001.
Rangga
aweh sasmita marang Marga supaya mandheg, sawuse dirasa anggone mlaku rikat wis
rada adoh karo Padhukuhan Kepuh Agal. Pancen anggone mlaku rikat nom-noman loro
kuwi wis sansaya cedhak karo Gunung Lawu, kang miturut weca sing ditampa Rangga
lan Marga ing sukuning Gunung kuwi mapane Sendhang Mustikaning Warih. Rangga
banjur mapan ngiyom ing ngisore wit sing gedhe sing ana sapinggiring kali cilik
sing bening banyune. Ngerti nek Rangga lungguh neng ngisor wit, Marga banjur
mudhun menyang gisiking kali, raup lan ngincipi banyune kali sing bening kuwi.
Ora suwe banjur mlaku munggah nusul Rangga lan mapan lungguh ing sandhinge.
“Wis
mbok rasakne banyune kali kuwi Dhi?” pitakone Rangga nalika Marga wis mapan
lungguh.
“Uwis
Kakang, kali iki beda karo kali Gebyog sing ana sacedhake Kepuh Agal”
wangsulane Marga “kali iki luwih dawa tinimbang kali Gebyog, jalaran tuking
kali iki sajake saka gunung sing luwih dhuwur. Ketitik saka rasa lan wataking
banyune”.
“Si
Adhi wis ngerti kali iki aran kali apa?” Rangga takon maneh.
“Durung
Kakang” wangsulane Marga sing banjur genti takon “lha Kakang apa wis pirsa?”.
“He
he he ….” Rangga gumuyu lirih banjur wangsulan “nek nitik unine layang saka
Simbah Juru sing digawa Tumenggung Tesengkusuma, kali iki sing diarani Kali
Lanang utawa Kali Sumber Lanang, tuke kali iki mapan ana Gunung Lawu, sumbere
sinimpen ing oyote wit Waringin Putih. Biyen aku tau didongengi Kanjeng Ibu, ya
ing ngisor wit Waringin Putih kuwi Raden
Yudayanaputra nglakoni tarak brata patang puluh dina lawase, sawise
kapracondhang saka madyaning perang Pralaya sing ndadekne tumpese Sri
Dharmaputra”.
“Raden
Yudayanaputra kuwi sapa Kakang? Gajege lagi saiki aku krungu sebutan kuwi uga
Sri Darmaputra kuwi ratu ing ngendi? Dhek jaman apa?” Marga takon sajak
kapencut karo wangsulane Rangga.
“Kuwi
dongeng jaman kuna” wangsulane Rangga “sing ndongeng Kanjeng Ibu marang aku
saben-saben aku angel turu. mBuh tenane aku dhewe ya ora ngerti, Raden
Yudayanaputra kuwi satriya saka Tlatah Bali, ya kuwi pulo cilik sing manggon
ing sawetane Tanah Jawa, sing banjur dipundhut putra mantu dening Sang Prabu
Teguh Darmaputra ya Darmawangsa, Narendra gung binathara sing ngratoni Tanah
Jawa, kuthane sinebut Medhangkamulan”.
“Medhangkamulan
kratone Prabu Baka sing wekasane kecemplung segara dadi bajul putih, merga
dikebut nganggo sorbane Aji Saka kae Kakang?” Marga nyelani crita.
“Kuwi
aku ya ora ngerti, Mendhangkamulan sing mbok kandhakne kuwi apa Mendhangkamulan
liyane” wangsulane Rangga “wong jenenge panggonan kuwi sok ana sing padha
nanging beda papane. Karo maneh wong kabeh mau mung dedongengan, jenenge
dongeng kuwi nek dipaido ya ora mengeng, bisa bener lan bisa luput, nanging ora
kena dieyel”.
“Iya
Kakang” wangsulane Marga karo mesem “banjur tutuge piye?”.
“Ya
jaman Kraton Medhangkamulan nganakne pista raja kanggo mahargya dhaupe Raden
Yudayanaputra kuwi, Kraton Mendhangkamulan katlusuban mungsuh sing apangawak
dom sumuruping banyu, ya iku Raja Telukan saka Negara Wora-wari, sing wekasane
dadi srayane negara Swarnabumi. Ya merga saka culikane Ratu Wora-wari sawadya
balane kuwi sing ndadekne Kraton Medhangkamulan lebur dadi awu merga diobong
nalikane Prabu Darmaputra lan para punggawa praja padha kepati nendra sawuse
tutug nggone padha mangun pista. Tujune
nalika samana Raden Yudayanaputra uninga sanajan wis kepara kasep, yen sing
ngobong kraton Mendhangkamulan kuwi Ratu Wora-wari lan wadya balane. Merga
kalah wadya, wekasan Raden Yudayanaputra kanthi kadherekne dening garwane Dewi Sri lan Dewi Lasmi, lolos nilar praja.
Ing pangangkah arep nata kekuwatan kanggo males wirang mara Raja Wora-wari.
Sawuse lolos nilar praja wekasan Raden Yudayanaputra tekan ing sangisore wit
Waringinputih sing ngemu cahya kaya cahyane Wulan Purnama. Raden Yudayanaputra
tumuli nindakne tapa brata ing kono nganti patang puluh dina suwene lan
kaparingan pituduh dening Kang Maha Kawasa temah bisa ngrebut Kraton
Medhangkamulan sing wis dadi awu kuwi saka tangane mungsuh lan bisa ngalahne
mungsuh-mungsuhe. Wekasan Raden Yudayana yasa Kraton anyar sing diarani Kraton
Medhangkauripan, jumeneng nata ing kono, nutugne jejibahane Prabu Teguh
Darmawangsa, ajejuluk Sang Maha Prabu Erlangga. Kuwi dedongengan saka Kanjeng
Ibu sing tau tak rungu, mbuh nyatane aku ya ora ngerti”.
“Dadi
tuke kali cilik iki klebu panggonan kang ora sabaene ya Kakang?” pitakone Marga
sawuse Rangga rampung nyritakne dedongengan sing ditampa saka ibune “aku kok
kepengin ngerti kaya apa wujude Waringin Putih sing ana pok-pokane kali iki ta
Kakang?”.
“Padha
Dhi” wangsulane Rangga “jalaran, kajaba saka dedongengan mau, ing layang saka
Simbah Juru sing digawa Tumenggung Tesengkusuma iki, uga dicritakne yen durung
pati suwe iki ing tuke Kali Lanang iki, uga ana sawijining bangsa Jim sing
apangawak ula gedhe jenenge Kyai Nagaraga ya Kyai Nagalanang sing nindakne tapa
brata lan sawuse tapa brata ana kono, dina iki Kyai Nagaraga utawa Kyai
Nagalanang mapan ana salah sijining guwa kang ana ing alas Patalan. Kyai
Nagalanang kuwi dadi sesembahane wong-wong sing manggon ing sacakete Guwa
papane Kyai Nagalanang. Paguron kuwi jenenge Paguron Nagalanang lan pangarsane
nganggo sebutan jeneng sing padha karo sesebutane Jim apangawak ula gedhe kuwi,
ya iku Kyai Nagaraga utawa Kyai Nagalanang. Lan Paguron kuwi sing nyawisake
pangan kanggo Ula sing manggon neng njerone guwa kuwi, wujude wedhus jemaka
urip sing dilebokne liwat lawangane guwa, samangsa-mangsa juru kuncine guwa krungu
suwara ngakake Ula saka sajabane guwa”.
“Ya
pancen mekaring budayaning wong kuwi beda-beda Kakang” kandhane Marga nyelani
kandhane Rangga “mbok menawa wae Jim sing wujude Ula gedhe kuwi tau nuduhne
pangeram-eram sing gawe gumune wong-wong ing Paguron sing manggone ing alas
Patalan kuwi, temah banjur padha ngira yen Ula kuwi Dewa sing bisa gawe beja
cilakane manungsa, mula banjur padha disembah. Lan yen cadhong pangane Ula kuwi
wujude mung wedhus jemaka, tak kira iya ora pati mitunani tumrap wong kono, tinimbang
diumbar golek pangan dhewe, rak luwih mbebayani, bisa – bisa sing dimangsa
malah bocah sing lagi dolan.”
“Nek
perkara Ula didadekne sesembahan lan dicadhongi pangan wedhus jemaka, kuwi ora
dadi kawigaten sing baku tumrap mBah Juru sing disebutake ing layang iki, Dhi”
kandhane Rangga maneh.
“Banjur
apa maneh dhawuhe Gusti Patih Mandaraka, sing ana sambung rapete karo Ula gedhe
kuwi Kakang?” Marga banjur takon marang Rangga.
“mBah
Juru ndhawuhake, mesthi wae dhawuhe mBah Juru Martani iki iya saka atur palapurane
Prajurit Teliksandi Mataram. Paguron Nagalanang kuwi ngimpun kekuwatane
wong-wong sing ngaku Trah Majapahit, sing satemene tedhak turune Adipati
Girindrawardana. Lan wong-wong kuwi kaya sing uwis-uwis duwe gegayuhan arep
njongkeng kawibawan Mataram. Malah wektu iki wis akeh Desa cilik-cilik sing ana
sakiwa tengene Patalan lan sakupenge Gunung Lawu sisih lor wetan, padha kapilut
melu manunggal marang Paguron Nagalanang lan wis ora gelem seba unjung
ngaturake bulu bekti marang Mataram. Pancene ora kabeh Lurah Desa kuwi anggone
manunggal karo Paguron Nagalanang kuwi merga kapencut kepengin uwal saka kawibawan
Mataram, nanging jalaran saka rumangsa wedi yen nganti dimungsuhi dening
Paguron Nagalanang, wekasan iya banjur pilih manut watone slamet” wangsulane
Rangga nggenahne isining layang saka Patih Mandaraka marang dheweke.
“Mangkono
ya Kakang?” wangsulane Marga sing banjur takon “mbok menawa ana dhawuh saka
Gusti Patih marang Kakang lan aku magepokan karo anane lelakon iki?”.
“Kanggo
aku lan si Adhi durung ana dhawuh apa-apa” wangsulane Rangga “kajaba supaya
nambahi pangati-ati jalaran lakune awake dhewe iki wis sansaya cedhak karo
mapane Sendhang Mustikaning Warih. mBah Juru uga paring warta yen Paman
Pangeran Singasari uga wis nata prajurit lan milihi para senapatine, kanggo
diajak nglurug menyang Paguron Nagalanang lan ngendharat pangarsane Paguron
sing mirong kampuh jingga kuwi. Mula mBah Juru paring weling, aku ora
kaparengake melu-melu ing babagan iki, merga wis dadi watake Paman Singasari yen
maju perang lan nindakne jejibahane ora seneng yen ana bocah cilik sing teka
melu rusuh-rusuh”
ana candhake
Tidak ada komentar:
Posting Komentar