002.
Marga
mesem ngemu teges, sedulur angkate Raden Rangga kuwi apal banget karo
wewatakane Senapati Agung Mataram sing rada getapan lan luwih percaya marang
kasudirane dhewe lan ora gampang nggugu kandhane wong liya. Lan sasuwene iki,
tumrap Pangeran Singasari, Rangga iku isih dianggep kaya dene bocah cilik sing
durung ngerti apa-apa, kajaba mung dolan lan dolanan. Mula saben-saben antarane
Raden Rangga lan Pamane kuwi kerep geseh ing panemu. Sanadyan wis wola-wali
Rangga tumandang aweh pambiyantu marang Pangeran Singasari nalika ngadhepi
mungsuh sing mbilaeni, suprandene ora tau Pangeran Singasari nganggep yen Raden
Rangga kuwi kagadhuhan kaluwihan sing migunani, nanging mung dianggep
sawijining kabeneran wae.
“Lha
banjur awake dhewe apa kudu ngedoh saka Alas Patalan papane Paguron Nagalanang
kuwi Kakang?” Marga banjur takon “merga yen nganti Gusti Pangeran Singasari
pirsa yen awake dhewe ana sacedhake Paguron kuwi, tan wurunga awake dhewe bakal
nampa bendu saka Gusti Senapati Agung kuwi, jalaran dianggep mung arep ngrusuhi
wong tandang gawe?”.
“mBah
Juru ora paring dhawuh supaya aku ngadohi papane Paguron Nagalanang, mung
dhawuh supaya aku luwih ngati-ati wae” wangsulane Rangga “dadi awake dhewe
dening mBah Juru uga dikeparengake melu labuh mbebela Mataram ngadhepi klilip
sing wujude kumpulane wong sing ngaku-aku isih turas Majapahit sing mung arep
gawe kisruh kuwi. Mung wae luwih becik nek awake dhewe ora nunggal sabarisan
karo wadya bala saka Mataram sing ditindhihi Paman Pangeran Singasari. Si Adhi
mesthine isih kelingan lelakon-lelakon sing wis kepungkur, ya iku wong-wong
sing ngaku trah Majapahit sing ajeg mesthi didombani dening para Lelembut
bangsane Jim lan Siluman, kabeh mau punjere mung siji yaiku weton saka Alas
Patalan. Lan Si Adhi uga ngerti, satemene sing bisa ngundurake mungsuh-mungsuhe
Mataram sing ngaku-aku minangka trah Majapahit sasuwene iki satemene dudu Paman
Singasari, nanging nom-noman sing jenenge Marga awit oleh pambiyantu saka
gurune sing jejuluk Ki Tanparupa. Mula dina iki aku uga arep ngajak Si Adhi
murih aja nganti negakne Wadyabala Mataram sajrone ngemban jejibahan saka
Kanjeng Rama, mbengkas satru sekti saka Alas Patalan iki”.
Marga
mesem krungu ompakan tembung saka Rangga marang dheweke mau. Marga ya mesthi
tansah kelingan wiwit geger ing Tundhan, ing Paguron Tangen lan sapiturute
tanpa pambiyantu saka Rangga lan Marga wadya bala Mataram kangelan anggone bisa
nglahake mungsuhe. Marga arep kumecap yen dheweke mung manut apa sing dadi
karepe Rangga, nanging durung nganti kawetu tembunge, dumadakan saka kadohan
nom-noman loro kuwi weruh sesawangan sing nyalawadi. Ana wong mlayu sajak kesusu, bola-bali tiba
jekangkangan neng lemah banjur tangi maneh lan nerusake anggone mlayu, wekasan
wong mau teka sacedhake papan sing dienggo lungguh Rangga lan Marga. Wong mau
bali tiba maneh lan nganti sauntara suwene ora bisa tangi, mung sikile obah
kejet-kejet kaya wong ketaton sing arep pesat nyawane.
Ora
sranta Rangga lan Marga bebarengan ngadeg banjur mrepegi papane wong
kejet-kejet sing mengkureb neng lemah kuwi. Kanthi cukat Rangga malik ragane
wong mau, dilumahake. Katon mripate wong kuwi mendhelik mendhuwur nganti ora
katon manike, sing katon mung mripat sing putih ora ana warna irenge babar
pisan. Rangga ngrasakne nek awake wong kuwi panas banget nganti kaya mawa.
Jalaran wong mau isih tansah polah, dening Rangga banjur digujer kenceng
sikile. Marga sing uga weruh lan melu ngerteni kahanane wong kuwi, tumuli
grengengan alon :
“Wisa
Tapakangin…….?”.
“Apa
Dhi?” Rangga kebat anggone takon “sing dikarepne si Adhi wong iki mentas
dicokot ula Tapakangin?”.
“Ora
Kakang” wangsulane Marga karo nduduli peranganing ragane wong kuwi nganggo
driji panudinge lan wong sing maune kudu polah kuwi banjur meneng ora obah
mripate ora mendhelik maneh nanging banjur merem kaya wong lagi turu. Mung
ambegane wae isih keprungu kaya wong menggeh-menggeh.
“Wong
iki sajake wis rada sauntara klebon upase Ula Tapakangin sing dicarub karo upas
liyane” Marga nutugne olehe aweh wangsulan “rahayune durung kliwat saka patang
puluh dina, dadi mbok menawa oleh pitulunganing Gusti, isih bisa ditambani lan
dislametake”.
