006.
Ki
Lurah sansaya bingung mireng aturipun Ki Palir makaten menika. Dugi aneh
lelampahan ingkang kedah dipun sandhang dening Ki Palir? Piyambakipun ngaken
menawi nyimpen wewados, menawi wewados menika ngantos kadenangan dening tiyang
sanes saged kedadosan piyambakipun pejah ing tanganing sedherekipun piyambak.
Nanging menawi sinimpen rapet ing manahipun, saged mbebayani tumrap Ki Lurah,
inggih sedherekipun Ki Palir tunggil Biyung.
“Ngene
wae Dhi” wasana Ki Lurah ngendika kanthi sareh “yen nganti si Adhi mbukak
wewadi iki, bisa-bisa awakmu tumekeng pati ing tangane sedulurmu dhewe sarta
bisa mbebayani tumrap Adhi Dungkul lan Adhi Dhangkal, mula becik si Adhi
sansaya mrimpeni anggone nyimpen wewadi kuwi. Jalaran nek nganggo petung tuna
lan bathi, tunane luwih gedhe yen nganti si Adhi mbukak wewadi kuwi. Sing baku
lungane Adhi Dungkul lan Adhi Dhangkal iki ora merga gela lan ora sajroning
bebaya”.
“Nyuwun
pangapunten Kakang” Ki Palir matur malih “ing prakawis menika boten wonten
petangan bathi lan tuna, nanging sedaya mitunani dhumateng kula. Waleh-waleh
menapa, kula sampun netepaken pamilih menawi kula badhe blaka ing ngarsanipun
Kakang Lurah, nyariyosaken wewadi ingkang keker ing simpenan kula menika.
Namung kula nyuwun, mugi Kakang Lurah boten sanget-sanget anggenipun badhe duka
dhateng kula lan Kakang Dungkul menapa dene Kakang Dhangkal, inggih awit saking
wutaning manah temah boten saged males kabecikan ingkang sampun jengandika
kucuraken dhateng kula tetiga ……”.
“Ngene
lho Dhi” wangsulanipun Ki Lurah panggah sareh “sepisan maneh aku kandha, yen
miturut panemune si Adhi kanthi ora mbukak wewadi kuwi bisa nuwuhake bebaya
marang aku nanging bisa nylametake Adhi-adhiku sing mbok kandhakne mau, becik
yen si Adhi ora mbukak wewadi kuwi. Si Adhi aja pisan-pisan nguwatirake kaslametanku, jalaran beja lan cilaka kang
bakal tumiba marang aku kuwi, kabeh ora bakal katekan lan kedaden kajaba yen
wis kinersakne dening Gusti lan Gusti selawase ora bakal kagungan kersa sing
ora becik marang titah-E. Sabanjure aku uga ora bakal cilike cuwa gedhene nesu
marang adhi-adhiku kabeh, sanadyan ta upama adhi-adhiku ora ngakoni yen wis
nampa pitulungan saka aku. Awit satemene apa kang wus tak tindakne marang
adhi-adhiku kuwi kabeh ora merga aku nulungi awakmu apa dene Adhi Dungkul lan Adhi Dhangkal, nanging merga
aku nulungi awakku dhewe. Dadi aku ora rumangsa motangake budi becik marang
sapa wae, ngerti?”.
“Kok
saged makaten Kakang?” Ki Palir sumela atur “kamangka sampun cetha menawi kula
tetiga boten ndika paringi pitulungan, mokal badhe gadhah siti garapan menapa
dene griya ing Pangapitan mriki, malah kepara saupami boten kaparingan tedha
dening mBokayu Lurah, boten sande kula tetiga badhe nandhang kaliren…….”.
“Ha
ha ha……” Ki Lurah gumujeng nigas aturipun Ki Palir kalajengaken kalihan
pangandika “sumurupa ya Dhi, miturut kapitayan sing tak rasuk saben titah kuwi
kaparingan kuwajiban dening Gusti supaya nulungi awake dhewe murih mbesuke bisa
bali ing ngayunaning Gusti kanthi tentrem, dene sranane kudu gelem tumindak
becik, ora gawe kapitunaning liyan lan kudu gelem aweh pitulungan marang wong
liya sing lagi mbutuhake, luwih-luwih yen sing lagi mbutuhake kuwi sedulure
dhewe. Lha kabeh kuwajiban kuwi bisa ditampa dening Gusti, sarate kudu lila
lahir batin dikantheni lekas utawa niyat amung murih keparenging Gusti, ora
kena ngarep-arep pituwas saka titah uga ora mbutuhake atur panuwun saka sing
ditulungi. Yen isih ana rasa gela utawa cuwa merga nggone aweh pitulungan ora
diajeni, kuwi tegese nggone nindakne dhawuhe Gusti ora iklas kuwi gedhe
pidanane, anggone aweh pitulungan tanpa guna kajaba mung bakal nguwohake
kasangsaraning batine dhewe”.
Ki
Palir ketingal manthuk - manthuk, ngangen - angen lan rumaos eram kalihan
ingkang dipun dhawuhaken dening Ki Lurah. Sanaosa kapitayan ingkang dipun rasuk
dening Ki Palir sami kalihan kapitayanipun Ki Lurah, inggih menika sami-sami
ngrasuk agami ingkang dipun asta dening Kanjeng Nabi ingkang jumeneng
Rasulullah, nanging nembe menika Ki Palir mangertos piwucal ingkang magepokan
kalihan titah ingkang paring pitulungan dhateng tiyang sanes. Lan inggih nembe
menika Ki Palir mangertos werdining iklas utawi lila, boten murih lan boten
pamrih menapa-menapa kajawi murih kaparenging Gusti kemawon. Inggih awit saking
wangsulanipun Ki Lurah kala wau, Ki Palir nunten emut bilih estunipun nasibing
titah menika sampun ginaris lan sinerat langkung rumiyin dening Gusti
saderenging titah menika dipun lahiraken. Inggih ingkang magepokan kalihan
pesthi, jodho, beja, cilaka menika mila wewadosing Gusti tumrap titahipun, lan
sedaya ingkang dipun kersakaken dening Gusti menika namung kangge kasaenaning
titahipun kala wau.
