44.
Bebau
Sumber ketingal menawi estu-estu anggenipun nedhi rerigen kula. Kula rumaos
remen dene Bebau Sumber sakalangkung anggenipun mikiraken kabegjan lan
kaslametanipun Dusun saha Kawula ing Pangapitan menika. Lan mila bares kemawon
kula ugi sampun kapencut dhateng kabar ingkang dipun criyosaken Ki Bau Sumber
bab kabegjan lan kaslametan menika, sanaosa kula inggih dereng mangertos menapa
sarat masrut ingkang kedah dipun tetepi murih saged nampi kabegjan lan
kaslametan kala wau.
“Piye
Ki Jambon? Apa sing kudu tak tindakne murih para Pamong sa Pangapitan saiyeg
sapanemu bisa lan gelem nggugu marang apa sing dadi dhawuhe Ki Dungkul mau
murih Desa lan kawula ing Pangapitan kene bisa oleh kabegjan lan kaslametan?”
sareng kula radi dangu boten suka wangsulan, Ki Bau Sumber mangsuli anggenipun
pitaken.
“Sak
jane saperangan wis ndika tindakne Ki Sumber, kari njangkepi wae” wangsulan
kula kalih mesem.
“Lha
iya, apa kuwi?” Ki Bau Sumber wangsulan, suwantenipun nedahaken menawi anyel
manahipun “aku kok malah bingung karo wangsulan ndika iki?”
“Dina
iki ndika wis marani aku lan ngabari yen Ki Dungkul kagungan kersa arep andum
kabegjan lan kaslametan marang aku, lan aku ya wis percaya dadi mokal menawa
suk Akad Legi aku arep wani mancasi dhawuhe Ki Lurah” wangsulan kula mawi
suwanten sareh “lha becike, ndika aja mung marani aku wae, Bebau ing
dhukuh-dhukuh liyane uga ndika parani lan ndika kabari prakara iki. Lha nek wis
ngono, mengko para bebau rak banjur padha sarujuk lan ora bakal ana sing wani
nggesehi dhawuhe Ki Lurah sing wis padha karo panemu ndika lan Ki Kawisan,”
“Bener
kuwi Ki Jambon” Ki Bau Sumber wicanten kalihan mesem “saiki kanggo kabegjan lan
kaslametane Desa lan kawula Pangapitan upama awake dhewe andum gawe kepiye Ki
?”
“Andum
gawe ing babagan apa Ki Sumber?”
“Iya
ing babagan iki” Ki Bau Sumber suka wangsulan “ing Pangapitan iki rak ana
sawelas Dhukuh kalebu Dhukuh Krajan? Piye yen sing mara lan ngabarake bab iki
menyang Peleman, Pethek, Pilang lan Krajan kuwi ndika? Mengko aku sing mara lan
ngabari menyang Kuncen, Ngreca, Punthuk lan Munggur. Piye?”
Mireng
anggenipun Ki Sumber ngajak andum damel makaten menika, kula namung mesem
kalihan wangsulan :
“Becike
ndika andum gawe ing bab iki aja karo aku Ki Sumber. Nanging sing bener kuwi
karo Ki Kawisan, nek karo aku kuwi kurang-kurang bejane malah bisa nuwuhake
kleru tampa, beda nek sing mara kuwi ndika dhewe utawa saora-orane Ki
Kawisan…..”
“Oalah
Ki Jambon, mbok ndika kuwi ngelingi yen iki ora kanggo aku pribadi nanging
kanggo kabutuhane Desa lan Kawula sa Pangapitan” Baune Sumber nyelani rembag
kula kalihan suwanten ingkang kapireng cuwa, “ya gene ndika tak jaluki tulung
ngono wae ora gelem malah ndika ngongkon aku ngajak Ki Kawisan? Kuwi padha wae
ndika ngongkon aku mlaku dhewe, merga ing Paguron Nagalanang aku iki tatarane
manggon ana sangisore Ki Bau Kawisan, klebu saru yen aku ngajak andum gawe kaya
iki”
“Aku
njaluk pangapura Ki Sumber” wangsulan kula malih “iki prekarane Desa Pangapitan
apa prakarane Paguron Nagalanang? Nek iki prakarane Paguron, ndika malah ora
kapener yen ndika ngajak aku, merga antarane Paguron ndika lan aku kuwi ora ana
sambung rapete apa-apa lan sangertiku antarane Desa Pangapitan karo Paguron
Nagalanang kuwi iya durung ana sambunge apa-apa. Lan bares wae, aku mau uga ora
ngerti nek jebule ndika karo Ki Bau Kawisan kuwi wis dadi cantrik ana Paguron
Nagalanang kuwi mau”.
Kula
sukani wangsulan makaten menika kala wau, ketingal praupanipun Bebau Sumber
ewah, semu mbrabak, mbok menawi ucap kula kaanggep sampun keladuk. Nanging piyambakipun ugi boten wicanten menapa-menapa,
namung sansaya dangu praupanipun nedahaken sansaya peteng. Kula dados boten
sakeca, pramila kula ugi lajeng wicanten malih :
“Mangkene
lho Baune Sumber, satemene ya becik-becik wae, nek ndika minangka Ki Walidi
sing kabeneran dadi Bebau ing Sumber lan uga dadi siswa ing Paguron Nagalanang
kuwi, ajak-ajak kabecikan marang aku Palugon, sing ndelalah kasampiran pangkat
minangka Bebau ing Jambon iki. Nanging, ndika ya kudu ngerti nek aku iki durung
ngerti kanthi sacetha-cethane apa sing didhawuhne Ki Dungkul marang ndika?
