036.
Bebau
Pilang gumujeng radi sora, ndadosaken Bebau Pethek mireng mila lajeng nggelak
kapalipun kangge njejeri kapalipun Bebau Pilang. Lurung ingkang boten patos
wiyar menika dipun kebaki dening tiyang tiga ingkang kekapalan, dados saupami
saking ngajeng wonten tiyang ingkang ugi nunggang kapal badhe boten saged
simpangan.
“Lha
iki kok malah padha jejer-jejer ngebaki dalan ta?” Sukmana grenengan ingkang ugi
dipun mirengaken dening Bebau kalih ingkang wonten sisih keringipun menika “iki
mengko nek ana wong liwat nggiring kebone rak sida ora bisa liwat”.
“Nanging
ing wanci-wanci makaten menika boten wancinipun tiyang nggereg maesa saking
paguyangan kok Dhi” ingkang wangsulan Bebau Pilang “anu ngambali kala wau lho,
tujunipun Adhi Sukmana wonten lan tumunten ngendika, upami boten wonten rak
sampun dados pasulayan antawisipun kula lan Adhi Pethek kalihan Baune Jambon,
tiyang kula kekalih sampun getem-getem dhateng sok sintena ingkang sampun
ngempal kalihan tiyang-tiyang Paguron Nagalanang”.
“Lha
ndika napa getun kalih sing kula kandhakne dhateng Ki Bau Jambon kala wau ta
Baune?” Sukmana gentos taken.
“Boten
makaten Adhi” wangsulanipun Bebau Pilang “malah kula matur nuwun dhateng ndika
adhi Sukmana, jebul kula ingkang sampun tuwek niki, kawon nalar kalih adhi
Sukmana ingkang kanthi gampil ngrampungaken prakawis kanthi mawi tembung
ingkang sareh nanging nandhes lan mikolehi.”
“Lha
gajegipun Bapa Lurah menika rak sampun wongsal-wangsul paring pitedah dhateng
sedaya pamong ing Pangapitan mriki ta Ki Bau?” Sukmana suka wangsulan kalihan
mesem “sedaya prakawis menika manawi taksih saged dipun rampungaken mawi rembag
inggih anggenipun ngrampungaken kedah mawi rembag, boten kengin migunakaken
sanesipun. Menapa malih kala wau Ki Bau Jambon ugi boten nyebat sinten
gurunipun menika sinten. Nanging ndika ketingal meh kemawon ndakwa menawi
gurunipun Ki Bau Jambon menika menawi dede Ki Batasigar inggih Paman Dungkul
rak makaten ta?, Pramila kula lajeng mbudidaya murih saged netepi ungeling
paribasan, bisa kenaa iwake nanging aja nganti buket banyune, ngaten Ki Bau”.
“Inggih
mila leres makaten Adhi” wangsulanipun Bebau Pilang “nanging gandheng nalar
kula ingkang dhedhel kekathahen betah menika, mbok menawi ingkang njalari kula
supe dhateng pitedahipun ingkang Bapa, Ki Lurah Pangapitan.”
“Inggih
boten makaten Ki Bau” Sukmana gentos suka wangsulan “ndika supe kala wau awit
kabekta saking taksih wonten raos anyel jalaran nembe kemawon grejegan kalihan
Ki Bau ing Kawisan. Menapa boten makaten?”
Bebau
Pilang boten wangsulan malih, malah lajeng narik lising kapal ingkang dipun
tunggangi temah radi alon lampahipun. Lurung ingkang kala wau dipun kebaki
dening kapal ingkang jejer tiga, wangsul radi longgar malih. Bebau Pethek ugi
tanggap. Lajeng tumut niru lekasipun Bebau Pilang. Samangke tiyang tiga menika
anggenipun kekapalan iring-iringan. Sukmana ingkang manggen ing ngajeng
piyambak, kasusul Bebau Pilang lan ingkang wingking piyambak Bebau Pethek.
