ngono kuwi kira-kira wujude gadane Raden Wrekodara sing jeneng Rujak Polo kae. Ana rasa geter ing atine wong tuwa kuwi, nanging ora ana rasa kepengin pasrah utawa mlayu ngethar nglungani mungsuhe. Karo ngunus glathi dawa saka wrangkane, Glathi sing rupane semu kuning sing jarene tiron saka Glathi Kyai Suluh agemane Ki Gedhe ing Banyubiru, yasane Pangeran Buntara, putra Majapahit,  Ki Pawit guneman mangsuli gunemane Ki Jenggi :

        “Pati lan uripku aku ora duwe Ki Jenggi, nanging kagungane Gusti Sing Maha Agung. Sawayah-wayah Gusti ngersakne aku mati, senajan ora kena gaman apa-apa ya aku bakal mati, nanging yen Gusti isih ngersakne aku urip ana alam padhang iki, sanadyan mbok tibani gadamu sing nyata nggegirisi kuwi ya ora bakal aku tumekeng pati. Lan ndika ya kudu ngerti, sing duwe gegaman ampuh kuwi ora mung ndika dhewe, aku ya tau diwarisi wong tuwaku Glathi Kyai Suluh, yasane Pangeran Buntara lan dina iki arep tak enggo ngadhepi ndika sing wis mandi Gada Wesi kuwi, mula nek nganti mengko ana  kedadeyan glathi iki nyuwek jantung ndika, aku ya njaluk pangapura”.

        “Iblis gerang keparat kowe Pawit” Ko Jenggi misuh karo nggereng “wis arep modar wae kowe isih nyoba umuk meden-medeni aku karo gamanmu, arepa kowe nggawa gamane Bathara Surapati pisan ora bakal kowe bisa mateni aku, nanging yen ragamu ketiban gadaku iki, mesthi ajur mumur dadi sawalang-walang tenan”.

        Ki Jenggi banjur ngundha gadane, diputer-puter lan diobat-abitne nuwuhake suwara sing nggegirisi. Ki Pawit sansaya nambahi kawaspadane, garan Glathine digegem kenceng, siyaga mapag tekane bebaya. Perang tandhing kuwi mundhak sansaya rame.

        Sauntara iku, ora adoh saka kono katon Kyai Daka nuduhake kasudirane. Sanadyan umure wis klebu rada tuwa, nanging pranyata tandange sansaya nggegirisi, tumbak Trisula sing dadi gegamane kaya duwe mata sing tansah ngiteri dhadha lan gulune Ki Lurah Pawana. Kyai Daka nyata cukat lan trampil, saobah-obahe tansah nggawa bebaya tumrap mungsuhe. Sedhela katon ndheseg karo namakne Trisulane ngarah marang dhadhane mungsuhe, sedhela maneh karon jempalitan mletik ngiwa mletik nengen , mbebeda murih lenaning mungsuh. Nanging sing diadhepi Kyai Daka dudu lamake wong loro suadhon, telu saurupan. Nanging Ki Lurah Pawana. Sing arepa kaya apa tau diwulang ngelmu kanuragan dening wong tuwane. Katambahan maneh saka akehe kawruh sing ditemu sasuwene dadi Bebau ing Jangglengan, ndadekne Ki Lurah dadi wong sing sugih kawaspadan lan pangati-ati. Pedhang neng tangane, kajaba disolahake kanggo mbabat lan nyuduk mungsuhe uga kala-kala dienggp nangkis trisula sing ngancam dhadha lan gulune. Dadi ora gampang tumrape Kyai Daka ngasorake mungsuhe iki.

