55.
Jebul Ki Jurudah lan Ki Prasanta mung
ngandhani supaya aku luwih nggedhekne nggonku duwe rasa pasrah lan sumarah
marang Purbaning Allah. Dene lantarane ya kuwi kanthi sarana nggedhekna rasa
tresna marang sapepadhaning titah, rumangsa duwe kuwajiban rumeksa
katentremaning jagad sarta ngreksa apa wae kang dititahake dening Gusti kanggo
nyukupi kabutuhaning manungsa aja nganti ana sing ngrusak. Yen kuwi kabeh wis
tak tindakne kanthi becik mangka aku bakal dikeparengake ndherek suwita marang
Sang Prabu Brawijaya sing saiki mapan ana ing Gunung Lawu kanthi asma Kanjeng
Sunan Lawu. Aku ngrumangsani ringkihe ragaku, uga ringkihe jiwaku mula aku
banjur kandha marang Ki Jurudah.
“Dhawuh
ndika kuwi gampang diucapne Ki Jurudah, nanging angel olehe nindakne” mangkono
nggonku guneman .
“mBah
Tambak aja kleru” sing semuar dudu Ki Jurudah nanging malah Ki Prasanta “sing
dikandhakne Kakang Jurudah mau dudu saka Kakang Jurudah utawa saka aku dhewe,
nanging kuwi dhawuh saka Kanjeng Ratu Setyawati. Isine dhawuh ya padha karo
dhawuh sing diparingake marang aku karo Kakang Jurudah. Mung bedane yen dhawuh
kanggo ndika winatesan wujud bisa ngabdi lan suwita marang Kanjeng Sinuhun, yen
dhawuh kanggo aku lan Kakang Jurudah winatesan nganti aku lan Kakang Jurudah ora
suwita maneh marang Kanjeng Ratu ing Ngiyom”.
“Tak
tambahi nggonku kandha ya mBah Tambak?” Ki Jurudah nambahi kandhane karo suwara
sing sareh “wiwitane nalika aku nampa dhawuh kaya sing tak kandhakne marang
ndika iki mau, aku rumangsa kabotan jalaran aku ngrumangsani yen aku iki mung
titah lumrah kang daya panguwasane banget winates, luwih-luwih aku uga isih
kanggonan nafsu patang prakara lan kekarepan kanggo aku dhewe, yen aku kasampiran
kuwajiban ngreksa murih jagad tansah tentrem, murih kabeh kang tinitahake Gusti
kanggo nyukupi kabutuhaning manungsa ora rusak, mangka tangeh bisane
kasembadan, jalaran sing bakal tak adhepi kuwi uga titahing Gusti sing nduweni
daya kaluwihan sing mbok menawa akeh sing luwih dhuwur lan luwih gedhe
tinimbang daya kaluwihan sing tak gadhuh”.
“Iya
Ki Jurudah” aku nugel rembug “mula aku kandha kaya ing ngarep mau, ya mangkono
kuwi sing ngiseni pamikirku. Banjur kepiye?”.
“Bareng
aku matur Kanjeng Ratu bab winatese kekuwatan lan daya kaluwihanku ngono kuwi
mau, Kanjeng Ratu banjur dhawuh kuwajiban kuwi wajibe ya dilakoni kanthi sakuwasane
jumbuh karo kekuwataning jiwa lan ragane. Dhawuh sing tak tampa sing banjur uga
ndika tampa iki isine prentah nindakne dhawuh mau, ora diprentah kudu kasile.
Gampangane wae ngene, upama aku lan ndika iku ngibarate Prajurit kaprentah maju
perang, kudu wani lan gelem tumandang lan mbudidaya murih bisa menang, nanging
yen kapeksane awake dhewe gugur ing madyaning palagan ora bakal ana sing
ngluputake. Beda yen prajurit mau kadhawuhan perang malah banjur mopo, ora
gelem budhal menyang rananggana, kuwi jenenge prajurit sing gelem mangan blanja
nanging wegah rekasa. Kuwi luput gedhe. Luwih gedhe dosane yen ana prajurit
gelem budhal menyang palagan kanthi sangu tekad bakal teluk lan pasrah
bongkokan marang mungsuhe mung murih ora kelangan uripe, prajurit kang mangkono
mau wis tumindak dosa sing gedhe banget, merga kajaba wis nyidrani kasetyan
marang Ratu Gustine, uga wis nglalekne marang Gusti Sing Maha Urip Ya iku Dzat
Kang Wenang murba pati lan uripe titah. Tak kira kanthi katrangan sing cekak
iki, ndika wis uninga werdining dhawuh sing ndika tampa lumantar aku lan adhi
Prasanta iki” Ki Jurudah nyethakne werdining dhawuh sing kudu tak tindakne.
Aku
bisa nampa kanthi cetha, lan aku uga kelingan nalika isih nom biyen, Rama
Tumenggung kerep paring pitutur yen wajibe kadang tani kuwi nandur lan mbudidaya
murih sing ditandur bisa ngasilake woh sing murakabi kanggo dheweke lan
kulawargane munggahe kanggo wong ing sakiwa tengene. Nanging kadang tani kudu
ngerti yen sing arane Pesthi, kuwi ana astaNe Gusti. Lan Pesthi kuwi ana loro
cacahe, sing siji pesthi sing kasat mripat lan bisa diwaca mawa nalar lan ana
maneh pesthi sing ora kasat mripat ora bisa diwaca mawa nalar lan mung ati kang
suci sing bisa mangerteni lamun tumibane pesthi kuwi kabeh merga saking
gedhening sih-E Gusti marang titahE.
Nganti
pirang-pirang dina Ki Jurudah lan Ki Prasanta anggone aweh pitutur marang aku
murih pintering atiku. Dudu pitutur sing mung bisa minterake nalarku wae.
Nganti tekan sawijining sore, ya iku pas pitung dina saka anane kedadeyan ing
Kalurahan Tambak. Puranta teka ing papan panggonanku kene maneh. Kanthi
sengaja, Ki Jurudah lan Ki Prasanta mrayogakake Puranta ketemu karo sisihane
luwih dhisik.
“Sesuk-sesuk
wae ndika critakne kabeh kedadean sing ana Kalurahan Tambak sawuse aku lan mBah
Tambak sarta Adhi Prasanta bali mrene” kandhane Ki Jurudah nalika Puranta arep ngandhakne
apa-apa kang wus dumadi ing Kalurahan Tambak “saiki prayoga ndika leren dhisik
ing palereman ndika lan Nyai Puranta kana”.
“Inggih
Kyai, boten langkung ngestokaken dhawuh” wangsulane Puranta sing banjur
ninggalake aku wong telu sing lagi jagongan ana jogan sing digelari klasa.
“Tumrap
manungsa lumrah sing isih kaya Puranta kuwi, sapatemon mirunggan wong loro karo
rabine kuwi mujudake kuwajiban kang ora kena dilirwakne mBah Tambak” kandhane
Ki Prasanta marang aku sawuse Puranta ngalih memburi arep nusul sisihane sing
lagi leren ana paleremane.
“Iya
Ki Prasanta” wangsulanku karo mesem “sanadyan aku durung tau ngalami aku ya wis
ngerti ing babagan kuwi”.
Let
telung dina sawise Puranta tekan omahku, nuju sabubare mangan sore, nalika
Sirep nglorodi cething lan cowek wadhah panganan saka jogan arep digawa menyang
pawon saperlu diisahi, Ki Jurudah kandha :
“Nyai
Puranta mengko yen anggon ndika korah-korah wis rampung, aku karo mBah Tambak
lan Ki Prasanta kepengin rembugan sethithik karo nDika lan Angger Puranta”.
“Inggih
Kyai” wangsulane Sirep.
Puranta
sajake tanggap, mula murih enggal rampung gaweyane Sirep, Puranta banjur menyat
nututi sisihane arep ngrewangi anggone arep tandang gawe. Ora nganti suwe, wong
loro lanang wadon kuwi wis bali menyang jogan maneh, nusul aku wong telu sing
lagi padha jagongan. Puranta nyangga dhulang isi cangkir-cangkir saka bathok
klapa, mbuh apa isine katone banyune panas sing isih kumebul pegane. Sirep
nggawa tompo sing isine kacang godhogan.
Sawise
rampung nggone ngladekne godhogan banyu jahe sing dicarupi karo gula aren,
Puranta banjur mapan sila, Sirep lungguh timpuh ana sisihe. Wong loro kuwi ngenteni
Ki Jurudah sing mau kandha arep ngajak rembugan sethithik.
“Yen
aku nyawang pasuryane Angger Puranta nalika teka saka Tambak wingi kae” sawise
nyruput wedang jahe sing neng cangkire Ki Jurudah miwiti guneman “sajake kahanan
ing Tambak wis ora ana sing nguwatirake maneh. Lire kahanan wis bali tentrem
kaya sadurunge, apa ya bener mangkono Angger Puranta?”.
“Kasinggihan
Kyai” wangsulane Puranta alon nanging cetha “awit saking pangestunipun para sepuh
sedaya, samangke kawontenan ing Tambaksela sampun wangsul tentrem malih,
sanaosa sisa-sisaning raos dhuh kita taksih dereng ical saking salebeting manah”.
“Mengko
dhisik, sing tak karepake kuwi mau kahanan ing Kalurahan Tambak” Ki Jurudah
guneman maneh “nanging iki mau sing dikandhakne Angger Puranta, kok Tambaksela?
Lan yen ta rasa dhuhkita kuwi isih nabet ing atine para kulawargane Sapukawating
Kalurahan kang kapeksa gugur dadi sawur tawuring Kalurahan Tambak, kuwi aran
wis lumrah. Mengko kagawa karo lakuning wektu suwe-suwe ya bakal ilang dhewe”.
“Makaten
Kyai” Puranta aweh wangsulan “estunipun wiwit kula njangkahaken suku nilar bumi
kelahiran kula ingkang kaping kalihipun menika, Kalurahan Tambak kenging
kawastanan sampun boten wonten lan santun dados Padhukuhan Tambaksela”.