Nalika
lampahipun tiyang tiga menika dumugi margi protigan Ngapit, Bebau Pethek lan
Bebau Pilang nglajengaken lampahing kapalipun bablas badhe wangsul dhateng
Dhukuhipun piyambak-piyambak, badhe ngrampungaken jejibahanipun nindakaken
dhawuh saking Ki Lurah, parentah dhateng para pamong ing dhukuhipun lan
nyiyagakaken para sapukawat lan sinoman murih baris pendhem ing sacaketing
kalurahan. Sukmana menggok nganan badhe mampir dhateng griyanipun Bebau Krajan,
saderengipun wangsul dhateng Kalurahan ngaturaken wohing dinuta dhateng tiyang
sepuhipun, inggih Ki Lurah Pangapitan. Nalika samanten wekdalipun taksih siyang,
sanaosa srengenge sampun ngglewang mangilen nanging taksih tebih saking
cakrawala ngandhap sisih kilen, taksih watawis setunggal genter inggilipun.
Nalika
Sukmana dumugi griya, sedaya warga Dalem Kalurahan ketingal sami repot
piyambak-piyambak. Ki Palir kabiyantu dening para rewang ketingal nata
diyan-diyan lan ting ingkang badhe kangge madhangi pendhapa saha plataran
Kalurahan. Rewang sanesipun sami nata
gelaran tikar kangge lenggahipun para Bebau lan Pamong mangke ing joganing
pendhapa. Ing pawon para tiyang estri sami ocal-ocal tetedhan, nyawisaken
pasegahan dhateng para ingkang badhe ndumugeni parepatan Akad Legen ingkang
wekdalipun dipun majengaken mangke dalu menika.
Sukmana
inggih lajeng manggihi tiyang sepuhipun ing dalem wingking, ngaturaken sedaya
wangsulanipun para Bebau ingkang dipun purugi kalihan Bebau Pilang lan Bebau
Pethek. Kalebet ngaturaken wangsulanipun Bebau Sumber ingkang duginipun radi
randhat awit badhe pamitan dhateng Ki Dungkul ingkang ngawontenaken pepanggihan
ing Kawisan. Kajawi menika Sukmana ugi mamitaken Bebau Jambon ingkang wonten
Pambeng awit katimbalan dening gurunipun, ugi ngaturaken kasagahanipun Bebau
Jambon bilih benjing enjing badhe sowan ing ngarsanipun Ki Lurah ngaturaken
sedaya ingkang dipun rembag kalihan gurunipun ingkang wonten sesambetanipun
kalihan Dhusun Pangapitan.
“Yen
ngrungokne critamu kuwi, katone Bebau Sumber lan Bebau Jambon kuwi wis wiwit
kasengsem marang pangajake Pamanmu Dungkul lan kanca-kancane” ngendikanipun Ki
Lurah sasampunipun Sukmana rampung anggenipun matur “nanging sajake durung
padha kebacut, ketitik isih padha eling marang kalungguhan lan jejere minangka
Bebau sing kebawah dening Kalurahan Pangapitan. Ya muga-muga wae isih padha
bisa dielingne, luwih-luwih Bebau Jambon sing wis nyaguhi yen sesuk esuk bakal
nemoni aku lan nyritakne apa sing dirembug karo gurune kuwi, sing kira-kira ya
Dungkul utawa Batasigar.”
“Kula
kinten inggih makaten Bapa” Sukmana matur “inggih mugi-mugi kemawon sedaya
ingkang sampun dipun bujuk dening Paman Dungkul lan rencangipun, tumunten
kaparingan emut lan taksih saged dipun emutaken.”
“Ya
muga-muga wae mangkono Sukmana” dhawuh wangsulanipun Ki Lurah.
“Nuwun
sewu Bapa” Sukmana matur malih “menapa sampun wonten kabar saking Ki Bau
Peleman prakawis anggenipun manggihi Ki Bau Kawisan?”
“Ya,
pancen Bebau Kawisan kuwi nyata julig lan mbutuhake kawigaten mirunggan” dhawuh
wangsulanipun Ki Lurah kalihan unjal napas landhung.
“Liripun
kados pundi Bapa?”
“Mau
Bebau Peleman wis teka kene maneh” dhawuhipun Ki Lurah malih “nglapurake menawa
wis teka menyang omahe Bebau Kawisan. Sawise dikabari nek Parepatan Akad Legen
dimajokne dadi mengko bengi, Bebau Kawisan ora guneman apa-apa kajaba mung
wangsulan ngiyani. Nanging Bebau Peleman weruh yen kahanan Dhukuh Kawisan ana
owah-owahan kang beda karo dhukuh-dhukuh liyane, ya kuwi saben omah katon padha
yasa granggang sing dicawisake ing keringing omah. Kajaba kuwi, nalika Bebau
teka ing omahe Bebau Kawisan, ing omahe Bebau Kawisan kuwi akeh banget gegaman
lan pirantining perang, kaya dene Pedhang, Tumbak, Golok, Clurit lan
sapanunggalane. Lan ing pekarangane Bebau Kawisan akeh para sapukawat lan
sinoman sing katone lagi wae padha gladhen ulah kanuragan. Nanging Bebau
Peleman ora guneman apa-apa marang Bebau Kawisan sing ana sambunge karo sing
diweruhi. Mula banjur dadi gagasan, apa karepe Bebau Kawisan iki? Yen
digandhengne karo sing dikabarake dening Bebau Pethek apa dene Bebau Pilang akeh
benere manawa Bebau Kawisan wis duwe lekas arep wani marang aku lan arep
mbudidaya murih Pangapitan misah saka Mataram lan manunggal karo Paguron Nagalanang
sing mbalela marang Mataram.”
“Lajeng
kados pundi anggenipun nyikepi lekasipun Bebau Kawisan ingkang makaten menika
Bapa?” Sukmana matur nyuwun pirsa.
“Yen
pancen wis cetha nek Bebau Kawisan mbalela ya kudu ditandangi, dirangket lan
dipidana jumbuh karo dosane” dhawuh wangsulanipun Ki Lurah “yen prelu mengko ing
Parepatan Rembug Desa Akad Legen iki, Bebau Kawisan bakal tak tanting apa sing
dikarepake, bakal panggah setya marang Pangapitan sing ateges isih setya marang
Mataram apa nedya nurut lekase wong-wong Paguron Nagalanang sing nyata-nyata
wani mbalela marang Mataram lan arep nyengkuyung madege kraton anyar sing mung
ana angen-angene wong sing ora bisa nampa kahanan lan kanyatan. Kanthi mangkono
bisa katon sapa sing isih setya marang Pangapitan lan sapa sing wis katut melu
pambujuke wong-wong Nagalanang.”
Sasampunipun
paring dhawuh makaten menika kala wau, Ki Lurah lajeng dhawuh dhateng Sukmana
murih tata-tata kangge ndherek pepanggihan ing adicara Rembug Desa mangke dalu.
Sukmana inggih lajeng mundur saking dalem wingking badhe tata-tata.
Boten
dangu sasampunipun srengenge serap, kawontenan ing Kalurahan Pangapitan
ketingal reja. Kathahing diyan ingkang dipun pasang ing Pendhapa sarta
ting-ting ingkang dipun seleh ing Pekarangan ndadosaken kawontenan padhang meh
kados ing wanci rahina kemawon. Lare-lare alit kathah ingkang sami dolanan ing
plataran Kalurahan, kados dene gobag sodor, dhelikan, playon lan sapiturutipun.
Sadaya ketingal remen kanthi manah ingkang mardika. Nanging lare-lare kala wau
lajeng sami nyingkir sareng para pamong saking dhukuh-dhukuh sa Pangapitan sami
dugi. Pamong-pamong kala wau sami macak besus, lajeng sami minggah ing pendhapa
mapan linggih ing tikar ingkang sampun dipun gelar.
(ana candhake)