146.
Gandheng wis wujud ula diuneni mangkono
iku Ki Lembong ya ora bisa semaur apa-apa, mung solahe wae sansaya ngangseg lan
sansaya kerep nyemburake geni saka cangkeme. Lan geni kuwi dudu geni daden-daden
sing kanggo medeni mungsuhe wae, nanging geni sing panase kagila-gila, ketitik
suket lan uga wit-witan kekembangan sing ditandur ing pinggir plataran minangka
pethetan kuwi padha alum lan kobong nalika padha kena semburan geni sing metu
saka cangkeme ula kedadeyan saka Ki Lembong kuwi. Maune Rangga tansah endha,
nanging sawuse Rangga ngerti nek olehe ngendhani semburan geni upas kuwi jebul
malah ora becik kedadeyane tumrap tanduran sing ana sakiwa tengene, wekasan
Rangga sing wis ngecakne Aji Panawawisa dirangkepi nganggo Aji Tamengwaja,
semburan geni banjur ditadhahi nganggo ragane. Lan kedadeyane wisa geni sing
disemburne ula gedhe kuwi dadi kaya geni tumper sing dibuwang menyang tengah
kali sing lagi banjir, babar pisan ora ana apa-apane.
Ula naga sing sak bongkoting glugu kuwi
sansaya nesu. Awake sing ngarep diangkat nganti rong dedege menungsa dhuwure, kanthi
cepet Rangga disaut, pundhake dicengkerem nganggo siyung, sauntara awake banjur
dipulet lan digubet keket. Karepe si Ula murih Rangga remuk bebalunge. Nanging
Ula kuwi dadi kecelik, merga dayane Aji Tamengwaja awake Rangga malih dadi
luwih atos tinimbang wesi giligen. Siyunge ula sing nyengkerem pundhake Rangga,
krasa nganti kaya rampal-rampala nanging sing digigit nganggo siyung mawa wisa
kuwi babar pisan ora bingget babar pisan. Sanadyan ta mangkono panggah wae
Rangga ngrasakne risi, mula Rangga banjur kandha marang Ula Naga daden-daden
kuwi :
“He Lembong, ora padatan aku nduweni
rasa sabar kaya dina iki. Kudune ora kesuwen, untumu sing mbok ngge nyokot
pundhakku iki bisa tak thetheki kareben kowe ompong, banjur sirahmu tak remuk
nganggo bongkotan pring kuning sing ana tanganku iki. Nanging gandheng aku isih
duwe rasa welas marang kowe sing dina iki kepaten sedulur tuwa cacah loro, Daka
karo Jenggi. Dina iki kowe bakal tak ngapura kaluputanmu, waton kowe tumuli
bali marang wujudmu sakawit lan gelem mertobat marang Gusti Allah ora mbaleni
dadi menungsa sing dhemen gawe sengsara sapepadhaning titah. Wis ngono wae
kandhaku marang kowe Lembong kandha iki ora arep tak baleni selawas-lawase”.
Kaya ora ngrungokne apa sing dikandhakne
Rangga, Ki Lembong sing wis wujud ula naga kuwi sansaya keket nggone nggubet
awake Rangga, sakehing daya kekuwatane ditumplak kanthi pangajab bisa ngremukne
bebalunge mungsuhe. Mesthi wae Rangga sing rumangsa disepelekne kandhane kuwi,
tumuli aweh piwales marang Ki Lembong sing angel tuturane kuwi. Sakala Rangga
matak aji Ragamawa, awake sakujur dadi panas ngungkuli panase mawa sambi. Ula
daden-daden sing nggubet Rangga kaget awit ngrasakne yen awake dadi kaya kobong
rasane. Panggubete diuculi, banjur ngedohi Rangga, karepe arep bali marang
wujud asale, ya iku wujude Ki Lembong sing saben dinane. Nanging, wola-wali
mantram dicakne panggah wae ora ana asile, Ula ora bisa bali dadi menungsa
maneh. Malah gedhene ula sansaya susut samono uga karo dawane. Ula daden-daden kuwi sansaya bingung, jalaran
tenagane uga krasa yen sansaya entek. Wekasan ula kuwi banjur meneng tanpa
daya, arep sambat wis ora bisa jalaran tekdire ula pancen ora bisa guneman.
Mung isih ana becike sethithik, senadyan wis wujud ula suprandene isih bisa
ngrungokne suwara, beda karo lamake ula lumrah sing tinakdir ora duwe kuping
kanggo ngrungokne suwara apa wae.
“Saiki kowe mesthi getun Lembong”
kandhane Rangga karo nyaketi Ula sing gedhene kari watara sapupune wong diwasa
lan wis ora bisa obah merga kentekan tenaga kuwi “jebul dadi ula kuwi ora
kepenak, isih kepenak dadi menungsa sing dijangkepi sikil tangan lan
liya-liyane. Nanging gandheng kowe wis milih dadi Ula, saiki ya rasakna dhewe.
Selawase kowe ora bakal bisa bali dadi menungsa maneh, kajaba yen kowe bisa
ngranggeh pangapura saka Dzat Kang Mranata Jagad”.
Krungu ucape Rangga sing mangkono kuwi,
ula sing asale saka Ki Lembong kuwi dadi sansaya mengkeret. Ora keprungu
suwarane, nanging saka mripate ndrodos luh bening sing nuduhne yen Ki Lembong
lagi nangis. Nangisi nasibe sing babar pisan ora tau digambarne sadurunge.
Pancen tenane Ki Lembong biyen, bareng-bareng karo Ki Dodor meguru marang Abdine
Dhanyang Kedhung Gasrong, sing aran Kyai Nagabacingah, bangsa Jim sing wujude
Ula gedhe. Dening Kyai Nagabacingah Ki Lembong kajaba diwenehi aji jaya
kawijayan sing dadi kaluwihane bangsa ula, uga diwenehi Tumbak Kyai Nagakobra
sing bisa malih wujud dadi Ula. Aji sing dhuwur dhewe sing diparingake dening
Kyai Nagabacingah marang Ki Lembong, Ki Lembong bisa salin wujud dadi Naga sing
sekti mandraguna. Nanging dening Gurune, Ki Lembong diweling ora kena gumampang
nggunakne aji kuwi. Kajaba yen wis kepepet tenan, lan kudu eling aji kuwi bakal
nuwuhake walat sing ndadekne Ki Lembong ora bisa bali dadi manungsa maneh yen
nganti ora nggugu dikandhani dening Trahe Raden Bondhan Kejawan. Mula saiki Ki
Lembong lagi ngerti yen Rangga kuwi isih trahe Raden Bondhan Kejawan, ketitik
mau Rangga wis aweh pitutur marang dheweke lan sawuse ora digugu pituture
Rangga, saiki Ki Lembong kena walat ora bisa bali dadi manungsa maneh. Ki
Lembong getun lan banget kedhuwung, bisane mung kari nangis sing ora keprungu
suwarane.
“Wis Ki Lembong” wekasan Rangga tuwuh
welase “mbok getunana barang sing wis kebacut, ora ana gunane. Nangisa nganti
garing mripatmu kentekan luh, kowe panggah bakal dadi kaya wewujudanmu sing
saiki. Yen kowe kepengin bali marang wewujudanmu sakawit, sranane kowe kudu bisa
ngranggeh pangaksamane Kang Maha Agung. Ora adoh saka papan kene ana kali jenenge
Kali Sumberlanang, kowe bisa nurut munggah kali kuwi. Yen wis kepethuk papan
sing aran Kedhungbongkrah, sing kayoman dening Wit Ingas jejer loro, kowe
mandhega lan miwitana mertapa ana papan kono nyuwun pangapura marang Kang Maha
Agung, welingku kowe kena mangsa apa wae kajaba mangsa manungsa sing ora duwe
dosa karo kowe. mBuh pira lawase aku ora ngerti, mbok menawa ing kono kowe
bakal oleh pangapurane Gusti Allah”.
Ula daden-daden kuwi ngobahne awake,
banjur pamitan nganggo basane bangsa ula marang Rangga, arep budhal menyang
Kali Sumberlanang kaya sing dikandhakne Rangga kuwi mau. Sadurunge budhal Ki
Lembong sing saiki wis wujud ula sing rupane loreng ireng lan kuning sing
sapupu gedhene kuwi isih kober nyedhaki sedulure tuwa, Ki Dodor sing isih silih
ungkih genti kalindhih ngadhepi tandange Marga.
Ki Dodor bener-bener ora ngira yen bakal
kethetheran ngadhepi Marga. Sakehing aji jaya kawijayane wis dikuras lan
ditumplak kanggo ngalahake Marga bocah nom sing mau arep didadekne muride, ewa
samono kanthi gampang Marga bisa ngatasi. Wekasan Ki Dodor banjur nggunakne ula
sing cacahe sapirang-pirang sing disimpen neng jero keba sing digendhong ana
gegere. Keba disuntak, lan ula sapirang-pirang katon galak-galak, nunggu
diprentah dening bendarane. Ki Dodor banjur ngunus Pedhang saka wrangkane.
Pedhang pusaka sing katon mramong pamore, Pedhang sing ditampa saka gurune Kyai
Nagabacingah saka Kedhunggasrong. Nganggo pedhang kuwi Ki Dodor aweh prentah
marang pirang-pirang ulane.
“Salahmu dhewe Marga, kowe ora nuruti
pitutur becikku, sedhela maneh kowe bakal ngrasakne lara sing sewu lara carub
dadi siji. Ula Bandhotan, Luwuk, Dumung, Weling, Welang lan liya-liyane iki
arep namakne wisane lumantar siyunge dhewe-dhewe marang ragamu kuwi. Kowe
mesthi bakal ngrasakne lara sing ora bisa dikaya ngapa mungguh rasane lan
wekasane kapeksa kudu tak tugel gulumu, tak sigar sirahmu nganggo pedhang
Nagawelang ing tanganku iki, kanggo pangane ula-ula kuwi kabeh kareben sansaya
mandi wisane” karo ngathungne pedhange Ki Dodor guneman banter.
“Pati lan uripku tak pasrahne marang
sing duwe Ki Dodor” wangsulane Marga sareh, sanadyan satemene kajaba wis mageri
awake nganggo Aji Tameng Waja, Marga uga wis ngecakne Aji Panawawisa sing madal
saka sakehing wisa, nanging Marga panggah ora gelem ninggal pangati-ati lan
kaprasajane “yen garising pesthiku kudu mati merga wisane ula sing ndika uculne
saka keba kuwi, ya bakal tak tampa kanthi sabar lila lan legawa. Nanging
minangka kawulane Gusti, aku duwe kuwajiban setiar lan mbudidaya ngayomi lan
nylametake raga sing dititipne Gusti marang aku. Mula yen ndika nggunakne
pedhang pusaka Nagawelang, aku ya arep migunakne gegamanku kanggo ngadhepi
pedhang ndika”.
Marga banjur nglolos pusaka sing
selawase ora tau pisah saka ragane, Cemethi upat-upat lulup Bolu sing disabukne
ing lempenge.
Ki Dodor sing durung ngerti yen senjata
piyandele Marga kuwi Pecut utawa Cemethi sing lagi wae dilolos saka bangkekane,
tumuli mangsuli apa sing lagi wae dikandhakne Marga :
“Iya Marga, aja nganti kowe mengko
sansaya getun, tumekeng neraka durung kober ngetokne gegaman, ayo saiki gunakne
gegamanmu kaya apa wujude? Tan wurunga bakal sumyur yen nganti senggolan karo
Pedhang Nagawelang sing ana tanganku iki”.
“Iki lho gegamanku Ki Dodor, yen ndika
kepengin weruh!” Marga wangsulan karo nyeblakne pecute mendhuwur, nuwuhake
suwara jumlegur kaya suwarane bledheg sing nyamber mangsane. Wong-wong sing mau
padha nonton perange Rangga mungsuh Ki Lembong sing pungkasane Ki Lembong
ilang, padha kaget krungu suwara pecute Marga.
Kabeh banjur padha genti ngupengi kalangane Marga lan Ki Dodor sing neng
ngarepe ana ula mandi pirang-pirang.
Sauntara kuwi, ula sing mau kedadeyan
saka Ki Lembong uga wis sansaya cedhak, ula kuwi milih dalan anggone nyedhaki
Ki Dodor saka sisih mburi, dadi wong-wong sing kober weruh padha ngira yen ula
sing gedhene kari sapupu kuwi tunggale Ula sing pating kruget ing ngarepe Ki
Dodor.
“O kuwi gegamanmu Marga? Pecut sing mung
pantes kanggo meden-medeni wedhus sing ngebyong tanduran, banter suwarane nanging
babar pisan ora ana tenagane” kandhane Ki Dodor, karo ngguyu nyepelekne marang
Marga.
ana candhake
Jaman aku isih cilik, cilik banget wong durung mlebu SR, Bapakku kerep mancing adoh saka omah ya kuwi menyang Kedhunggasrong. Jarene manggone sangisore Grojogan Pudak, cedhak Sokasari. Nek mancing sok budhal esuk, bar subuh budhal mulihe luhur. Kerep oleh iwak akeh, iwake badher, kutuk lsp.
BalasHapusLha nek ora adoh saka omah sing tak enggoni saiki iki, ana kali sing nek banjir sok munggah ngelebi jogan . Kali kuwi ana papan sing kondhang nganggo sebutan Kedhung Bongkrah. Jarene sing tau weruh, neng kali kuwi ya neng ngisor ingas, kerep ngetok ula gedhe, ana sing ngarani nek endhase ula kuwi sak kudhung buyuk. Lan ing sakupenge Kedhung kuwi, nganti tahun 80-an, kerep ditemoni Ula Weling sing sirahe loro. Kajaba ula weling sing sirahe loro ya sok Ula Taliwangsa, nanging sing iki arang-arang banget.
Nek saiki ketoke wis ora ana, sing sok ngetok malah Ula Sanca, sing dhek emben kober saba nganti tekan kandhang truwelune tanggaku, ngentekne truwelu telu.