Ngertiku ya mung saka ndika nek Ki Dungkul kuwi ngemban dhawuh saka Pagurone
kanggo andum kabegjan lan kaslametan lan merga aku ya mbutuhake kabegjan lan
kaslametan mula aku ya gelem wae nek ditawani lan aku uga mrayogakne Ki Lurah
lan kabeh wong ing Pangapitan kene supaya kersa nampani kabegjan lan kaslametan
kuwi. Lha nek aku nganti ditakoni sarat masrut kanggo nampani kabegjan lan
kaslametan sing saka Ki Dungkul kuwi apa? Aku rak ora bisa wangsulan apa-apa ta
Ki Bau? Wong pancen aku ya durung ngerti tenan. Lha nek aku ora bisa wangsulan
rak ora mokal wong sing tak kandhani banjur nggorohake lan dadi kleru tampa
ta?”
“nDika
bener Ki Jambon” sareng kula criyosi makaten kala wau Bebau Sumber nembe
nglenggana lajeng wicanten “pancen mau aku durung kandha marang ndika yen murih
bisa begja lan slamet kaya sing dituturake Ki Dungkul marang aku kuwi ana sarat
masrut sing kudu diwujudi, dadi ora waton gelem ngono wae, gelema nek sarat
masrute ora diwujudi ya panggah ora bakal bisa nampa kabegjan lan kaslametan.”
“Lha
sarat masrute kudu mujudi apa Ki Sumber?” kula gentos pitaken.
“Sarate
ora abot lan saben wong mesthi bisa” Ki Bau Sumber suka wangsulan “ya iku kang
kapisan, kudu percaya marang apa sing didhawuhake dening Kyai Nagalanang
lumantar para siswa-siswane sing wis kasampiran kapercayan saka panjenengane,
yen ing kene ya Ki Dungkul, Ki Dhangkal lan Ki Batasigar…..”
“Mengko
dhisik Ki Bau” kula nyela rembag, pitaken “Nagalanang kuwi sebutan jenenge
Paguron apa asmane paraga?”
“Kuwi
meh padha karo aku lan ndika iki lho Ki” wangsulanipun Ki Bau Sumber kalihan
mesem “merga ndika dadi Bebau ing Dhukuh Jambon, banjur wong-wong neng ngarani
ndika nganggo sebutan Ki Jambon lan arang sing ngarani ndika Ki Palugon. Mung
bedane, jeneng Paguron Nagalanang kuwi jalaran sing yasa asmane Kyai
Nagalanang, pandhereke Sang Hyang Bathara Wisnu sing saiki aluse wis manunggal
karo pangarsane Paguron Nagalanang lan samengko asmane Paguron kuwi ya Kyai
Nagalanang.”
“Teka
kaya neng crita Wayang Beber wae lho Ki?” kula nyela pitaken “ana Bathara Wisnu
barang kuwi? Bathara Wisnu kuwi ra Dewaning Katentreman kae ta?”
“Pancen
bener Ki Jambon” Ki Bau Sumber suka wangsulan, “Sang Hyang Bathara Wisnu kuwi
Dewaning Katentreman, iya Panjenengane kuwi tenane sing kagungan Tanah Jawa
iki. Awit satemene Tanah Jawa iki biyen Pulo kang mapan ing Alam Sonyaluri dadi
ora kasat mata lan sing ngenggoni para lelembut sing dadi reh-rehane Sang Hyang
Bathara Wisnu. Lagi bareng putrane Sang Hyang Wisnu sing jejuluk Raden Wijaya
ngersakne ngereh praja, Tanah Jawa banjur dikatonake dening Sang Hyang Wisnu,
para lelembute akeh sing dipuja dadi manungsa, minangka kawulane Raden Wijaya
lan Tanah Jawa dadi punjere Negara gedhe sing diarani Negara Majapahit. nDika
mesthi wis tau krungu kondhange Majapahit ta?”
“Iya
Ki, aku tau didongengi wong tuwaku yen sadurunge ana Kraton Mataram iki ana
Kraton sing jenenge Pajang, lan sadurunge Pajang ana Kraton Demak Bintara lan
sadurunge ana Kraton Demak luwih dhisik ana Kraton Majapahit” wangsulan kula.
“Bener
dedongengan sing ndika tampa kuwi” Bebau Sumber wicanten malih “ya merga anane
Kraton Demak Bintara kuwi sing ndadekne Sang Hyang Wisnu duka, jalaran Demak
bisa dadi kraton sawuse mbedhah Majapahit sing Ratune isih trahe Sang Hyang
Wisnu. Wektu iki Sang Hyang Wisnu kepareng paring dhawuh lan purba wasesa
marang abdine sing jejuluk Sang Hyang Nagalanang, iya sing saiki manunggal karo
Kyai Nagalanang pangarsa Paguron Nagalanang kanggo mbalekne kamulyane Tanah
Jawa ya Kraton Majapahit sarta njumenengake trah Majapahit angratoni Majapahit
anyar sing ora suwe maneh bakal madeg.”
Kula
boten patos mudheng kalihan ingkang dipun cariyosaken dening Bebau Sumber kala
wau. Menapa malih kalihan cariyos bab babad ingkang babar pisan kula boten
mudheng, pramila kula inggih namung mendel boten guneman menapa-menapa.
(ana candhake)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar