49.
Mesthi
wae wong telu sing arep dirangket dening Puludan lan Sabekti sarta
kanca-kancane kuwi ora mung manut lan pasrah ngono wae. Sadurunge wong-wong
sing arep ngrangket kober tumandang, Bebau Kidul lan Jagabaya Bontot wis muter
pedhange luwih dhisik. Sabekti sing ngadhepi Jagabaya Bontot lan Puludan sing
adhep-adhepan karo tilas bendarane, wiwit padha siyaga dhewe arep ngecakne
jurus-jurus piyandele. Sauntara wong-wonge Jagabaya Bontot lan Bebau Kidul kang
uga jejer minangka sapukawating kalurahan uga banjur nyedhaki lan arep
ngrewangi wong loro kuwi sing banjur genti adhep-adhepan karo kanca-kancane
Sabekti lan Puludan. Ora suwe ing plataran omahe Puranta kuwi wis rame dening
suwara pedhang sing tatapan padha pedhang, diselani suwara pisuh lan suwarane
wong nggereng ngempet kanepsone.
Beda maneh sing
ditindakne Lopara, ngerti nek arep dikrubut para Sapukawating Kalurahan andhahane
Sabekti, Lopara emoh ngadhepi wong-wong kuwi. Milih mencolot nyedhak Ki Lurah
karo nyiyagakne pusaka piyandele, tulup Pring Wuluh sing uga kena digunakne kaya
teken sing kena kanggo nyabet utawa nyampluk mungsuhe.
“Kyai
Lopara, arep ngapa kowe he?” Ki Lurah nggetak Lopara karo nyiyagakne dhiri
sarana ndudut golok sing mau dislempitne ana lempeng.
“Aja
kakehan gunem kowe Jaswana” wangsulane Lopara karo mringis “nek kepengin isih
bisa nyawang srengenge mlethek sesuk-esuk, becik manuta wae tak ringkus, tumuli
prentahna para sapukawatmu kae padha nyelehne gegamane dhewe-dhewe”.
“Apa
sing mbok karepne Lopara?” Ki Lurah nggetak karo ngencengi nggone nggegem garan
goloke.
“Ooo Lurah goblog! Ora kena dieman tenan!, nek ngono iki tampanana!”
Lopara wangsulan seru, disusuli mbabitne Tulup Pring Wuluh ngarah dhadhane Ki
Lurah.
“Dhaaag!”
Ki Lurah prayitna,
tekane sabetan tulup ditadhahi nganggo goloke, temah nuwuhake suwara sing
nggegirisi. Sanadyan ora tutug kaya Puranta, nanging biyen Jaswana uga nate sinau
ulah kanuragan marang wong tuwane . Merga nadhahi sabetan tulupe Lopara, Ki
Lurah kesurung memburi watara limang jangkah, nanging ora nganti tiba ing
lemah. Tangan sing kanggo nggoceki garane Golok krasa panas. Ki Lurah tumuli
nata kuda-kudane, arep genti males marang Lopara. Sauntara Lopara uga kontal
mbalik memburi telung jangkah. Lopara kuwi ora ngira yen Ki Lurah jebul uga
nduweni ngelmu kanuragan ora beda karo sedulure enom, Puranta. Lopara dadi
sansaya muntab, niyat anggone arep ngringkus lan ndadekne Ki Lurah minangka
tameng kanggo ngadhepi Para Sapukawating Kalurahan jebul ketanggor karo
kasektene Ki Lurah sing ora diweruhi sadurunge.
Ora adoh saka papane Ki
Lurah lan Lopara, Bebau Kidul sing ngadhepi Puludan, atine bener-bener wis
murup saking nesune. Rumangsa dicidrani dening andhahan sing tau diopeni lan
dicukupi kabutuhane. Puludan sing sasuwene iki tansah bekti lan tansah ngajeni,
tansah manut lan nurut apa sing dadi prentahe, dina iki malik grembyang slaga
lan sikepe. Puludan wani nantang lan nggetak-nggetak dheweke, malah kepara wis
tega arep ngrangket kaya yen ngrangket durjana sing gawe kisruh ing desane.
Mula ya ora maido nek Bebau Kidul banjur kaya wong kesurupan setan tandange, Puludan
terus dititir nganggo jurus-jurus sing mbebayani, susul-sinusul ora ana
kendhate. Tekade Bebau Kidul katone mung siji, ya iku kepengin tumuli mateni
Puludan sing wis dadi mungsuhe.
“Puludan menungsa sing
ora ngerti kabecikan” kandhane Bebau Kidul ing sela-selaning juruse “wis tak
openi, tak sandhangi, tak pakani lan tak cukupi kebutuhaning uripmu, nanging
walesmu marang aku malah wani arep gawe cilakaku. Isih njawa asune tinimbang dhapurmu
kuwi Puludan”.