        Satemene, ngelmu kanuragan sing diduweni Kyai Daka isih adoh manggon ing sadhuwure Ki Lurah Kepuh Agal Kapindho. Nanging merga Kyai Daka dikuwasani nafsu selak kepengin gawe cilakane mungsuhe, katambahan Ki Lurah sing ngrumangsani duwe tanggung jawab tunmrap kaslametane Kepuh Agal lan duwe rasa pangati-ati lan kawaspadan sing cukup, ndadekne perang tandhing kuwi karon timbang bobote. Sing ndadekne gumune Kyai Daka, wis wola-wali pucuk trisulane nggarit geger lan lengene Ki Lurah sing ndadekne klambine Ki Lurah rowak-rawek lan rupane malih dadi abang merga kringet sing campur getih, nanging Ki Lurah panggah ora kengguh.Isih katon kuwat lan ora susut tenagane, kamangka tumbak trisula kuwi dudu sabaene tumbak, nanging wis dicencem ing wisane ula sing mandi, sapa sing tatu merga kena tumbak trisula neng tangane Kyai Daka padha wae karo dicokot ula weling sing ora suwe banjur lumpuh dadi lan patine. Nanging kanyatane Ki Lurah Pawana katon ora ngrasakne lara babar pisan. Kang mangkono iku amarga Kyai Daka ora ngerti yen Ki Lurah Pawana lagi wae mangan lan ngombe banyu kendhi sing wis dicarupi sari-pathine oyod, godhong lan wohe wit Ngilajul Marad kang katiyasane bisa nyabarake sakehing upas lan wisa sarta nambahi kekuwataning raga. Beda karo pedhange Ki Lurah, senajan babar pisan ora mambu warangan, nalika pisan pindho pucuke bisa nggarit lengen lan gegere Kyai Daka, banjur nuwuhake rasa perih, jalaran iline kringet sing banjur nelesi tatu kuwi. Kang mangkono mau sansaya nambahi kabepsone Kyai Daka sing satemene ora ana gunane kajaba malah nyuda kawaspadane wae.

        Luwih dedreg lan luwih rame maneh kalangan sacedhake, ya kuwi kalangane Panulad sing tandhing tiyasa karo Danara. Padha-padha cukate, padha-padha trengginase lan padha-padha isih wutuh tenagane. Tandange Danara kena diparibasakne kaya tandange manuk alap-alap sing lagi ngerah calon mangsane. Pedhange sing gedhe lan abot mubeng kaya kitiran ngarah marang perangan ragane Panulad. Ya nyabet ya nyuduk. Ora tau ana lerene. Nanging tandange Panulad ngluwihi tandange manuk Srigunting sing duwe kabisan tansah bisa ngungkuli kesite alap-alap, bisa mabur ing dhuwure lan kesit sautane, dhasar cucuke sing rupane kuning prasasat landhep ngungkuli peso panyukur lan kuku cakare sing kuwat lan landhep ngungkuli guntinge para pandhe.  Mula sanadyan pedhange Danara prasasat ngurung obahe Panulad, nanging Panulad panggah bisa mecah kepungan pedhange mungsuhe.

        Sandhangan sing dienggo dening wong loro kuwi padha olehe wis malih rupane, merga getih sing metu saka tilas tatu sing ana ragane kena garitan pucuk pedhange mungsuh campur kringet banjur nelesi sandhangan sing padha dienggo. Padha karo Gurune, Danara ya rumangsa eram merga Panulad ora tumuli rubuh nalika kena garitan pucuk pedhange sing wis dicencem ana upase ula mandi. Danara ora ngira, yen sadurunge mudhun nusul menyang plataran mau, Panulad wis ngombe banyu kendhi ngentekne sisa sawise kanggo ngombeni Ki Lurah. Lan banyu kendhi kuwi wis kacaruban bunderan putih sing samrica gedhene, bunderan tamba yasane Ki Tanparupa sing diwenehake Marga, sing nduweni katiyasan ndadekne sing ngombe banyu kang kacaruban tamba kuwi dadi tawa kanggo sawatara dina nalika kena upase ula lan bangsane gegremetan liyane.

        Lan bareng klakon perang tandhing tenan, jebul ngelmu kanuragan sing diduweni Panulad isih ana sadhuwure Danara sanadyan ora pati akeh kaceke. Mula Danara ya bola-bali katon sansaya kadheseg mundur. Tatu garitan pucuk pedhang sansaya kerep ing gegere. Lan nalika sawijining kalodhanganm Danara weruh yen Panulad rada lena, ana benggangan sing bisa dibrobosi pedhang. Kamangka benggangan kuwi ngarah kenceng menyang jantunge Panulad. Mula tanpa mikir dawa, karo mbengok banter Danara  namakne pucuk pedhange kairing kekuwatan sawutuhe kanggo nembus nyuduk jantunge Panulad. Nanging jebul Danara kleru, benggangan kuwi mau pancen disengaja dening Panulad kanggo mancing mungsuhe. Mula bareng Danara wis kepancing, kanthi gampang Panulad bisa ngendhani, lan uga kanthi kekuwatan sing utuh, Panulad nyabetake pedhange. Kena sabetan pedhange Panulad, sakala tangane Danara sing mau kanggo nyekel pedhange, pedhot sadhuwure sikut, pedhang sak tangan sing nyekeli mencelat adoh tiba ing lemah, Danara nggeblag saka lengen sing wis pedhot kuwi getih mili kaya banyu tuk sing jebol tanggule.

        Panjerite Danara merga ngrasakne tangan sing pedhot, ndadekne kagete wong sak plataran. Ana andhahane Danara sing manggone ora adoh karo lurahe kuwi mencolot ninggalne mungsuhe, nyedhak marang Lurahe nanging ya ora bisa apa-apa merga weruh polahe Danara kaya pitik disembeleh lan getih sing banjir saka tangan sing wis ilang pucuke, rumangsa ora ngerti apa sing kudu ditindakne kanggo aweh pitulungan marang lurahe kuwi.

        “Cekelen lan udharana jarike kanggo mblebet tatune murih ora entek getihe!” Panulad prentah marang andhahane Danara kuwi.

        Andhahane Danara kuwi tumuli mencolot, Danara sing isih polah banjur ditindhihi lan diuculi jarike. Tatu neng tangane Danara diblebet kenceng nganggo jarik, getih sing mili banjur mampet, mbarengi Danara semaput ora eling apa-apa maneh.

        Sapukawat sing mau perang mungsuh andhahane Danara, nyedhak karo arep nyolahne pedhange, nanging banjur digetak dening Panulad :

        “Aja mbok bacutne!”

        Sapukawar kuwi mandheg banjur nyawang Panulad.

        “Mung wong sing nistha budine, sing arep gawe cilakane mungsuh sing ora duwe daya. Apa kowe ora weruh yen mungsuhmu kuwi lagi repot nulungi Lurahe he? Kana nek isih butuh arep perang goleka mungsuh liyane!” kandhane Panulad marang Sapukawat kuwi karo mencerengake mripate.

        Sapukawat kuwi ndhingkluk, banjur ngalih. Nanging banjur tumenga karo alok banter sing bisa dirungokne wong sakplataran :

        “Lurah Danara mati ….. Lurah Danara Mati…..Lurah Danara Mati Pedhot tangane….!”.

        Suwara ngono kuwi gemontang, ngebaki Plataran Kalurahan. nDadekne sing padha krungu padha kaget, luwih-luwih andhahane Danara, kajaba kaget ya rada percaya rada ora karo unine suwarane wong alok banter kuwi. Luwih-luwih bareng sing alok ora mung siji, nanging disambung dening suwara liyane sing uga ora kalah serune :

        “Lurah Danara Mati…. Lurah Danara Mati…….” Ana sing olehe alok mangkono.

        “Lurah Danara matu pedhot tangane…. Lurah Danara mati pedhiot tangane…….” Suwara liyane numpangi.

        Sing padha perang banjur leren, awit anane suwara sing sansaya rame kuwi. Panulad tanggap, banjur kanthi nggunakne hawa murnine dheweke melu alok sing suwarane ngalahne suwara sing wis ana :

        “He……. Para andhahane Lurah Danara, saiki kowe kabeh bisa milih. Milih mati apa milih urip?. Nek milih urip, padha selehna gegamanmu, padha ndhodhoka karo tangan diselehne ana geger.  Lan Para Sapukawat Kepuh Agal, bandanen para muride Kyai Daka sing wis seleh gegaman nganggp ikete. Aja nganti ana sing dipilara. Sing ora gelem seleh gegaman, sakarepmu arep mbok kapakne…….”.

        Suwarane Panulad keprungu cetha, mlebu ing kupinge para andhahane Lurah Danara. Rumesep neng jero atine para muride Kyai Daka.

 

 

Ana candhake.

 

 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

SENDHANG MUSTIKANING WARIH 8. (52)

  52.         Tiyang-tiyang ingkang wonten ing Pringgitan sampun boten kaget malih mireng wicantenipun Bebau Sumber makaten menika. Sadaya s...