“Mulane
Dhi” Ki Lurah ngendika malih sasampunipun radi dangu Ki Palir boten wicanten “sepisan
maneh nek si adhi isih wedi marang bebaya yen ta si adhi mbukak wewadi sing
mbok kandhakne mau, becik ora sah si adhi crita marang aku”.
“Inggih
Kakang” wangsulanipun Ki Palir kepireng sansaya tatag suwantenipun “sasampunipun
kula mireng sedaya ingkang jengandika dhawuhaken kala wau, sansaya manteb
tekading manah kula badhe mbikak wewadi menika ing ngarsa ndika. Jalaran wewadi
menika, wewadi ingkang boten leres, inggih menika pasekuthon antawisipun Lurah
Brendhilan lan sawatawis Pamong Dhusunipun, tuwin Kakang Dungkul lan Kakang Dhangkal
kalihan pata pendherekipun Kyai Nagalanang ing Patalan, ingkang dipun
pandhegani dening Kyai Gendirireng, siswanipun Kyai Nagalanang ingkang sampun
madeg paguron ing tapel watesipun wana Ketangga kalihan wana Patalan”.
“Banjur
ana sambung rapete apa karo aku Dhi? Antarane Brendhilan karo Pangapitan iki
ora tau ana kedadeyan apa-apa merga ya dhewe-dhewe panggonane” Ki Lurah nyela
rembagipun Ki Palir, mundhut pirsa.
“Sambetipun
makaten Kakang” Ki Palir atur wangsulan “Kakang Dungkul lan Kakang Dhangkal
tuwin Ki Lurah Brendhilan menika rak sampun sawatawis dangu maguru ngelmi
kebatosan dhateng Ki Gendirireng ingkang nyebaraken piwucalipun Kyai Nagalanang
inggih Kyai Nagaraga? Dados sedaya dhawuhipun Kyai Gendirireng
langkung-langkung ingkang asalipun saking dhawuhipun Kyai Nagalanang,
sakalangkung anggenipun mundhi-mundhi lan kedah dipun lampahi, awit menawi
ngantos wantun boten pitados lan boten purun nglampahi dhawuh saking Kyai
Gendirireng saha Kyai Nagalanang badhe manggih bilahi.”
“Pancen
lumrahe wong meguru kuwi kudu percaya kanthi wutuh marang sing dadi gurune ta
Dhi?”Ki Lurah nyelani aturipun Ki Palir malih “ngono kuwi ora kena diluputake.”
“Menawi
ing babagan menika mila leres kados ingkang ndika dhawuhaken menika Kakang” Ki
Palir atur wangsulan “namung ingkang ndadosaken tiyang kathah kalebet kula,
boten remen menika jalaran para siswanipun Kyai Gendirireng menika anggenipun
pados rowang murih purun dados muridipun Paguron Gendirireng, mawi cara ingkang
boten sae malah cengkah kalihan limrahipun Paguron menawi badhe nampi siswa.”
“Cengkahe
manggon ing ngendi?” Ki Lurah mundhut pirsa malih.
“Menawi
limrahipun Paguron langkung-langkung paguron kebatosan, menika ngibaratipun
sumur lha siswanipun menika timba. Kangge saged katampi dados siswa kedah saged
netepi sarat ingkang awrat lan menawi sampun kaanggep kiyat nampi ngelmi
ingkang dipun padosi, nembe dening Gurunipun dipun tampi dados murid. Menawi
Paguron Gendirireng menika boten, meh saben tiyang mliginipun ing Brendhilan
dening Ki Lurah Brendhilan dipun kengken dados siswa Paguron Gendirireng,
menawi purun lajeng kaparentah kedah nglampahi kuwajibaning murid dhateng guru
lan paguron. Menawi boten purun lajeng dipun mengsahi. Dados ketingalipun
kathah sanget siswanipun Paguron Gendirireng menika, nanging kathah-kathah
anggenipun purun maguru dhateng mriku awit ajrih menawi dipun mengsahi kemawon,
kalebet kula piyambak menika” Ki Palir atur wangsulan “ketingalipun kula menika
mila siswa Gendirireng, nanging estunipun kula babar pisan boten pitados dhateng
sedaya piwucalipun Kyai Gendirireng menapa malih Kyai Nagalanang ingkang
ngakenipun titising Sang Hyang Anantaboga menika”.
“Dadi
si Adhi iki tata gelar uga kalebu sapaguron karo Adhi Dungkul lan Adhi
Dhangkal?” Ki Lurah mundhut pirsa malih “Banjur apa rupane piwulang saka Kyai
Nagalanang sing diwulangake Kyai Gendiireng? Kok si Adhi nganti babar pisan ora bisa percaya kuwi?”.
Ki
Palir boten tumunten atur wangsulan, malah lajeng noleh nganan lan noleh
ngering, kados kuwatos menawi wonten tiyang sanes ndugeni papan anggenipun
jejagongan kalihan Ki Lurah menika. Nanging gandheng kawontenan kala samanten
sampun meh wanci Sepi Bocah, dados inggih kraos sepen. Namung lamat-lamat
saking regol ngajeng taksih kapireng geguyonanipun tiyang-tiyang ingkang sami
rondha ing dalem kalurahan.
ana candhake
Tidak ada komentar:
Posting Komentar