“Aku dudu bocah cilik
maneh Ki Bau” wangsulane Puludan karo mesem ngece “biyen aku isih bodho, temah manut
wae mbok garok-garokne nindakne laku duraka sing totohane nyawa, sing
oleh-olehe mung panganan sacokotan karo jarik saubetan, malah sing keri dhewe
kowe wis mentala mblusukne aku menyang luwangan, kowe kongkonan aku supaya
mateni Gus Puranta. Tujune Gus Puranta pirsa nek sing keparat kuwi kowe, aku
mung saderma manut prentahmu sing sasar susur. Temah aku ora sida mati nistha,
aku dingapura lan diayomi dening Gus Puranta. Saiki aku wani karo kowe kanthi
tekad siji Ki Bau, aku nedya labuh marang Kalurahan papanku kanggo urip lan
nyukupi butuhe urip, upama aku mati aku ora bakal getun, nanging malah mongkog dene
aku mati merga labuh tanah wutah getihku”.
“Setan kowe Puludan”
Bebau Kidul sansaya nesu krungu wangsulane Puludan sing kaya ngono kuwi mau “wasis
lambemu micara, pinter kowe ngrakit tembung, nanging kowe mengko aja getun!.
Aku ora arep mateni kowe, aku mung kepengin nyuwek cangkemu, nyukil matamu,
merung kupingmu, ngremuk balung sikilmu banjur kowe tak umbar urip nganti mati
saka polahmu dhewe”.
Bubar ngunekne pangincim
sing nggegirisi kuwi, Bebau Kidul banjur ngobahne pedhange ngecakne juruse
kanggo nyerang Puludan. Nanging Puludan uga wis siyaga, pedhang sing ana
tangane uga wis diputer kanggo namengi awake saka seranganing mungsuhe. Ora
suwe ing papan kuwi wis dadi rame, ramene Puludan karo Bebau Kidul sing
mbudidaya bisa tumuli ngrampungi wong sing diadhepi. Bebau Kidul nyata dudu
mung wong sing ajine loro saudhon telu saurupan, nanging nyata siswane Kyai
Lopara sing senti mandraguna. Durung nganti oleh selawe jurus, katon Puludan
wiwit ketleyek mundur. Pisan pindho pucuking pedhange Bebau Kidul wis bisa
natoni gegere Puludan. Sanadyan tatu sing ora pati mbebayani, nanging wis ninggalne
rasa perih ing geger, klambi sing dienggo Puludan sisih mburi wis malih rupane,
dadi abang rupane getih sing mili saka tatune campur karo kringet sing kaya dineres
metune. Maune Puludan isih durung rumangsa yen arep kalah, nanging suwe-suwe
Puludan ora bisa selak karo kahanan sing diadhepi, yen dheweke nekad tan
wurunga mesthi bakal kalah. Nanging yen nganti mlayu mundur, Puludan rumangsa
wirang marang wong sa Kalurahan, jenenge bakal kucem selawas-lawase, cacating cacat
dadi Sapukawating Kalurahan iku ora ana sing ngluwihi cacate wong ngucireng
yuda merga wedi yen nganti tumekan pati ing tangane mungsuh sing arep gawe
kisruhing pranatan ing Kalurahan. Maune
nalika aku weruh yen Puludan wis kacipuhan ngadhepi Bebau Kidul kuwi, aku arep tumandang aweh
bebantu nylametne nyawane Puludan. Nanging banjur ora sida bareng aku weruh ana
wong loro kancane Puludan sing banjur maju ngrewangi. Merga ngadhepi wong telu
sing kabeh tilas andhahane kuwi, nadyan ora nganti katon kadheseg mundur,
nanging Bebau Kidul uga ora kaya mau, ora tumuli bisa ndheseg mungsuhe mundur.
Kahanan dadi timbang maneh.
Nalika aku genti ngulati
papan liyane, perang antarane Sabekti mungsuh Jagabaya Bontot katon yen luwih
rame. Tandange Jagabaya Bontot pancen cukat trengginas kaya srikatan nyamber
walang. Trampil nggunakne gegamane sing wujud tumbak. Nanging sing diadhepi
Sabekti, Sapukawat andel-andele Ki Bebau Sela, sing uga nduweni ngelmu
kanuragan sing pilih tandhing.
“Ya gene sing maju kowe
Sabekti?” pitakone Jagabaya Bontot karo nata kuda-kudane “apa bendaramu wis
krasa yen bakal kewirangan nek tandhing karo aku? Apa kowe wis negakne bojomu
sing sedhela maneh bakal dadi warandha merga kowe bakal mati diombe getihmu
dening Tumbak Kyai Pancung sing ana tanganku iki? he?”.
“Ora ngono Ki Jagabaya”
wangsulane Sabekti karo ora kendhat nggone nguwasi kahanan “ing babagan
ngrangket wong sing gawe kisruhing Kalurahan kuwi sanggemane Sapukawat kaya aku
iki. Karo maneh, nek sing tandang Ki Bau Sela dikuwatirake kowe mati ketiban
kepelane Ki Bau, kamangka Ki Lurah isih ngersakne kowe urip, supaya bisa
diadili nganggo tata pradataning Kalurahan, mula cukup aku wae sing tumandang.
Mula tak jaluk aja nganti ndika banjur nganyut tuwuh luwih dhisik”.