Bubar
muni ngono kuwi Marga banjur njupuk bumbung cilik saka pethukane, isine
barang-barang bunder kaya mrica rupane abang kaya bata sing lagi mudhun saka
linggan. Marga njupuk telung glintir barang sing kaya mrica kuwi, banjur
dilebokne tutuke wong sing lagi ketaman wisa kuwi. Banjur wong kuwi diuculi
klambine, ing dhadhane katon kaya gudhig sing mruntuk ing prenah pulung atine. Sepisan
maneh Marga njupuk bumbung liyane, isine bubukan rupa ijo semu kuning, banjur
sing kaya gudhig diwur-wuri bubukan kuwi. Rangga mung nyawang ora guneman
apa-apa, Rangga ngrumangsani yen ing babagan kuwarasan lan lelara, dheweke
kalah adoh ing sangisore Marga.
“Muga-muga
Gusti paring pitulungan” Marga grenengan ijen karo mbalekne bumbung-bumbunge
menyang jero pethukane.
“Tak
takon Dhi” kandhane Rangga “saupama wong iki mau ora kepethuk awake dhewe,
banjur ora kober oleh tamba, apa bakal mati ana kene?”.
“Durung
mesthi mangkono Kakang” wangsulane Marga “nek nitik wewatakane wisa sing mlebu
ing ragane wong iki, nalika anggone mlebu lagi sedina nganti pitung dina, wong
sing klebon wisa iki ora ngrasakne yen ketaman wisa. Lagi sawise dina kawolu
nganti dina kaping pat belas, banjur ngrasakne sarandhuning awake krasa
lungkrah, bebalunge krasa ngeres lan ngethok, linu-linu, disusul awake dadi sedhela
panas sedhela atis. Lan yen wis ana sesasi banjur kerep bingung, saawak dadi
lara kabeh ambegane dadi kerep krasa sesak lan yen wis thukul
plenthing-plenthing cilik kaya sing ana dhadha kuwi, kaya-kaya sing ketaman
upas iki luwih kepenak yen tumuli mati, merga saking larane lan yen wis kliwat
saka patang puluh dina wong mau bakal kelangan nalar, utawa kasarane dadi edan
iya awit saking ora kuwat ngempet rasa lara ing sarandhuning awake lan
suwe-suwe iya banjur mati”.
“Biyuh….biyuh,
nganti kaya mangkono kejem lan wengising wewatakane wisa sing mlebu ing ragane
wong iki?” kandhane Rangga takon maneh “gek kira-kira nganti bisa klebon wisa
sing nggegirisi kuwi, wong iki merga dicokot Ula Tapakangin apa merga apa ya
Dhi?”.
“Yen
ana wong sing dicokot Ula Tapakangin, ora nganti sapanginang suwene, wonge
mesthi wis tumekeng pati, ragane garing remuk sabebalunge pisan, Kakang”
wangsulane Marga “kuwi miturut crita sing tak tampa saka Ki Tanparupa jaman
awake dhewe isih ana Mataram biyen. Wisa Ula Tapakangin sing mlebu ing ragane
wong iki, ora ana saprasatuse wisa sing kulina digunakne Ula Tapakangin nyokot,
lan dicarub karo wisa-wisa liyane, ana sing dumadi saka wisane ula nanging iya
ana sing dumadi saka wisane gegremetan liyane. Dadi cetha yen ana wong liya sing
kanthi sengaja ngarah cilakane wong iki, kanthi nglebokne wisa menyang ragane”.
“Yen
mangkono sing nglebokne wisa sing nggegirisi marang ragane wong iki cetha yen
atine ana ulune utawa pancen pranakane Iblis” kandhane Rangga karo nggegetne
untune “arepa saupama wong iki duwe luput sing kaya apa wae gedhene, ora pantes
yen paukumane kudu dileboni wisa sing kaya mangko wengise. Saupama aku bisa
kepethuk menungsa sing tega nindakne kaya mangkono kuwi, aku mentala saupama
nempiling sirahe kareben mawut uteke”.
“Kuwi
jenenge Kakang padha wae karo wong sing gawe cilakane wong kuwi mau” wangsulane
Marga karo ngguyu “apa Kakang lali karo dhawuhe Ki Tanparupa, sabisa-bisa awake
dhewe iki kudu mbudidaya murih wong sing ala tumindake, njejemberi budi
pakertine, bisaa bali dadi manungsa sing gelem nganggo wewatakane manungsa, ora
milih nganggo wewatakaning kewan utawa wewatakaning Iblis”.
“He
he he he” Rangga gumuyu banjur wangsulan “bener awakmu Dhi, jebul aku isih
kerep lali. Banjur becike kepiye Dhi?”.
“Becike
saiki awake dhewe nindakne laku sembahyang dhisik, srengengene wis ngglewang
mangulon” wangsulane Marga karo mesem “miturut petunganku sadurunge srengenge
surup, wong kuwi mengko wis bisa diajak omong-omongan”.
Rangga
gumuyu, banjur ngadeg ndhisiki mlaku ngudhuni gampeng, arep sesuci ing Kali
Sumberlanang. Marga ora tumuli nututi jalaran ora tega ninggal wong ditambani
kuwi kijenan tanpa ana sing ngancani.
ana candhake
Tidak ada komentar:
Posting Komentar