“Kok
bisa mangkono cethane piye Ngger?” Ki Prasanta melu takon. Sauntara aku mung
meneng ngrungokne wae.
“Mugi
kauningan Kyai saha mBah Tambak” Puranta mangsuli pitakon saka Ki Prasanta “sajengkar
jengandika tetiga saking griya kula kala wingi menika, watawis sapanginang
malih, Ki Lurah Tambak Kapindho inggih Kangmas Jakasuwana utawi Kangmas Jaswana,
katimbalan wangsul marak ing ngarsanipun Gusti Ingkang Maha Asih…….”.
“Ki
Lurah seda?” ora sranta aku nugel rembug, takon.
“Inggih
leres mBah Tambak” wangsulane Puranta “kula kinten jengandika tetiga langkung
pana menawi tatu ing salebeting dhadhanipun Ki Lurah ingkang kadhawahan aji
Paser Anginipun Kyai Lopara kala wingi mila sampun boten saged kausadani malih.
Menawi taksih saged kausadani tartamtu jengandika tetiga boten daya-daya kundur
nilar griya kula”.
“Iya,
iya Ngger” Ki Jurudah wangsulan sareh “sabanjure kepiye?”.
“Dinten
enjingipun sasampunipun layon kapetak ing pasareyan boten tebih saking Dalem
Kalurahan, inggih kempal tunggil sapapan kalihan pametaking layonipun Ki Bebau
Kidul lan Ki Jagabaya Bontot tuwin para Sapukawating Kalurahan ingkang gugur”
Puranta nutugne critane “Para Bebau lan Para Jagabaya miwah Para Sapukawating
Kalurahan sami mlempak ing Griya kula malih. Tiyang-tiyang kasebat sami
anggenipun nggadhahi pamanggih gandheng Ki Lurah sampun seda lan boten kagungan
putra, Pramila lajeng sami nyuwun murih kula ingkang gumantos madeg Lurah ing
Tambak, nggentosi kalenggahanipun Ki Lurah Jakasuwana…….”.
“Kuwi
wis bener” aku nyela rembug mbenerake para Bebau lan Jagabaya sarta Sapukawating
Kalurahan sing dicritakne Puranta kuwi.
“Ingkang
kepireng radi lucu malih” Puranta nutugne anggone guneman lan ora pati nyenggol
karo sing tak kandhakne “nalika samanten mBakyu Tayem, inggih Nyai Lurah
ingkang ugi tumut dugi ing griya kula sareng kalihan tiyang-tiyang niku wau,
dumadakan gadhah panembung ingkang aneh dhateng kula”.
“Aneh
kepiye Ngger?” Ki Jurudah genti takon.
“mBakyu
Tayem ingkang katilar seda dening Kangmas Jaswana rumaos sampun kecalan Pangayoman.
Kamangka miturut mBakyu Tayem, nalika purun kapundhut garwa dening Kangmas Jaswana
kala rumiyin, Kangmas Jaswana nate janji bilih badhe njumenengaken mBakyu Tayem
dados Nyai Lurah kangge salamining gesangipun. Nanging sasampunipun kasembadan
dados Nyai Lurah, samangke Ki Lurah langkung rumiyin seda. Pramila mBakyu Tayem
lajeng nyuwun murih anggen kula kakepyakaken dados Lurah enggal ing Tambak,
ngentosi telasing wekdal ngidahipun mBakyu Tayem rumiyin utawi sekawan purnama
malih. Awit mBakyu Tayem kepengin sanget anetepi kesagahanipun Kangmas Jaswana,
inggih menika ndadosaken mBakyu Tayem Nyai Lurah kangge salamining gesangipun,
mangke saderengipun kula kakepyakaken minangka Lurah Tambak supados langkung
rumiyin anggarwa mBakyu Tayem. Kanthi makaten panggah mBakyu Tayem dados Nyai
Lurah sanaosa kedah mawi sebatan Nyai Lurah ingkang angka kalih”.
Ki
Jurudah mesem ngempet guyu krungu critane Puranta sing keri dhewe iki. Ki
Prasanta malah ora bisa ngempet, banjur gumuyu kekelen padha karo aku. Aku
banjur kelingan nek Nyai Lurah kuwi rak isih ponakane Bebau Kidul sing lagi wae
mati, isih putune Butulan. Dadi ya aran lumrah nek duwe panjaluk kaya sing
dikandhakne Puranta iki mau. Tak sawang Sirep ora owah babar pisan praupane,
ora kaya lumrahe wong wadon yen kakunge ana tandha-tandha arep rabi maneh,
embuh wis dikandhani apa dening Puranta. Aku ora ngerti.
“Iya
banjur wekasane kepiye Ngger?” Ki Jurudah banjur nakoni Puranta maneh sawuse
olehku ngguyu karo olehe ngguyu Ki Prasanta wis ora keprungu maneh.
Puranta
katon njengkerutne bathuke, wangune lagi nata ukara kanggo aweh wangsulan
marang pitakone Ki Jurudah sing keri dhewe iki.
Ana
candhake