“Keparat kowe Sabekti”
Jagabaya Bontot misuh “ilatmu sing lemes kuwi pancen njaluk tak tugel nganggo
tumbakku iki!”.
“Ha ha ha “ Sabekti
ngguyu ngakak banjur wangsulan “aja mung pinter umuk, ayo buktekna sepira
landhepe gegamanmu sing kurang sepuhan kuwi Ki Jagabaya”.
Diuneni Sabekti sing
kaya ngono kuwi, Jagabaya Bontot dadi sansaya nesu, praupane dadi abang nganti
tekan kuping, rupane nganti kaya iwak urang sing dibakar nganggo geni damen.
Karo mbengok seru, Jagabaya Bontot nylorongne tumbake ngarah marang dhadhane
Sabekti. Nanging Sabekti uga wis prayitna. Ora nganggo kangelan Sabekti wis
bisa ngendhani, malah banjur muter awake nyolahne pedhange sing diarahne
menyang lambunge Jagabaya Bontot. Ora kalah cukat, Jagabaya Bontot uga tumuli
bisa ngendhani, temah pucuk pedhange Sabekti mung ngenani angin.
Sansaya suwe dadi
sansaya rame, katon yen ing tataran ngelmu kanuragane Jagabaya mapan ing
sadhuwure Sabekti kacek satataran. Nanging Sabekti menang nom, luwih dawa napase
lan luwih utuh tenagane. Sauntara kuwi, kaya sing dicritakne Ki Jurudah lan Ki
Prasanta yen dina iki Jim Ganjur uga ngerehne murid-muride sing wujud Jim lan
wujud manungsa kanggo nambahi kisruhe Kalurahan Tambak. Tak sawang
prajurut-prajurit bangsa manungsa wadya balane Jim Ganjur uga wis teka sing
banjur dipapagne dening Para Bebau, Para Jagabaya lan Sapukawating Kalurahan
Tambak sing durung kapilut manunggal karo Lopara lan murid-muride. Tebane paprangan
dadi mundhak amba, ora mung neng plataran omahe Puranta wae, nanging wis mbabrak
tekan ngendi-endi merga saking akehe sing padha adu kasudiran.
mBalik maneh menyang
papane Ki Lurah sing lagi adhep-adhepan karo Lopara. Meh padha karo critane
Puranta sing maune dikira dening wong-wong ing Tambak ora duwe kaluwihan ing
babagan ulah kanuragan, nanging jebule bisa ngasorake Bebau Kidul lan Jagabaya
Bontot lan pungkasane uga wis gawe kasorane Kyai Lopara. Ki Lurah Tambak
Kapindho sing sasuwene iki ora ana sing weruh yen trampil ing ulah kanuragan,
dina iki akeh sing padha gumun. Merga sanadyan durung paya-paya madhani Puranta,
nanging Ki Lurah ora kangelan nggone ngadhepi pangamuke Kyai Lopara. Wong loro sing olehe dadi satru
durung ana sapanginang kuwi katon padha olehe duwe ngelmu kanuragan sing dhuwur
tatarane. Mula sanadyan ora akeh olehe ngobahne raga, nanging wong loro kuwi
padha dene olehe ngetokne serangan-serangan sing mbebayani tumrap kaslametaning
mungsuhe. Puranta sing ngadeg ing sacedhake wong loro kuwi, tansah ngulati
lakune paprangan antarane Ki Lurah karo Lopara. Wangune Puranta weruh yen kasektene
Ki Lurah padha tatarane karo kasektene Lopara. Nanging Lopara luwih licik lan
luwih julig malah sok ora ngugemi kasatriyane. Kuwi sing ndadekne Puranta ora
kedhep nggone ngulati anggone Ki Lurah perang ngadhepi Lopara.
Dumadakan keprungu
suwara jumlegur saka langit sadhuwure plataran omahe Puranta kuwi. Wong-wong
dadi padha kaget lan sedhela kober padha nyawang mendhuwur. Nanging iya ora
padha weruh apa-apa. Malah ora suwe saka lumahing bumi, jumedhul menungsa sing
sapirang-pirang sing kabeh uga nggawa gegaman lan sing ndadekne gumune wong-wong
sing padha weruh, wong-wong sing lagi teka kuwi ora ana sing sikile ngambah
lemah, malah wewujudan kuwi cat katon cat ora, mracihnani yen kuwi kabeh bangsa
lelembut. Banjur kesusul suwara jumlegur sing kaping pindho lan tanpa sangkan
tanpa paran, dumadakan ing kono ana menungsa apangawak prabata gedhene meh
tikel papate manungsa lumrah, rambute dawa diumbar tanpa iket, mung nganggo sruwal
maro kentol ora nganggo klambi. Wong pirang-pirang sing sikile ora ngambah
lemah lan cat katon cat ora kuwi kabeh ngumpul ana cedhake wong sing apangawak
raseksa kuwi. Sauntara mripate wong sing gedhene ora ukuran kuwi manther kanton
murup nyawang marang Puranta sing ngadeg ijen tanpa kanca.
Ana candhake