27.
Panemune Wimba sing keri dhewe kuwi pancen bener, nanging Sima Loreng uga banjur nggagas, yen panemu iki dituruti padha wae ora budi daya kanggo bisa nusul lan nggoleki gurune. Malah biyen Sima Abang tau meling yen nganti rong tahun ora bali, mangka Paguron Parangabang sawutuhe dadi tanggung jawabe Sima Loreng. Yen dheweke ora enggal bisa nemoni Gurune, padha wae karo dheweke wis gelem madeg dadi Pangarsaning Paguron. Kamangka Sima Loreng isih mbutuhne tuntunan saka Gurune, tanpa gurune sing tansah aweh tuntunan dheweke rumangsa kangelan kanggo mikir Pagurone.
"Adhi Wimba" kandhane Sima Loreng sawise sauntara padha meneng-menengan "biyen Bapa Guru aweh kaparcayan marang aku kanggo ngurus Paguron iki mbaka sethithik, banjur suwe-suwe dipasrahi kaparcayan sing luwih jembar lan omber, mula lekase Guru marang aku kuwi saiki arep tak cakne marang si Adhi. Wiwit sesuk si Adhi kudu tata-tata bakal nampa tuntunan kanuragan saka aku sing luwih akeh. Iya kanggo matengne ngelmu sing wis ana ing si adhi, uga kanggo nambahi ngelmu-ngelmu sing durung adhi kaweruhi. Cekake, wiwit sesuk, sajroning wektu telung sasi bakal tak gembleng, murih si adhi bisa madhani aku, perlune si adhi supaya luwih siap nampa kaparcayan kanggo ngurusi pagurone dhewe iki".
"Sabanjure Kakang arep lunga nusul lan nggoleki Guru?" Wimba takon.
"Kuwi ya durung karuwan, muga-muga wae sajroning aku matengne ngelmune si adhi mbarengi karo rawuhe Guru neng Parangabang kene" wangsulane Sima Loreng.
Wekasane, saben dina kaya ora ana lerene Wimba digladhi dening Sima Loreng ing Sanggar. Sanajan asile ora kaya nalika Ki Sima Abang nggembleng Jungkung sing banjur dadi Sima Loreng, nanging wis akeh undhak-undhakane Wimba ing reh ulah kanuragan. Tata carane nyawijekne lan nggunakne hawa murni uga wiwit katon bisa luwih tumata. Jebul wektu telung sasi kaya sing dikandhakne Sima Loreng kuwi durung cukup, dening Sima Loreng ditutugne nganti oleh nem sasi lan asile dadi sansaya maremake. Wimba wis keneng dijagakne butuh, kadigdayane wis kena dijibne kanggo njaga adege Paguron. Sauntara Sima Loreng uga sansaya akeh anggone bisa mekarake ngelmu-ngelmu sing ditampa saka gurune lan nglahirne ngelmu-ngelmu anyar sing durung tau ana. Sing mangkono iku sansaya ndadekne kadigdayane Sima Loreng wuwuh luwih dhuwur maneh.
Sawuse lungane Ki Sima Abang saka Parangabang luwih saka rong tahun, kadigdayane para murid sing ditinggal uga sansaya luwih akeh undhake, mangkono kuwi merga ya saka tlataten lan tumemene Sima Loreng anggone nindakne kabeh welinge Ki Sima Abang. Kanthi pawadan kahanan sing sansaya nyenengake kuwi, Sima Loreng banjur pamitan marang sedulur-sedulure arep nusul lan nggoleki Gurune menyang puncake Gunung Wilis. Kanggo sauntara ditinggal lunga kuwi, suhing Paguron dipasrahake marang Wimba, kaya jaman Ki Sima Abang masrahne Paguron marang Sima Loreng biyen. Wimba ya wis ora suwala maneh, nanging panggah meling supaya olehe lunga, Sima Loreng ora suwe-suwe.
Kanthi tekad sing wis gilig, Sima Loreng budhal nusul lan nggoleki Gurune menyang puncake Gunun Wilis. Saka Parangabang dheweke mlaku ngalor ngulon, luwih akeh ngliwati alas katimbang ngliwati padesan. Kanthi sangu kaluwihan ing ulah kanuragan ndadekne lakune Sima Loreng bisa luwih cepet, mung mbutuhne wektu sepasar kanthi diselani leren sacukupe, lakune Sima Loreng wis tekan sukune Gunung Wilis pereng kidul. Jroning atine Sima Loreng nggagas ora nganti ngentekne wektu rong dina maneh, dheweke mesthi wis bisa nggayuh puncake Gunung Wilis lan mider nggoleki ing ngendi Gurune nindakne laku samadi kaya lumrahe wong sekti sing nyampurnakne ngelmune.
Esuk kuwi, sadurunge budhal arep ngunggahi Gunung, Sima Loreng mampir ing sawijining warung panganan sing manggon neng sawijining pasar sacedhake dalan munggah menyang Gunung. Warung kuwi rame, merga akeh bakul-bakul sing padha andhok sawise dagangane payu dituku wong-wong sing blanja neng pasar kono. Wis jamake wong bakulan ngono kuwi padha sugih dhuwit, luwih-luwih sing olehe tekan pasar kono padha nggawa Cikar dhewe sing digeret sapi kanggo nggawa dagangane. Bakul-bakul sing ngono kuwi omongane luwih banter lan sok nuduhne yen luwih pinter tinimbang bakul liyane sing olehe nggawa dagangane mung nganggo Cikar Sewan sak Bajingane (Bajingan=Kusir Cikar, dudu bajingan penjahar. rust), luwih-luwih bakul sing mung bisa nggawa dagangane sarana dipikul dhewe. Sima Loreng milih golek panggonan neng pojokan warung ora pati adoh karo lungguhe bakul-bakul sing olehe omong kaya banter-banteran kuwi.
"Won...... Kliwon...." Bakul gedhe dhuwur sing brengose nylaprang nyeluk bakul sing lagi wae arep mlebu warung, suwarane banter.
"Nggih Gan?" sing diceluk semaur alon nanging wong sak warung ya wis krungu kabeh, karo ngingeti sing nyeluk.
"Kowe wis oleh Cikar pa rung? pun-punan karo sapa wae? Wong pira?" wong sing nyeluk kuwi takon, suwarane panggah banter.
"Nek sios ngangge Cikare Jiya, kalih Kang Dimun, Man Lasa, Jithut tiyang sekawan, ning duka criyose dagangane Jithut radi kathah, nek boten cekap nggih kula pikul mawon wong namung sakedhik mawon" wangsulane Kliwon karo mapan lungguh ora adoh karo nggone lungguh wong sing brengose claprang kuwi "lha enten napa ta Gan?".
"Aku mung oleh dagangan sethithik, Cikarku ora kebak" wangsulane wong mau "nek cikare Dimun wis kebak, kowe angur melu aku wae. Ora sah opah, ning aku mengko melu amul kinangmu ya? aku ki seneng karo jambemu sing semu legi kuwi lho!".
"Nggih Juragan, matur nuwun" wangsulane Kliwon.
"Lha iki mengko sidane sing arep ngeterne sapa, Kang Jalu?" dumadakan mlebu maneh bablas marani wong sing brengose nylaprang kuwi karo takon "Pedhut pamit merga nunggoni bojone sing arep nglahirne, nek sin budhal mung Sidi karo Gana thok, wong-wong mau jarene isih mamang, merga sak jege Ki Sima Abang ora ana iki, brandhal-brandhal kabeh kaya ompakan, merga wis ora ana sing diwedeni maneh, wong wis diterne Pedhut wae sok-sok brandhal-brandhal kae ya isih ana sing nyoba nyegat kok. Dadi ya lumrah nek wong-wong banjur mamang nek sing ngeterne mung Sidi karo Gana".
Krungu jenenge gurune diucapne Sima Loreng dadi kepencut, kepengin luwih ngerti karo sing diomong bakul-bakul kuwi. Mau wong sing lagi teka kuwi kandha nek gurune saiki wis ora ana. Menyang ngendi?. Sajake kanggo nyukupi butuh saben dinane sasuwene mapan neng puncak Gunung Wilis kuwi gurune golek dhuwit sarana aweh pangayoman marang bakul-bakul sing budhal lan bali menyang pasar, saka gangguwane para brandhal.
"Lha iya?" wong sing jeneng Jalu kuwi wangsulan njengkerutne bathuke "Upama golek gantine Pedhut ngono kira-kira apa ora ana ya? lha ya, wong Pedhut wingi pas ngeterne budhal kae ya ora crita nek bojone arep nglahirne, marahi".
"Ketoke ya angel Kang" wangsulane wong sing lagi teka mau "nek pancen dina iki Pedhut ora bisa, ya kapeksa ngenteni sak bisane Pedut wae, koplakane Ki Dira ben mundhak laris he he he".
"Nuwun sewu Ki Juragan" bareng wis sauntara bakul-bakul kuwi padha meneng mikir golek cara murih ora ndadak nginep maneh Sima Loreng kandha.
"Nggih enten napa Kisanak?" Jalu sing lungguhe ora adoh karo nggon lungguhe Sima Loreng takon.
"Kula sagah nggentosi padamelane Kisanak Pedhut sadangune piyambake taksih repot" kandhane Sima Loreng nggenahne karepe. Sima Loreng kepengin aweh pitulungan marang bakul-bakul kuwi ngiras pantes arep golek sisik melik neng ngendi Ki Sima Abang manggon.
"Iki gaweyan sing ora entheng Kisanak, totohane nyawa" wangsulane Jalu "ndika kuwi sapa ta? lan apa ndika wis kulina ngadhepi begal sing duwe kasekten neka-neka?".
"Nggih ditepangne mawon" wangsulane Sima Loreng karo nglirik bakul barang weton pandhe sing nggelar dagangane ora adoh ing ngarep warung kuwi "nami kula Jungkung, tiyang-tiyang nek nyeluk nami kula Sima Loreng, menawi ndika sangga rugi dhateng kula, ndika tingali rumiyin sepinten kekiyatan kula".
Bubar muni ngono kuwi Sima Loreng banjur metu marani bakul barang weton pandhe, njupuk linggis siji banjur dicandhak disabetne kentole, sakala linggis kuwi dadi bengkung. Banjur nyandhak linggis siji maneh, kanthi gampang linggis kuwi ditekuk-tekuk kaya wong nekuk papah gedhang. Banjur njupuk bendho sing bebakalane saka waja, bendho kuwi dislenthik nganggo driji, pedhot dadi loro. Bubar kuwi, Sima Loreng njupuk dhuwit perak saka kanthongane cacah telu banjur diuncalne neng ngarepe sing dodolan barang-barang sing wis dirusakne kuwi karo kandha :
"Nyuwun pangapura Ki, iki gantine barang-barang ndika sing wis tak rusakne".
Bakul barang weton pandhe kuwi ora bisa kumecap, saking erami weruh kadigdayan sing dituduhne Sima Loreng. Wong-wong sing ana jero warung, sing uga padha weruh sing ditindakne Sima Loreng padha keplok rame, padha ngalembana marang Sima Loreng, rumangsa eram weruh kadigdayane.
ana candhake.