42.
Wancinipun
taksih enjing, srengenge nembe kemawon jumedhul saking langit sisih wetan. Sukmana
nembe wonten ing Kandhang, ngrencangi Gamel ingkang ngopeni kapalipun, ngiras
pantes nedahaken kasok tresnanipun dhateng kewan ingkang dados tungganganipun
menika. Mila wiwit alit rumiyin dening tiyang sepuhipun Sukmana menika dipun
gegulang murih nggadhahi watak tresna asih dhateng sesamining gesang, kalebet
dhateng kewan ingkang dados ingah-ingahanipun. Boten tebih saking papanipun
Sukmana, ing sajawining kandhang Ki Palir ketingal sampun kringeten gobyos,
awit kasengsem ngudang wadung mecoki bulung damel kajeng obong. Nyi Lurah saha
Nyi Palir ugi ketingal ibut ngrencangi para Rewang Kalurahan nyambut damel
ocal-ocal tetedhan ing Pawon.
Dumadakan
saking pendhapa kepireng ungeling gentha nedahaken menawi wonten ingkang suka
sasmita menawi badhe sowan ing ngarsanipun Ki Lurah Pangapitan. Sasampunipun
radi sawatawis dangu lajeng kasusul suwanten kenthongan oyod deling ingkang
dipun thuthuk kalih-kalih kaping kalih lajeng kasambet kathuthuk kaping tiga
susun kalih, ugi saking pendhapa.
Sukmana
nilar kapalipun, lajeng medal saking Kandhang nyaketi Ki Palir, kalihan
wicanten :
“Dipun
timbali Bapa dhateng Pringgitan, Paman.”
“Inggih
Ngger, kula tak wijik rumiyin” wangsulanipun Ki Palir kalihan nyelehaken
wadungipun, lajeng menyat dhateng padasan.
“Kula
inggih badhe reresik rumiyin kok Paman” kalihan nututi lampahipun Ki Palir,
Sukmana wicanten. Tiyang kalih menika lajeng sareng-sareng reresik lan lajeng
mlampah liwat Pendhapa badhe ngadhep Ki Lurah ing Pringgitan.
Jebul
nalika Ki Palir lan Sukmana dumugi ing Pringgitan, ing mriku sampun wonten
Bebau Pilang, Bebau Pethek, Bebau Peleman saha Bebau lan Jagabaya Jambon.
Sedaya sami linggih kupeng ing ngarsanipun Ki Lurah. Ki Palir saha Sukmana
inggih lajeng ndherek linggih ing mriku.
“Dhisik
dhewe sing arep tak kandhakne prekara sing mau bengi ditakokne adhiku
Palir” ngendikanipun Ki Lurah
sasampunipun sedaya linggih kanthi sekeca “ya iku bab Adhiku Dungkul lan Adhiku
Dhangkal. Mengko yen wis rampung tak kandhakne lagi dirembug apa sing ditakokne
Baune Jambon.”
“Inggih
Kakang” ingkang atur wangsulan Ki Palir, ingkang lajeng nyuwun pirsa “Kakang
Dungkul lan Kakang Dhangkal kados pundi? Menapa sampun kaparengaken kula madosi
sedherek kula kalih ingkang sampun murang tata menika?”
“Awakmu
kuwi nek dikandhani supaya nggedhekne kasabaran kok angel temen ta Dhi?” dhawuh
wangsulanipun Ki Lurah setengah nyendhu dhateng Ki Palir “pancen sedulurku sing
satemene mung kadang katut kae, tekane ing Pangapitan bareng awakmu kae jebul
wis nggawa lekas sing ora becik. Olehe kandha arep mbara kerja biyen mung
kanggo nutupi lekase sing ora bener. Anggonku kandha mangkono iki mau, jalaran
miturut kandhane Baune Jambon mau, jebul Batasigar sing mara mrene bareng karo
wong telu liyane ngetutne Dungkul lan Dhangkal kae, wis rada sawatara suwene
olehe teka ing Pangapitan, manggone neng omahe Baune Kawisan. Ora mung wong
papat nanging akeh, cacahe ana kur-kuran. Lan miturut katrangane Ki Jagabaya
Jambon mau, Dungkul lan Dhangkal kuwi luwih akeh olehe manggon ing omahe Bebau
Kawisan tinimbang ing omah olehku nggawekne bareng karo omahmu kae. Satemene,
ing Parepatan Akad Legen mau bengi, Ki Jagabaya Jambon arep ngandhakne prekara
iki, nanging gandheng Ki Jagabaya durung cetha anggone namatne endi kanca endi
mungsuh sing padha teka ing parepatan mau bengi kuwi, mula dening Ki Jagabaya
ora dikandhakne. Sabanjure, sing weruh isine keba kaya sing dicritakne Baune
Peleman mau bengi kuwi Bebau Jambon, murih saya cethane Baune Jambon kareben
mbaleni critane murih Si Adhi lan Sukmana bisa melu ngrungokne.”
“Inggih
Ki Lurah” Bebau Jambon lajeng nyauti pangandikanipun Ki Lurah “nuwun sewu Ki Palir, Adhi Sukmana lan Para Kadang
Bebau sedaya. Murih cethanipun badhe kula wangsuli atur kula dhateng Ki Lurah,
kawiwitan saking anggen kula meh kemawon kajeglong lampah, awit kapencut katut
nggega warta ngayawara ingkang dipun bekta dening Baunipun Kawisan lan Baunipun
Sumber.”
“Iya,
Ki Bau” Ki Lurah nyelani rembagipun Bebau Jambon “becik ndika critakne kabeh,
aja ana sing ndika liwati murih luwih cetha sakabehane.”
“Inggih
Ki Lurah” atur wangsulanipun Bebau Jambon ingkang kasambet nglajengaken cariyos
:
“Kawitan
ingkang manggihi kula menika Ki Bau Sumber ing griya kula, piyambakipun cariyos
bilih semahipun ingkang sampun sawatawis dangu sakit sukunipun, boten saged
mlampah, samangke sampun saras lan saged mlampah kados wau-waunipun.
“Kamangka
kaya kang ndika weruhi, wis pirang-pirang wong tuwa sing tak parani tak suwuni
japa lan berkah supaya nambani sisihanku kae, nanging kabeh ora ana sing bisa marasake
larane sisihanku, nganti aku mupus lan ngira manawa bojoku kuwi ora bakal bisa
mari” makaten anggenipun criyos Ki Bau Sumber sasampunipun ngabaraken menawi
semahipun sampun saras.
“Lha
saiki wis klakon bisa waras kuwi jalarane apa Ki Sumber?” kula ngecani rembag,
pitaken.
“Jebul
Ki Dungkul, sedulure Ki Lurah sing saka Brendhilan kae dudu wong sembarangan,
Ki Jambon. Ki Dungkul kagadhuhan kaluwihan sing nggegirisi. Nalika Ki Dungkul
tindak menyang omahku karo Baune Kawisan, sadurunge aku matur panjenengane wis
pirsa nek sisihanku lara lan nek mlaku banget olehe ngrekasa. Ki Dungkul banjur
ngersakne banyu bening sing diwadhahi bathok. Sawise tak aturi, banyu neng
bathok mau didamu kaping telu karo dimantrani banjur ndhawuhi aku supaya menehake
banyu mau marang bojoku supaya diombe. Eloking kahanan, sawise ngombe banyu
peparinge Ki Dungkul mau, ora nganti sapanginang, bojoku sing maune mung bisa
ngathang-athang ing amben karo sambat, dumadakan bisa tangi lan bisa mlaku kaya
padatan sadurunge lara kae, larane bojoku waras padha sakala, nganti teka saiki
babar pisan wis ora tau kumat maneh” Ki Bau Sumber nyariyosaken anggenipun
saras semahipun.
“Ya
sokur ta Ki Sumber, aku mung bisa melu bungah dene Nyi Sumber wis mari anggone
lara” kula nyambeti anggenipun criyos Baune Sumber “kuwi jenenge tamba kanggo
Nyi Sumber sing nekani, ndika wis lunga mlayu mrana-mrene nanging durung oleh
gawe, lha kok dumadakan Ki Dungkul lam Baune Kawisan rawuh ing panggonan ndika
ngasta tamba”.
“Nek
ndika arani ngono ya kena-kena wae Ki Jambon” Baune Sumber wicanten malih “nanging
pancen satemene olehe Ki Dungkul sakancane kae nganti tekan Pangapitan kene iki
merga nindakne kuwajiban saka Gurune, ya iku nyebar kabecikan paring pitulungan
marang sapepadhaning wong, andum kabegjan lan kaslametan marang sok sapa sing
mbutuhake. Dadi kaya aku iki tuladhane, aku wis kaparingan pitulungan kanthi
warase sisihanku, banjur aku didangu dening Ki Dungkul apa aku mbutuhake
kabegjan lan kaslametan apa ora?”
“Lha
nek wong urip neng donya kuwi tak kira kabeh nadyan ora ditari lan ora
ditakoni, nek karo sing jenenge kabegjan lan kaslametan ya mesthi mbutuhake ta
Ki Sumber?” kula nyela rembag udhu pamanggih “aja maneh kok wong sing isih
urip, jeneh wong sing wis mati wae, isih disuwunake slamet lan begja kanthi
cara dislameti wiwit asur tanah nganti sewu dinane ngana kae lho?”
“Sepisan
maneh, ndika bisa lan kena duwe panemu ngono kuwi Ki Jambon” Bebau Sumber suka wangsulan
kalihan mesem lajeng taken malih “dadi ndika ya isih mbutuhake kabegjan lan
kaslametan kuwi apa?”
“nDika
kuwi piye ta Ki Sumber?” wangsulan kula kalih radi anyel “aku mau rak wis
kandha yen kabeh wong urip kuwi mesthi butuh kabegjan lan kaslametan, kamangka
aku iki isih urip? Nek aku kandha ora butuh begja lan ora butuh slamet lha
harak wis wingi-wingi aku nglalu ngendhat neng pang trembesi wetan latar kuwi
rak ya mati?”.
“He…
he… he… “ kula ungeli makaten menika kala wau Baune Sumber malah gumujeng
lajeng wicanten “aja muring dhisik ta Ki Jambon, merga rembugku mau isih ana
sambunge he … he … he…”
“Jeneh
ndika kuwi nek guneman ya mung waton muni kok” wangsulan kula radi sareh “wis genah
nek aku kandha mangkono mau kok ndadak isih ditakoni butuh kaslametan lan
kabegajan apa ora, upama ndika sing ditakoni apa ora malah misuh-misuh hara?”
“Iya,
iya Ki Jambon, ndika pancen bener” Bebau Sumber wangsulan kalihan mesem “anane
aku mbaleni olehku takon mangkono mau, jalaran aku krungu kabar sing aneh. Arep
ora ngandel marang kabar mau aku ora wani, merga kabar mau sing ngendika Ki
Dungkul. Nanging arep percaya aku ya wedi, jalaran sing dikabarake kuwi Ki
Lurah Pangapitan.”
“Ana
kabar apa sing magepokan karo Ki Lurah, Ki Sumber?” kula nyela pitaken.
(ana candhake)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar